Du som fött både med och utan EDA...
Hur upplevde du skillnaden mellan förlossningarna?
Vilken av gångerna tog du EDA?
Fanns det några nackdelar efter FL pga. EDA?
Hur upplevde du skillnaden mellan förlossningarna?
Vilken av gångerna tog du EDA?
Fanns det några nackdelar efter FL pga. EDA?
jag fick EDA under min första förlossning. Det va en underbar räddning och har aldrig kännt av något efter FL.
Det va väldigt stor skillnad tycker jag då jag under min andra FL inte fick nån bedövning och hade väldigt ont och kände inte att jag kunde jobba med förlossningen och värkarna.
JAg har helt andra upplevelser än sockannr1.
jag fick Eda med första, visst skönt jag fick sova men värkarna avtog och jag fick dropp. jag kände inte alls när eller hur jag skulle krysta, hjärtljuden sjönk och en läkare kallades in och efter yttre press mot magen kom hon till slut ut. Märkte inget efter.
Min andra förossning var TOPPEN. Tog heller inte lustgas ELLER Eda denna gång och jag kände precis när och HUR jag skulle krysta! Underbart, jag och kroppen hade ett underbart samarbete
Väntar nu 3an och vill gärna inte ta något om jag inte behöver denna gång heller
Jag hade EDA under min första förlossning vilket resulterade i att värkarna stannade av och de fick sätta dit värkstimulerande dropp. Den tog dessutom bort alla mina värkar, och jag kände inte ens av krystvärkarna överhuvudtaget, vilket gjorde det svårt att krysta. Jag fick ligga och kolla på ctg-kurvan för att se när värkarna kom. Jag blev dessutom väldigt darrig i benen och de skakade som om jag hade frossa. Nä, jag tyckte inte det blev bra alls med EDA:n faktiskt.. Förlossningen blev utdragen och bebisen var trött och lite slö när han väl kom ut :S
Förlossning två och tre klarade jag utan någon smärtlidning alls, och de gick betydligt snabbare och jag har bara positiva erfaranheter av dessa. Att det gick snabbare beror säkrt mycket på att det var just barn två och tre, ettan brukar ju ta längre tid på sig, men jag tror också att EDA:n påverkade mycket under första förlossningen så det tog sån tid. Under förlossning två och tre kände jag värkarna och kunde arbeta med kroppen och det underlättade helt klart! Under första förlossningen krystade jag i 55 minuter, under de andra två förlossningarna behövdes bara två eller tre krystvärkar och så var det klart sen.
Första: EDA
Andra: Lustgas
Hade gärna tagit EDA även andra gången men hann inte :( Upplevde inte att det var svårare att krysta med EDA... Kanske förlängde det den totala förlossningstiden men det gjorde att jag fick en chans att pusta ut och orka fokusera på att krysta ut bebben.
Första fick jag EDA, va underbart, hade aldrig klarat det utan, kan inte påstå att det förlängde avsevärt heller, krystverkar i 20min. men däremot gick jag sönder mycket mer den gången.
andra ville jag ha eda men dom hann inte. upplevde krystverkarna som mycket ondare den gången men behövde bara sys 1 styngn då.
bara fått spinal (som eda fast håller i sig kortare tid) en gång o det va med sista (har fött fyra gångar)
o jag kan lätt säga att ska jag föda igen blir det med bedövning, dom andra e fött helt utan!!
Första EDA::: Den räddade väl mig liiite mot smärtan i utdrivnings skedet...MEN jag k´ände inte av krystvärkarna.....
Andra::: Utan EDA med lustgas..... Lustgasen hjälpte tills jag hade 2 cm kvar..... dom sista 2 cm tog 10 min.... det gjorde onte men inget man inte klarar av. OCH::: Denna gång kände jag verkligen krystvärkarna och det gick MYCKET fortare och lättare!!
Så jag skulle nog rekomendera att strunta i EDA.....Enligt det JAG kände.
första barnet tog längst tid för mig. Där fick jag eda men det kändes inte som den hjälpte mig, snarare drog ut på förlossningen ännu mer. hade så illa ont efter att jag skrek när jag skulle kissa i efter tills jag upptäckte att idomin är bra till mycket. sydde tre stygn. 15h förlossning
Andra barnet kom helt naturligt med varma handdukar bara, hade ont mellan bena ett bra tag efter och älskade idomin även då. behödes inte sy alls. 3h förlossning.
Tredje barnet kom som en raket, fick eda så fort jag var inne på sjukhuset då jag hade en evighets värk. Edan räddade mig totalt då jag var på väg att svimma av smärtan. Levde i en lycko bubbla tack vare edan en stund och sen var hon ute. hade inte alls ont efter utan mådde prima. 2h förlossning.
Hade Eda första gången och det var underbart att slippa smärtan ett tag, värkarna avtog lite så jag fick dropp men det gjorde mig inget, kände krystvärkarna med.
Nu andra gången hann inte Edan verka och det var vidrigt, krystvärkarna var 4 min, och intensiva värkar innan, hann inte pusta ut alls, helt chockad efteråt av smärta. Behövdes dock inte sys nåt efteråt.
Nr 1 med EDA
Nr 2 hann inte med EDA, men hade gärna velat ha
Med nr 1 kände jag (till skillnad från några andra här) krystvärkarna jättebra trots EDA, men jag var utvilad pga eda. Inga problem under eller efteråt.
Jag har bara positiva erfarenheter av EDA och fick inga komplikationer alls av den. Om det drog ut på förloppet var det pga ev välbehövd vila. Bebisen mådde jättebra båda gångerna...
Första förlossningen: EDA
Andra förlossningen Utan EDA
JAg fick Eda under min första förlossning. Tycker att det hjälpte bra även om värkarna blev svagare. Slutade med sugklocka.
Andra förlossningen hann jag inte få EDA och det var verkligen outhärdligt. Nu till tredje förlossningen hoppas jag hinna med EDA!!!!
1:a hade jag EDA vilket var underbart. förlossningen tog 35h och jag kräktes hela tiden så jag var väldigt slut. tack vare EDAn fick jag vila lite. KÄRLEK! inga problem utav den, fick värkstimulernade dropp mest för sakens skull.
2:a hann jag inte med EDAn (när narkosnissen kom var bebisen på väg ut). förlossningen tog toalt 2h (1 hemma och 1 på förlossningen) och jag hade panik hela tiden! jag var helt borta pga smärtan.
nu väntar jag 3:e och hoppas att jag ska hinna med att få en EDA, vore riktigt nice.
Jag tog eda min första förlossning som var lång o utdragen men inte min andra som gick snabbt, hade aldrig hunnit få eda då även om jag velat. Anser att edan var nödvändig första gången, var helt trött o slut. Nu andra gången gjorde det skitont men eftersom det gick så fort så skötte kroppen det hela själv. Med edan fick jag jättesvårt att krysta vilket gjorde det hela utdraget. Utan eda så jobbade kroppen på såpass att jag knappt behövde krysta, värkarna var enormt starka vilket var rätt obehagligt att känna. Efter förlossningen med eda var jag väldigt trött o sliten o efter den utan var jag väldigt pigg men det kan ju lika gärna ha berott på förlossningens längd.
Första förlossningen EDA: som att komma till himmelriket. Inga problem öht.
Andra förlossningen, bara TENS: fruktansvärd smärta. Som tur var gick det snabbt, annars vete katten om jag hade stått ut.
VERAVIP:
Jag önskar och hoppas att du får en lika fantastisk andra förlossning som jag fick! Den har liksom blivit som ett "plåster" över de hemska minnena från första förlossningen.
Instämmer med er andra, skippa eda om ni klarar det.
1:an snitt pga säte. Inget att rekomendera, jag missade mycket, anknytningen blev inte naturlig. Ammningen strulade, kände som jag hade missat nåt viktigt.
2:an Fick eda eftersom jag tyckte det var jobbigt och ont. Förlossningen stannade av, jag kände inte krystvärkarna utan krystade ut bebisen "själv" utan att riktigt känna hur jag skulle göra. Förlorade mycket blod. Hade ont efter och kände mig seg länge
3:an UNDERBAR Startade med vattenavgång, hade rejäla värkar i 2 timmar som jag andades igenom. Sista två-tre värkarna innan jag skulle krysta tog jag lustgas, sen krystade jag ut bebisen på tre krystvärkar och sprack ingenting. Var superpigg efteråt och hade nästan kunnat föda en unge till
Så om ni har möjlighet att välja bort EDA och snitt, gör det!