• linnean

Någon som känner till Franska skolan?

Hej!

Vår dotter ska börja i förskoleklass i augusti och vi är just nu väldigt rådvilla om vilken skola vi ska välja till henne. Hon har kommit in på Franska skolan i Stockholm och vi blev väldigt glada när vi fick veta att hon fått en plats där eftersom det är rätt svårt att bli antagen. Dock började vi fundera lite kring vad det innebär för oss som familj att hon ska gå där. Vi bor inte inne i stan så det skulle innebära att vi tvingas pendla med henne varje dag. Orkar man det i längden, ca 45 min enkel riktning? Eller ska vi ta alla våra fyra barn och flytta in till stan...?! Alternativet är att vi väljer den skola som ligger närmast oss. Vi ser många fördelar med det -  gångavstånd, kompisar på hemmaplan, liten och trevlig skola. Dock skulle det kännas lite trist att tacka nej till platsen på Franska skolan, det är ju trots allt en skola med mycket bra rykte och som rankas väldigt högt. Jag undrar därför nu om det finns någon här som har sina barn i Franska skolan eller känner någon som har lite inblick. Vi tar väldigt tacksamt emot all information!

• Svar på tråden Någon som känner till Franska skolan?
  • Birgitta2

Min systers barn gick där. Man bedrev nästan all undervisning på franska (detta är 10 år sen). Om barnen kom för sent och ex.vis inte hunnit äta frukost, såg husmor till att man fick nåt i magen innan man gick in till lektionen. Både min syster och hennes barn trivdes fantastiskt bra med skolan.

• linnean

Kanske ska förtydliga att jag menar den "svenska" Franska skolan på Döbelnsgatan, alltså inte den helfranska på Essingen. Det kanske är den du syftar på? Jag tror inte att undervisningen var på franska för 10 år sedan i skolan på Döbelnsgatan. Bra att de trivdes i alla fall :)

Någon annan som kan tillägga något?

• Birgitta2
    linnean skrev 2011-04-29 13:24:17 följande:

Kanske ska förtydliga att jag menar den "svenska" Franska skolan på Döbelnsgatan, alltså inte den helfranska på Essingen. Det kanske är den du syftar på? Jag tror inte att undervisningen var på franska för 10 år sedan i skolan på Döbelnsgatan. Bra att de trivdes i alla fall :)

Någon annan som kan tillägga något?

Ok, mina syskonbarn gick på Essingen.
  • Frödis

Hej!
    Jag undrar vad du valde!
    Vi har en plats i Franska skolan men funderar på att byta till vår närmaste skola av de anledningarna du skriver!

Är det någon annan som har någon synpunkt på hur man ska tänka? 

• Mikael 275

Hej,

Undrar bara hur länge ni stod i kö?

Mvh
    Micke 

Svar på tråden Någon som känner till Franska skolan?