• Cinnamoon

Smärta i buken 16 månader efter kejsarsnitt

Min dotter föddes i december 2009, alltså för 16 månader sedan. Jag blev förlöst med ett akut kejsarsnitt.

Jag upplevde att jag hade väldigt ont i snittet efter förlossningen (i jämförelse med andra som snittats som jag pratat med) och fick äta smärtstillande ganska länge. Under det första halvåret kände jag mig ofta öm i operationsområdet men sedan dess känner jag för det mesta ingenting. Men när jag promenerar eller t.ex. bär tunga matkassar så kan jag bli väldigt öm i buken i flera timmar efteråt och ibland får jag lite svårt att gå. Sen så upplever jag ibland att jag får svåra mensvärksliknande smärtor som kan hålla i sig en hel kväll trots att jag varken har mens eller ägglossning. Jag vet inte om mensvärkssmärtorna har något med snittet att göra men jag börjar bli orolig för att något ska vara fel. Är det normalt att få ont så här lång tid efter ett kejsarsnitt och om det inte är det, vem ska jag kontakta för att få kolla upp det? En vanlig gynekolog/barnmorska eller läkaren som opererade mig?

• Svar på tråden Smärta i buken 16 månader efter kejsarsnitt
  • Lumo

Tycker du ska ringa gyn-avdelningen på kvinnokliniken på ditt närmsta sjukhus. Be om en tid dit, du ska inte behöva remiss dit utan kan ringa direkt.

Jag tycker nog inte det låter helt normalt med problem så långt efter, så du bör nog kolla upp det! :) lycka till!

• Cinnamoon

Tack. Då får jag kanske ta och göra det då. Jag har ju tänkt länge att jag kanske borde kolla upp det men jag drar mig ofta för att ta itu md såna här saker.

• learycat

Hej Cinnamoon

Jag har upplevt precis samma sak. MIn dotter föddes i mars förra året och jag har precis samma typer av smärta som du. Har du lyckats komma i kontakt med läkare? Jag har också länge tänkt att jag borde kolla upp det men inte riktigt orkat ta tag i det...

• Cinnamoon

Jag har kontaktat gynekologmottagningen på sjukhuset där jag blev förlöst men de tyckte att jag först skulle gå till en öppenvårdsmottagning eftersom de endast tar emot patienter på remiss. Jag ringde till en gynekologmottagning i närheten av där jag bor och samtalade med en sjuksköterska som tyckte att jag skulle kolla upp det, vet inte hur insatt han är men han tyckte det lät märkligt med såna smärtor så lång tid efteråt. Jag har nu bokat tid där och ska dit om ett par veckor. 

• Lumo

Vad bra att du fått tid. Berätta gärna hur det går!

• learycat

Ja, vill också gärna veta!

Svar på tråden Smärta i buken 16 månader efter kejsarsnitt