• jeng

Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"

Här kan vi från tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost samla på bra recept!
    Allt snack undanbedes för att det ska vara så enkelt som möjligt att hitta bland recepten. Frågor om recepten ställs istället i den vanliga tråden.

Prat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html 

• Svar på tråden Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"
  • jeng
    Juceas "Innehållslösa" frökex

1.5 dl oskalade sesamfrön
    0.5 dl hela linfrön
    1 dl hela psylliumfrön
    1 tsk salt
    2 ägg
    vatten (ca 0.5 dl)
    2 dl riven ost

Rör ihop allt utom vattnet i en bunke. Anpassa vattenmängden utifrån stelhet på smeten. Fröna drar åt sig vätskan i äggen, så tillsätt vatten tills smeten går att platta ut. Den ska INTE vara rinnig!

Ta 2 plåtar med bakplåtspapper. Klicka ut smeten i små högar, det blir ca 20 stk stora kex. Platta till högarna med gaffel till kex.

In i ugn på 175 grader varmluft (200 vanlig?) i ca 15 minuter. Se till att osten har smält och kexen börjat stelna och "håller ihop". Sänk värmen till 75-100 grader och låt kexen stå ytterligare ca 15 minuter. Vänd sedan kexen upp och ner och avsluta med ytterligare ca 30-45 minuter i ugnen på den lägre värmen tills du tycker de är stela nog. Låt sedan stå 1-2 timmar innan de läggs i påse och in i kylen för förvaring.

Magin ligger i att använda hela och oskalade frön. Kexen tuggas sönder, men sällan de enskilda fröna. Kroppen kan då inte ta upp innehållet i fröna vilket gör de här kexen till ett jättebra brödalternativ om man tänker på kolhydrater och/eller kalorier. Glöm dock inte bort osten som ju måste räknas!

Jag räknar på ca 15 kcal och 1 gram kolhydrat per kex. (Använder 17% ost med ca 280 kcal)
  • jeng
    OBS!!! Tillägg till frökex-receptet ovan!

Fröna får inte försvälla i det här receptet. De kommer alltså att fortsätta svälla och dra åt sig vätska i magen, och det är därför viktigt att man dricker mycket om man äter kexen. (Ger bra effekt för att hålla igång magen)

Om man vill så går det att öka mängden vatten och låta kexen försvälla innan bakningen. Då kan man ta fröna och vatten först, låta försvälla, och sedan blanda i salt, ägg och ost när det svällt klart! 
  • hopee

Vill gärna ha fler frukostrecept! och småsnacks man kan äta på kvällen när man är "småsugen"

• jeng
    Snabba tips på kycklingsallader:
    Stek en plåt kycklingfileer i ugnen (ca 1 h på 175 grader varmluft). Krydda som du vill, lika eller olika. Jag brukar ta salt, peppar, lökpulver, chilimix och ibland lite grillolja.
    Hacka 1 isbergssallad, 1 gurka, 2 rödlök och ta evt en påse (liten) ruccola. Blanda ihop i stor skål och ställ i kylen. Perfekt bas-sallad! Vill man att den ska hålla sig längre så fyller man skålen med vatten. Då torkar inte salladen ut.

Dela kycklingfilen på längden i 2-3 bitar, skiva sedan till tärningar. Värm evt i micro i en djup skål (jag kör ca 1 min för 1 file)
    Fyll skålen med sallad. Ta lite salt och peppar på. Sedan enligt denna variation:

Grekisk sallad med kycklingfile:
    Ta i ca 50 gram fetaost i olja, ta med lite av oljan. Häll på oliver av bra sort, tex urkärnade kalamatioliver.

Caesarsallad med kyckling:
    Riv lite parmesan över salladen, häll på caesardressing (felix/findus vad den nu heter är bra. späd den till hälften med vatten först och rör ihop) och rör runt så att du får dressingen fördelad.

Halloumisallad med kyckling:
    Ta i ca 75 gram halloumi (ganska många kalorier) och rör runt.

Varje sallad landar på ca 300-400 kcal för en rejält stor skål med ca 150 gram kyckling och ca 50-75 gram totalt av ost och dressing
  • Strö lite socker

Kexen verkar smarriga!

• hopee

Är det bara jag som är hungrig på kvällen? äter middag vid 17-tiden men är hungrig igen vid 20 vad rekomenderar ni att man äter då?

• Underbara ungar
    hopee skrev 2011-04-30 08:47:43 följande:
    Är det bara jag som är hungrig på kvällen? äter middag vid 17-tiden men är hungrig igen vid 20 vad rekomenderar ni att man äter då?
    Kexen som finns på recep här
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • LillSkruttet
    hopee skrev 2011-04-30 08:47:43 följande:
    Alltid sugen på något gott. Vi har börjat köra korv och osttallrik på kvällen. Tärnar små bitar av ex Gustafskorv och prästost som man kan plocka. Går också att slänga ihop en liten dipp på typ gräddfil eller creme fraiche och lite dijonsenap. Mumma till kroven!!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"