Snabba tips på kycklingsallader:
Stek en plåt kycklingfileer i ugnen (ca 1 h på 175 grader varmluft). Krydda som du vill, lika eller olika. Jag brukar ta salt, peppar, lökpulver, chilimix och ibland lite grillolja.
Hacka 1 isbergssallad, 1 gurka, 2 rödlök och ta evt en påse (liten) ruccola. Blanda ihop i stor skål och ställ i kylen. Perfekt bas-sallad! Vill man att den ska hålla sig längre så fyller man skålen med vatten. Då torkar inte salladen ut.
Dela kycklingfilen på längden i 2-3 bitar, skiva sedan till tärningar. Värm evt i micro i en djup skål (jag kör ca 1 min för 1 file)
Fyll skålen med sallad. Ta lite salt och peppar på. Sedan enligt denna variation:
Grekisk sallad med kycklingfile:
Ta i ca 50 gram fetaost i olja, ta med lite av oljan. Häll på oliver av bra sort, tex urkärnade kalamatioliver.
Caesarsallad med kyckling:
Riv lite parmesan över salladen, häll på caesardressing (felix/findus vad den nu heter är bra. späd den till hälften med vatten först och rör ihop) och rör runt så att du får dressingen fördelad.
Halloumisallad med kyckling:
Ta i ca 75 gram halloumi (ganska många kalorier) och rör runt.
Varje sallad landar på ca 300-400 kcal för en rejält stor skål med ca 150 gram kyckling och ca 50-75 gram totalt av ost och dressing