Tillfällig föräldrapenning
hur länge kam man ta tillfällig föräldrapenning när barnet är fött lite förtidigt är det bra för tiden på sjukhus. Undrar bara för att på intyget står det datum till och från
hur länge kam man ta tillfällig föräldrapenning när barnet är fött lite förtidigt är det bra för tiden på sjukhus. Undrar bara för att på intyget står det datum till och från
Under tiden du är på sjukhuset, sedan när ni är hemma är det vanlig f-penning.
Vår dotter föddes i v 33+4 och vi låg på Neotalen i Huddinge i ca 8 dagar och sedan hade vi hemsjukvård i ca 6 veckor och under denna tid så hade vi båda två tillfällig föräldrapenning. Är det så att ni inte behöver hemsjukvård när ni kommer hem så måste du ta föräldrapenning. Hemsjukvården för oss avslutades tidigare än det stod på intyget men då ringde jag bara till Försäkringskassan så fixade dom till det. Tror det är viktigt att verkligen bara ta TF den tid man är på sjukhuset eller har hemsjukvård, risken är annars att man blir återbetalningsskyldig alternativ anmäld om det ska illa till.
Lycka till med din lill*!
/Nettan
Det beror nog på om ni fortfarande "vårdar sjukt barn" när ni kommer hem eller om du "bara" är föräldraledig.
När ni ligger på sjukhusets neo ska ni ha tillfällig föräldrapenning. Har ni sedan hemsjukvård kan ni faktiskt få det fram till ni blir utskrivna från avdelningen.
Tillfälligföräldrapenning kan du få om ni är hemma i hemsjukvården. Hemsjukvården har inte alla sjukhus.
okej då vet jag kommer inte ha hemsjukvård men kommer få åka hem men kommer inte bli utskrivna ännu.
Så länge man är inskriven har man rätt till tfp. Oavsett om ni är hemma eller inte, har jag lärt mig.
Hur länge skall man venta på tfp? har ventet i 3 weckor nu
Vi hade tillfällig föräldrapenning både jag och maken så länge andra barnet var inskriven på neonatal. Sonen låg på neonatalavdelning i drygt två veckor och hade sedan hemskjukvård två veckor. Sedan blev han utskriven.
Intyget från neonatal förnyades vid två tillfällen och tiden för vård av barnet förlängdes.