Direktverkande el + luftvärmepump. Erfarenheter???
Hej!
Vi är på väg att köpa ett hus på 125kvm som idag har direktverkande el o luftvärmepump. Jag är uppvuxen i ett hus där mina föräldrar av nån anledning tog bort elementen och BARA eldade i en kamin i tv rummet för att värma upp hela huset, så jag är van att det är billigt att värma upp. Förstår att direktel är svindyrt, men med luftvärmepump, blir det ok tror ni?? Skulle aldrig orka elda så mycket som mina föräldrar gjorde för att få värme. Å d va fruktansvärt torr luft. Kallt på morgonen eftersom ingen eldat på natten osv.
Nu när min mamma fick veta hur vi kommer ha i vårt hus tyckte hon d lät helt otroligt att värma upp på det viset. Sen skulle vi självklart gärna ordna med nån annan/mera värme om d går att lösa sen längre fram.
Men är det "normalt" att ha direktel o luftvärmepump eller är vi dumma som köper ett sånt hus???
Å är d nån som har tips på vad vi kan tänka på i framtiden om vi vill få ner kostnaderna. Är helt vilse i pellets/braskamin/bergvärme/fjärrvärme träsket.
Vi flyttar från hyreslägenhet till hus så därför är d här helt nytt för oss:) Täntke att man kanske kan få lite tips o råd.