• Envira

Hur fungerar er ekonomi?

Hej alla unga föräldrar!Glad
    Nu riktar jag mig till er som har barn och inte får några andra bidrag än barnbidraget (och föräldrapenning såklart)

Hur mycket pengar klarar ni er på under en månad?
    Hur dyrt boende har ni osv?Glad
    Jag och min sambo funderar på att skaffa barn men vet inte riktigt om vi har råd ännu.. :) 

• Svar på tråden Hur fungerar er ekonomi?
  • Lantani

Hej.
    Nu är jag kanske inte helt rätt person att svara på detta, är 23 år i år och var hade precis fyllt 20 när sonen föddes.
    För vår del har det alltid alltid funkat bra ekonomiskt, sambon har nämligen fast jobb med en relativt bra lön.

Numera bor vi i villa, men fram tills sommras bodde vi i marklägenhet.

Din sambo, vad gör han? Får han någon inkomst, csn eller något annat?
    Har du jobbat innan eller du kommer få lägsta föräldrapenningen?
    Lägsta föräldrapenningen ligger på runt 4200 kr/månad, om du tar 7 dagar fp. Sen barnbidraget på 1050.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Envira

Hejsan!:)
    Min sambo får ihop kanske  11-12000 i månaden, han jobbar typ 35-40 timmar i veckan. 
    Jag skulle få lägsta fp :) 

• Benjimom

Vet inte om jag är rätt att svara eftersom vi får bostadsbidrag men iaf. Jag får föräldrapenning på ca 3500 varje månad (får lägsta eftersom jag inte haft något arbete)
    Min sambo har blivit av med sitt jobb så han får ca 3000 kr från försäkringskassan.
    Sen går jag i skolan en dag i veckan så får studiebidrag på 1050

Så totalt har vi
    3500
    +3000
    +1050
    +1050
    +2100 (bostadsbidrag)
    =10900

Det är väldigt tajt men det går runt, enligt normen så ligger vi ca 2000 kr under existensminimum så vi får egentligen söka socialbidrag men vi vill helst klara oss själva. Och jag tycker att det funkar bra.

• MammatillAlva

Jag bor hemma hos mina föräldrar med min dotter, har bott här hemma sedan hon föddes. Hon fyller 4 år i oktober och vi flyttar till egen bostad i augusti. Jag var 16 år när jag blev gravid och gick ut grundskolan och sedan började jag arbeta under min tid som gravid. Min dotters pappa lämnade mig i fjärde månaden för en annan tjej och jag slet och kämpade med allt själv.

Fick fast ansällning och jobbade upp min SGI nivå, efter det var jag föräldraledig under ett år. Mitt arbete gick dock i konkurs under min föräldraledighet, så jag blev utan jobb. Jag var dock snabb och sökte jobb fort som tusan och lagom tills min dotter skolades in på dagis hade jag nytt arbete. Arbetade i 1,5 månad innan jag insåg att det inte funkade på dagis och blev hemma ytterligare 3 månader med föräldrapenning. Jag tog med andra ord beslutet att själv säga upp mig ifrån arbetet (då jag hade 6 månaders provanställning). Efter föräldraledigheten blev jag arbetslös i några månader över sommaren och i augusti samma år började jag första året på gymnasiet.

Nu börjar jag mitt tredje år efter sommaren och min dotter går på dagis, där hon trivs som fisken i vattnet. Här hemma hos mina föräldrar har jag hela tiden betalat för min och min dotters del precis som en inneboende, dock sedan jag började skolan har mina föräldrar betalat en del för mig (eftersom de enligt lag är försörjningskyldiga tills jag blir 21 år i och med att jag går gymnasiet). Jag har dock hela tiden betalat för min dotter sedan start.

Har just nu:
    Bostadsbidrag 900 kr
    Barnbidrag 1050
    Studiebidrag 1050
    Underhållsbidrag 1273 kr
    Lön 400 kr (jobbar extra som krönikör för Norrköpings Tidningar)
    Blogglön 400 kr (driver min blogg där jag tjänar lite pengar).

I höst när vi flyttar kommer jag ta ut CSN lån, vi kan inte flytta tidigare eftersom jag inte fyller 20 förrän i november.

• MammatillAlva
    MammatillAlva skrev 2011-04-23 22:46:54 följande:
    Jag bor hemma hos mina föräldrar med min dotter, har bott här hemma sedan hon föddes. Hon fyller 4 år i oktober och vi flyttar till egen bostad i augusti. Jag var 16 år när jag blev gravid och gick ut grundskolan och sedan började jag arbeta under min tid som gravid. Min dotters pappa lämnade mig i fjärde månaden för en annan tjej och jag slet och kämpade med allt själv.

Fick fast ansällning och jobbade upp min SGI nivå, efter det var jag föräldraledig under ett år. Mitt arbete gick dock i konkurs under min föräldraledighet, så jag blev utan jobb. Jag var dock snabb och sökte jobb fort som tusan och lagom tills min dotter skolades in på dagis hade jag nytt arbete. Arbetade i 1,5 månad innan jag insåg att det inte funkade på dagis och blev hemma ytterligare 3 månader med föräldrapenning. Jag tog med andra ord beslutet att själv säga upp mig ifrån arbetet (då jag hade 6 månaders provanställning). Efter föräldraledigheten blev jag arbetslös i några månader över sommaren och i augusti samma år började jag första året på gymnasiet.

Nu börjar jag mitt tredje år efter sommaren och min dotter går på dagis, där hon trivs som fisken i vattnet. Här hemma hos mina föräldrar har jag hela tiden betalat för min och min dotters del precis som en inneboende, dock sedan jag började skolan har mina föräldrar betalat en del för mig (eftersom de enligt lag är försörjningskyldiga tills jag blir 21 år i och med att jag går gymnasiet). Jag har dock hela tiden betalat för min dotter sedan start.

Har just nu:
    Bostadsbidrag 900 kr
    Barnbidrag 1050
    Studiebidrag 1050
    Underhållsbidrag 1273 kr
    Lön 400 kr (jobbar extra som krönikör för Norrköpings Tidningar)
    Blogglön 400 kr (driver min blogg där jag tjänar lite pengar).

I höst när vi flyttar kommer jag ta ut CSN lån, vi kan inte flytta tidigare eftersom jag inte fyller 20 förrän i november.
    Glömde skriva att jag med andra ord har 5073 kr/månaden nu. I höst med CSN lån kommer vi ha 11851 kr innan bostadsbidrag.
  • Tonx

Det absolut dummaste du kan göra är att skaffa barn innan DU har en inkomst.
    De flesta unga mammor verkar leva på sina pojkvänner. Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.
    Och visst skulle ni klara er på de där pengarna, men hur ser det ut med buffert? Ett sparande för framtiden och oväntade utgifter?
    Barn är inte gratis heller, bebisar och småbarn kostar inte mycket, men sen då? Jag har en som är nästan 6 och då börjar det hända grejer, fritidsintressen m.m som kostar pengar. MYCKET pengar.

Sen vad gäller personlig utveckling och livserfarenhet så är det alltid bra att ha lite kött på benen innan man skaffar barn.

Jag kan tillägga att jag upplevt både att ha dålig och bra ekonomi. Det sistnämnda är betydligt bättre, framförallt för psyket.

• Benjimom
    Tonx skrev 2011-04-25 14:55:11 följande:
    Det absolut dummaste du kan göra är att skaffa barn innan DU har en inkomst.
    De flesta unga mammor verkar leva på sina pojkvänner. Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.
    Och visst skulle ni klara er på de där pengarna, men hur ser det ut med buffert? Ett sparande för framtiden och oväntade utgifter?
    Barn är inte gratis heller, bebisar och småbarn kostar inte mycket, men sen då? Jag har en som är nästan 6 och då börjar det hända grejer, fritidsintressen m.m som kostar pengar. MYCKET pengar.

Sen vad gäller personlig utveckling och livserfarenhet så är det alltid bra att ha lite kött på benen innan man skaffar barn.

Jag kan tillägga att jag upplevt både att ha dålig och bra ekonomi. Det sistnämnda är betydligt bättre, framförallt för psyket.
    Varför skriver du det i den här tråden. Det handlar ju om hur mkt pengar unga föräldrar har och hur dom anser att det funkar. Inte om att bli påhoppad. Finns ju redan en tråd på övrigt som andlar om "varför skaffar folk barn när dom inte har råd" skriv i den om du vill komma med sånt.
  • Tonx
    Benjimom skrev 2011-04-25 19:44:36 följande:
    Varför skriver du det i den här tråden. Det handlar ju om hur mkt pengar unga föräldrar har och hur dom anser att det funkar. Inte om att bli påhoppad. Finns ju redan en tråd på övrigt som andlar om "varför skaffar folk barn när dom inte har råd" skriv i den om du vill komma med sånt.
    För att jag ger ett råd baserat utifrån egna erfarenheter då jag är 25 år och mamma till två födda 05 och 08.
  • Jessicaaa

Jag och sambon väntar vårt första barn i oktober. Ekonomiskt sett kommer vi klara oss hur bra som helst. Min Sambo får ut mellan 25.000-31.000 efter skatt. jag är sjukskriven i tre år p.g.a sjukdom. får ut 5800kr. sambon betalar hyran och resten delar vi.

Tonx; som du skrev där uppe: Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.

Säger hur jag ser på den saken. jag skulle aldrig skaffa barn om det inte var ett stadigt förhållande, både jag och sambon bestämde att det var dags för att skaffa barn. Vi har båda mycket planer för framtiden och vi vet att vårat förhållande kommer hålla en lång tid, För vi är så lycklliga tillsammans.

• Tonx
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 20:30:15 följande:
    Jag och sambon väntar vårt första barn i oktober. Ekonomiskt sett kommer vi klara oss hur bra som helst. Min Sambo får ut mellan 25.000-31.000 efter skatt. jag är sjukskriven i tre år p.g.a sjukdom. får ut 5800kr. sambon betalar hyran och resten delar vi.

Tonx; som du skrev där uppe: Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.

Säger hur jag ser på den saken. jag skulle aldrig skaffa barn om det inte var ett stadigt förhållande, både jag och sambon bestämde att det var dags för att skaffa barn. Vi har båda mycket planer för framtiden och vi vet att vårat förhållande kommer hålla en lång tid, För vi är så lycklliga tillsammans.
    Du kan aldrig veta hur framtiden kommer arta sig. Jag var också i ett stadigt förhållande, det var inget fylleknull som resulterade i en bebis, det var planerat. Men det gick som det gick, och jag insåg vikten av att ha en stabil egen ekonomi.

Men var och en gör som man vill, jag vet att det är svårt att förstå när man inte varit där själv.
Svar på tråden Hur fungerar er ekonomi?