• tosse9

Ni som fått ca två månader för tidigt - snälla läs!

Hejhej...Väntar nu barn nr 2. Precis varit inlagd i en vecka pga prematura sammandragningar och påverkad cervix. Samma sak med första,  vid ungefär samma tid. (Är idag i v30+1). Förra höll sig dock i magen till v 35+0, allt gick bra. Man blir lite nyfiken på hur det skulle vara om man skulle föda nu. Hoppas givetvis att liten vill stanna längre i magen, men om han/hon skulle vilja ut - hur är första tiden? Jättemycket oro eller hyfsat stabilt i dessa veckor? Har fått kortisonsprutor. Ni som har erfarenhet, får gärna dela med er till mig. Dr har förberett mig på att det inte lutar åt en 40-veckors graviditet...Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som fått ca två månader för tidigt - snälla läs!
  • willa81

Jag fick min son i v.32 hann dock inte få några kortisonsprutor för dem trodde att dem skulle kunna stoppa upp förlossningen.Vi fick bo på neonatalavd. i 6 veckor,han fick ligga i kuvös med cpap i 2 veckor.Allt gick bra annars och han är en pigg 5åring idag.Kunde dock inte amma han men de finns ju så bra ersättning så de va ju inga problem!Hoppas allt går bra för dig!

• lovleycat

Nu är detta nästan 11år sedan men mina första killar kom i v32, hann få kortisonspruta och gjorde sedan akut kejsarsnitt pga infektion. Killarna låg 1 respektive 2 nätter i kuvös, inga andnings-stopp.
    Vi låg ca 2v på neo och hade sedan hemsjukvård i ca 1mån. Allt bara bra... 

• apanssonsmamma

Blir så glad när jag läser såna solskenshistorier :)
    Det är ändå fantastiskt att man idag kan rädda små barn nästan redan i vecka 23-24..
    Kram på er 

• Cocco

Milou är född i v33, han hade lite andningshjälp i början men efter något dygn andades han helt på egen hand utan extra syrgas. Han var stabil hela sin neo-tid. Sond hade han tills v37+5 eller så efter det helammande han.
    Vi låg en vecka på intensivårdsneo, två veckor på tillväxtneo och sen hade vi hemsjukvård i två veckor.

Däremot så är han lite extra infektionskänslig så som många prematurer är. Lite problem med att han är liten men han följer sin kurva även om den är -3SD.

På det stora hela har det gått bra.

• tosse9

Kul att höra att det i det långa loppet verkar gå bra för de allra flesta :)

• Toffeeluv

Vår tjej är född v 32+0 och hon har klarat sig jättebra! Ingen andningshjälp behövde hon alls. Vi bodde i samvådsrum i två veckor o sen utskrivna. Hon växer o utvecklas helt normalt. Men vi justerar hennes ålder vad gäller utveckling o mat o storlek. :) Jo, hon fick sola för bilirubinvärdena var ganska höga, men hela tiden hos oss, hud mot hud o en solplatta. Jag hann inte få några sprutor eller annat för allt blev jätteakut då jag helt plötsligt började blöda en massa.
    Hoppas allt går bra för dig o att den lilla ligger kvar o gottar sig länge! :D
    Om du är på Ackis i Uppsala så är personalen där på NEO helt underbar! :)

• eilien

Vår dotter är född i v 32+5 och är nu ganska exakt 2,5 år. Jag fick inga kortisonsprutor, ges inte efter v 30 här. Hon låg i dygn i kuvös och hade därefter cpap i 2 dygn. Var inskriven på neo i 18 dagar och åkte sedan hem utan hemsjukvård. Hon hade kvar sonden när vi åkte hem men sondades bara 5 ml då och ammade ca 20 ml. efter 2 dygn hemma drog hon själv ut sonden och sen ammade hon enbart. Hon solade en del på neo oxå men annars har allt gått kanon med henne, hon är inte mer infektionskänslig än de flesta andra barn i vår närhet utan snarare att hon är friskare än många andra.
    Hoppas det går bra för er oxå och att plutten stannar kvar ett tag till!

• MySweetBaby

Min son föddes i vecka 32.

Allt gick bra och han behövde aldrig cpap och liknande, behövde aldrig sola heller, slapp också kuvös,

Vi blev kvar på neo ganska precis en månad eftersom han var så liten.
    När han föddes fick han ligga på värmedyna och sondmatas.

• Tessia83

Vi låg på sjukhuset i 5 veckor med vår dotter som föddes i v29+5.
    Eftersom hon föddes så tidigt var mycket inte utvecklat så hon fick ligga i kuvös för att hålla värmen, ha CPAP för att vidga lungorna och så hade hon övervakning och sondmatades. Men hon var frisk och vi fick gång på gång höra hur bra allt var bara att hon hon var omogen.

Fick en cortisonspruta, den andra hann jag aldrig få. Men hon klara sej fint ändå :)

Nu är hon 4 mån (7 veckor korr)  väger över 5kg och är en glad liten bebis :)

• Trudel

Vår son föddes i v.31+3 (i dec-09). Han behövde aldrig någon andningshjälp utan klarade sig fint utan. Vi fick bo i samvårdsrum i ca 4 veckor innan vi fick åka hem. Nu är han en pigg och busig liten kille som är som vilken 16-månaders som helst. Du får gärna läsa vår blogg som vi startade precis när sonen fötts: www.erikochfrida.blogspot.com

• Niiskuneiti

Vår dotter är född i v. 32 och klarade sig helt utan andningshjälp. Hon låg en stund i öppen kuvös men behövde egentligen inget extra. Enda problemet var att hon var så liten! Vägde ca 1800 g när hon föddes. Sen fungerade det aldrig med amningen för oss, gav upp efter 5 veckor och "goda råd" från sköterskorna som resulterade i att det hela förstördes tyvärr (nä, jag är inte bitter!). Så mitt tips är att försöka få igång amningen så snart som möjligt och eftersom det inte är ditt första barn går det säkert bra. Vår dotter sondades och varje gång vi drog sonden avstannade viktökningen så det blev flaska, men i "normalfall" så går man ju från sondning till helamning. Vi åkte hem med sond, det var inga problem.

Hon solade då det är supervanligt med gulsot. Sen fick hon järntillskott från ca v 10 (men det ska man börja med tidigare, men det slarvades visst). Hon mår lite dåligt av järntillskottet, får ont i magen och blir lite förstoppad. Utöver det var det nog inget speciellt som jag kommer på nu.

Framförallt ska du tänka på att de flesta bebisar som föds vid den här tiden klarar sig jätte, jättebra Glad Hoppas allt går fint för er!

• tosse9

Tack för alla värmande inlägg! Är idag i v 32+0, läkarkontroll igår visade ett steg bakåt, så det lutar nog inte åt någon 40-veckors förlossning. Då är dessa positiva inlägg en lättnad att läsa, tack!!

• yodi

Isabella föddes i v 32+6
    jag blev inlagd i v 30 pga svår hf samt hellp, jag hann få dom två kortison sprutorna innan.
    hon vägde 1640g vid födseln.

första dygnet låg hon i kuvös, hon hade cpap sin första natt och behövde få ett glukos dropp, hon fick även en sond.
    från andra dygnet så hade hon värmebädd men hon behövde ingen hjälp med andningen.
    hon fick ha kvar värmebädden i en vecka och sonden hade hon i ca fyra veckor.

första veckan låg hon på vanlig neo avdelning sedan fem dagar i familje rum, sen fick hon komma hem med hemsjukvård.

hon är nu fjorton månader (tolv månader korigerat) och går nu mer än hon krypper, hon är fullt frisk och hänger med bra i utveklingen.

• Toffeeluv

Oroa dig inte, det kommer att gå bra, du har ju gått ganska långt! Jag såg nu att jag skrev fel, vi låg inne 3veckor o inte två..

• taxsandra

jag låg inne på bb för hf i lite över en vecka blev igångsatt 33+4 min dotter vägde 2082gr 46cm låg i kuvös knappt ett dyng hade lite cepap ca 3 dyng sen fixa hon andnigen själv, sen fick hon sova med mig på rumet nån natt fick hon sova på iva rumet för att få sola. vi fick åka hem på hemma sjukvård redan efter 1½ vecka allt gick bra.
    hon är en pigg och glad tjej.

Svar på tråden Ni som fått ca två månader för tidigt - snälla läs!