• Gaytjej

Britax HiWay kasar på sned i v70:n :(

När vi provade ut vår Britax HiWay i höstas gjorde vi det i en Subaru Outback. Några veckor senare fick vi motorhaveri på Outbacken och köpte istället en V70 -00. I denna bil så hamnar Britaxen lite på snedden! Sätet trycks ned lättare på ena sidan och stolen blir dels på så sätt att det inre 'armstödet' hamnar ngt lägre än det yttre, och dessutom blir stolen lite utåtvinklad. OBS - Det handlar inte om några stora skillnader, men helt rak och i våg är den  alltså inte.

Vi har provat att sätta stolen längre in och längre ut och vi spänner remmarna så hårt vi kan, men ändå så kasar den på sniskan. Vi har visat upp den för affären som sålde stolen till oss, men de tyckte att det var helt i sin ordning!

Vad tycker/tror ni? 

• Svar på tråden Britax HiWay kasar på sned i v70:n :(
  • Loreena

Svart att säga, men ni kanske kan ringa tillverkarna och fråga? Det är ju viktigt att stolen är rätt monterad men det verkar ni ju veta hur man gör. Kan ni montera stolen på en annan plats i bilen kanske? Om ni har den i bakstätet kan ni kanske prova att montera den fram, förutsatt att airbagen är urkopplad.

• dogcatbird

Jag skulle satsa på att lägga under något. barnet ska ju inte sitta snett! Man kan ju köpa en skumplastgrej till staget som är under framkanten. Den kanske går att skära så att den stöttar upp stolen rakt?

• skruttplutt

Gissar att ni har den fram och att ni har öglor till underförankringsbanden som sitter under handsfacket...?
    Vi har det så och den blir då lätt lite sne. Jag har varit i kontakt med Britax angående detta och det är helt okej sålänge stolen sitter hårt fast.

• Gaytjej

Nej vi har den faktiskt i baksätet faktiskt och att den åker på sned i horisontellt led så att säga tror jag som sagt beror på att sätet är mjukare, ger efter mer på ena sidan. Dessutom vrids den lite utåt varje gång man spänner fast barnet... (Dels pga vinkeln man drar bandet i och dels för att man ibland råkar trycka armen mot övre sidokanten av stolen.)

Skönt att höra att Britax själva verkar tycka detta är OK ialla fall!

Det vi ev skulle kunna prova är att sätta stolen i mitten av baksätet istället. 

En annan grej med denna stol är att spärren som håller fast bältet, den här svarta plastsaken á la påsklämma är för lätt att få upp. Har hänt flera ggr att den har lossnat helt utan att vi har märkt det, förmodligen för att vi råkat komma åt den när vi håller på att sätta fast barnet!

När jag rekade inför vårt stolsköp så tyckte jag att alla sjöng Britax HiWays lov, så jag är lite förvånad faktiskt...

• skruttplutt

Okej... men kan du inte testa att dra åt det bandet först som är på den sidan av stolen som är svår att få "ner"? jag får göra så när vi har vår fram för att få den hyfsat "rak". våra spännen åker också upp lätt... eftersom de lossnar så lätt har de säkerligen ingen funktion vid ev kollision, gissar att de mest är till för att få en bra och stabil montering.

• Caladhiel

Jag hade lite liknande problem med vår Hi-Way i en Peugeot 406, då jag ville montera den i mitten bak, men vänstra sidan av stolen sjönk ned i skarvet mellan bänkarna i baksätet. Jag kontaktade Robert Bell på Säkerhetsbutiken som sade att det går bra att placera något mellan bilens säte och bilstolen för att få en stabilare montering. Jag föreslog själv liggunderlag, och han tyckte det lät som en bra idé, så nu är stolen monterad med 4-dubbla lager liggunderlag under stolen, och den sitter verkligen som berget, utan att sjunka ned mellan sätena.

Svar på tråden Britax HiWay kasar på sned i v70:n :(