• FrökenD

PCO: vad händer efter Metformin? Nån mer än jag som längtar tills det e dags?

Jag längtar så mycket! Vi, jag o min sambo, är dom enda som inte är gravida eller har barn i vår krets nu. Alla bara frågar och frågar att "När ska ni skaffa barn då?" eller "Är det inte dags snart?" Ibland vill jag bara svara att "Jodu jag längtar så efter barn men nu är det såhär att jag har Pco förstår du och då går det inte lika lätt som för er!"...
    Men det gör jag ju inte.... jag skämtar bort det. Jag vill inte behöva skrika ut till alla att jag har PCO.
    Har käkat metformin sen november och gått ner 7-8 kg. Mensen har blivit tätare men inte regebunden. Humöret har blivit otroligt mycket bättre! Men de e de...
    Nästa månad kommer jag bli kallad tillbaka till gyn och gå vidare... vad händer sen? nån som vet? Nån mer som typ lääängtar ihjäl sej? Nån mer som måste hålla masken varje gång en till kompis säger att dom e gravida?

• Svar på tråden PCO: vad händer efter Metformin? Nån mer än jag som längtar tills det e dags?
  • Mumman

Känner igen mig i det du skriver. Alla runtomkring mig skaffar barn just nu. Massor och då menar jag verkligen massor av tjejer på jobbet är gravida och många frågar mig hela tiden "när ska du skaffa barn då?" "är det inte dags nu?" JO, det är det, MEN det går inte, vill jag bara skrika åt dom, istället skämtar man bort det med någon annan fras.

Jag har också PCO. inga menser eller ägglossningar av mig själv. Har käkat primolut nor och inväntar just nu en blödning för att kunna börja med pergotime sen. Jag hoppas blödningen kommer snart, för nu vill jag prova detta.

Har försökt i snart 8 mån.

• FrökenD
    Mumman skrev 2011-04-18 14:56:57 följande:
    Känner igen mig i det du skriver. Alla runtomkring mig skaffar barn just nu. Massor och då menar jag verkligen massor av tjejer på jobbet är gravida och många frågar mig hela tiden "när ska du skaffa barn då?" "är det inte dags nu?" JO, det är det, MEN det går inte, vill jag bara skrika åt dom, istället skämtar man bort det med någon annan fras.

Jag har också PCO. inga menser eller ägglossningar av mig själv. Har käkat primolut nor och inväntar just nu en blödning för att kunna börja med pergotime sen. Jag hoppas blödningen kommer snart, för nu vill jag prova detta.

Har försökt i snart 8 mån.
    jaaa! ibland inbillar jag mej att alla medvetet "rub it in my face"... men så e de ju inte.
    vad e primolut? och vad e pergotime? E inte så insatt... =)

vi har försökt ett år nu... o om jag förstod gynekologen rät skulle jag få nån spruta eller nåt nu i maj.. när jag blir återkallad. antagligen hormonsprutor då...  men, man börjar ju tänka ett steg till... dvs barnlöshet.... inte så kul o fundera på de innan man somnar.
    nu när jag tänker på det så började mensen strula efter missfall i nov 2009...sen dess har den kommit var 3-4 månad men nu efter metformin varannan typ. så d e ju lite bättra iaf...
  • Mumman
    FrökenD skrev 2011-04-18 15:46:48 följande:
    jaaa! ibland inbillar jag mej att alla medvetet "rub it in my face"... men så e de ju inte.
    vad e primolut? och vad e pergotime? E inte så insatt... =)

vi har försökt ett år nu... o om jag förstod gynekologen rät skulle jag få nån spruta eller nåt nu i maj.. när jag blir återkallad. antagligen hormonsprutor då...  men, man börjar ju tänka ett steg till... dvs barnlöshet.... inte så kul o fundera på de innan man somnar.
    nu när jag tänker på det så började mensen strula efter missfall i nov 2009...sen dess har den kommit var 3-4 månad men nu efter metformin varannan typ. så d e ju lite bättra iaf...
    Jo, samma här!! Vet att det inte är så, men kan inte låta bli att tänka så i alla fall.

Primolut nor är tabletter som gör att man får en blödning, en mens kan man säga. Pergotime gör att man får ägglossning.

Väntar på mensen nu, men ingen än så länge, får hoppas den dyker upp snart.

Vad är det för spruta du skulle få ta? har du egna ägglossningar?
  • FrökenD
    Mumman skrev 2011-04-19 07:55:38 följande:
    Jo, samma här!! Vet att det inte är så, men kan inte låta bli att tänka så i alla fall.

Primolut nor är tabletter som gör att man får en blödning, en mens kan man säga. Pergotime gör att man får ägglossning.

Väntar på mensen nu, men ingen än så länge, får hoppas den dyker upp snart.

Vad är det för spruta du skulle få ta? har du egna ägglossningar?
    Aha.. I see. =)
    Jo det har jag, tror jag iaf.... gyn kollade bara PCO:n när jag va där, hon sa inte så mycket mer. Men jag tycker jag här de om man ska kolla symptomer och så. Jag känner ju att nåt händer i kroppen mellan mensen. Men självklart behöver det ju inte vara det.... men jag har alltid utgått från att jag har det.
    Det va hormonspruta jag skulle få.
  • Mumman
    FrökenD skrev 2011-04-19 10:45:46 följande:
    Aha.. I see. =)
    Jo det har jag, tror jag iaf.... gyn kollade bara PCO:n när jag va där, hon sa inte så mycket mer. Men jag tycker jag här de om man ska kolla symptomer och så. Jag känner ju att nåt händer i kroppen mellan mensen. Men självklart behöver det ju inte vara det.... men jag har alltid utgått från att jag har det.
    Det va hormonspruta jag skulle få.
    Ja, okej. Du kör inte med ÄL tester då?
  • FrökenD
    Mumman skrev 2011-04-19 20:44:53 följande:
    Ja, okej. Du kör inte med ÄL tester då?
    Har testat men jag vet inte riktigt när jag ska testa...
  • Bubblamaj

Åh, jag känner så med er när jag läser inläggen. Har själv ett barn som jag inte behövde kämpa så värst länge för. Nu har vi försökt i 10 månader och jag har tydligen pco-äggstockar men också regelbunden mens och ägglossning. Hur som helst, hoppet lever för oss fortfarande.
       Vad jag egentligen ville säga var att man ska inte behöva ta såna där kommentarer från folk. Vi är för det mesta vänliga och fattar kanske att ingen vill nåt ont men det skadar inte att ge en bit av sanningen ibland så att de runtomkring får sig en tankeställare. Jag har sagt nån gång att "barn beställer man inte" när någon har frågat. Sen har vi börjat berätta för vänner omkring oss vad som händer så slipper de prata om oss och kan istället prata med oss. Då är det ju mer okej att fråga också tycker jag.

Stort lycka till till er alla, hoppas på mycket barn här i tråden snart!

• Mumman
    Bubblamaj skrev 2011-04-28 09:16:24 följande:
    Jag har sagt nån gång att "barn beställer man inte" när någon har frågat.
    Det var ett bra svar!!
  • Nilbro

Hej allesammans!

Ett litet tips angående att pco:are skall minska på sockret. Ta kromtabletter, vilket minskar sötsuget.Krom
    gör också att  insulinupptagande receptorer i cellerna ökar. Har man för höga värden på
    blodfetter, hjälper ett annat gammalt beprövat knep.Vitamin B3 eller Niacinsyra sänker blodfetterna.
    Användandet av metformin gör att B12 (kobalamin) värdena sänks, så det är bra att tillföra vitamin B12 som tillskott. Tillskott med B9 (folsyra)  är också bra. Särskilt om man är gravid.

Sign. Nilbro  

• Ell86

Hej!
    Känner så oerhört mycket igen mig i det där med att folk frågar om "det inte är dags snart" och "när ska ni ha barn då?" 
    Jag och min sambo har försökt bli gravida i ett år nu men inte lyckats och innan sommaren fick jag veta att jag har PCOs. Har inga andra symptom än gles, oregelbunden mens. Men PCO var det visst. Jo man tackar..
    Vänner och bekanta får barn till höger och vänster och blir gravida hur enkelt som helst och ju längre tiden går känns det som att vart man än går så ser man gravidmagar och så fort man sätter på tvn är där program som "Förlossningskliniken" och "16 and pregnant". Det känns otroligt orättvist.  

Och just alla frågor från folk om när det är dags för oss. Ja, du den som ändå kunde säga det!! Har gjort samma som er, skämtat bort det och undvikit att svara. Nu har mina vänner slutat fråga, jag tror att de förstått att vi inte lyckas. Jag önskar vi kunde prata om det, men hur tar man upp det??
    Det känns inte så kul att bara under en fika när alla barn leker på golvet säga att "Jo förresten, jag har PCOs och blir inte gravid och jag är sjukt ledsen och nere över det här".

När vi åt middag med ett par vänner häromveckan ställde de frågan och min sambo skämtade bort det. Sedan när jag och tjejen var själva frågade hon mig om vi skjutit upp barnplanerna. Jag började nästan gråta och fick fram att jag inte kan bli med barn nu på egen hand, men att det finns hjälp men det är ändå svårt. Mer orkade jag inte prata om det.    

• iller

Ser att detta är en gammal tråd men jag kan säga att det var lika med mig, alla skulle ha barn nästan samtidigt och vi är sist i vår krets att äntligen lyckas producera ett litet barn! Dock är våran lille kille den heliga graalen för dom andra då nästan ingen fått en pojke, ens på andra försöket Flört (nått ska man väl ha för allt lidande, och efter 2 års hormoner, sprutor och jag vet inte vad så fick jag en rekordsnabb förlossning som gick på en timme!) Hoppas trådstartaren fått en nu kanske ? Skrattande

• LängtansBlåaBlomma

min morfar svarade ungefär "antingen vill man inte få barn, eller så kan man inte få barn, och vilket det är har ingen annan med att göra". de fick barn efter många år tillsammans så kan gissa att de blev ifrågasatta där på 50-talet.

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • BuoBä

Ja, har man PCO så går man ofta ner i vikt av Metformin eftersom det balanserar insulinet och minskar suget efter socker och kolhydrater. Man kan såklart klara det enbart genom att lägga om kosten också. Många har fått bra resultat med lchf, men vill man inte vara så extrem kan man ändå tänka lite åt GI-hållet och dra ner på snabba kolhydrater.

Svar på tråden PCO: vad händer efter Metformin? Nån mer än jag som längtar tills det e dags?