• Kermit the frog

Sjukskrivning efter förlossning?

Någon som vet om fk brukar bevilja sjukskrivning efter förlossning? Jag drabbades av en komplikation och har fått sjukintyg av läkaren som dock sa att fk ev inte beviljar ersättning då det ingår i det normala (??) förloppet att det uppstår komplikationer. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Sjukskrivning efter förlossning?
  • Tuttan27
    Kermit the frog skrev 2011-04-16 16:55:34 följande:
    Någon som vet om fk brukar bevilja sjukskrivning efter förlossning? Jag drabbades av en komplikation och har fått sjukintyg av läkaren som dock sa att fk ev inte beviljar ersättning då det ingår i det normala (??) förloppet att det uppstår komplikationer. Någon som har erfarenhet?
    Lite svårt att svara på då du inte skrivit vad det är för komplikation du drabbats av.
    Jag blev snittad o blev inte sjukskriven.
  • kixan

antagligen inte, det är ju ingen sjukdom att vara gravid och föda barn.. spelar ingen roll hur kasst du mår eller hur ont du har efter förlossningen..
    Första förlöstes med sugklocka och jag blev klippt och hade ont lääänge efteråt, flera veckor, men inget snack om sjukskrivning, med senaste blev jag akutsnittad, alltså en stor operation, men nä, sjukskriven behöver man ju inte bli... Skrikandes

A -03, F -05, V -10
  • Lotlas

Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört om kvinnor som blivit sjukskrivna efter förlossningen, men inte förrän de tio "pappa-dagarna" har passerat. Men det är säkert en extraordinär åtgärd vid sådana situationer att mamman inte kommer att klara sig ensam hemma med barnet.

• Alexi

syftet med sjukskrivning under föräldraledighet är ju att annan ska sköta barnet och eftersom pappan ändå är hemma minst två veckor behövs ju sällan mer.

• TheFamily

Jag blev snittad blev inte sjukskriven för det. Dock blev jag sjukskriven 1mån när min dotter var 2 mån, då fick jag en allvarlig inflammation i ena axeln och kunde inte lyfta min dotter,...min sambo fick vara hemma en månad medans jag var sjukskriven..,

Svar på tråden Sjukskrivning efter förlossning?