• Buster78

Jag som tyckte det va illa med fästingar, men detta är nog ändå snäppet värre.....

Shit....

Vi har "fått" grävling!!!

Den jaga en av katterna här över altan i morse.Som tur va tog sig katten snabbt och smidigt upp garagetaket.

Men vilken Chock jag fick...

Det är ju inget trevligt djur att ha att göra med direkt, så jag hoppas starkt på att den va på "genomresa" vidare till ett mer passade ställe....

Någon med erfarenhet av grävling??
    Positiva som negativa!

Vad ska man tänka på?
    Vad gör jag om den stannar??

• Svar på tråden Jag som tyckte det va illa med fästingar, men detta är nog ändå snäppet värre.....
  • Linda1976

Mullvadar har man ju hört om, men grävling?? Förlåt om jag skrattar, men när jag läste rubriken innan jag öppnade tråden var nog grävlig det sista jag trodde... 

Och stackars katt! *fniss* (förlåt)

Hoppas han springer hem till skogen igen, eller var nu grävlingar bor.... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Ruggugglan

Tja, ni har ju olika alternativ.

Låt den vara och hoppas att den försvinner. Försök skrämma bort den. Ni kan säkert hitta tips på nätet. Fixa dit en jägare.. Men det är lite drastiskt kanske.
  • Buster78
    litenlitenliten skrev 2011-04-16 10:38:45 följande:
    Tja, ni har ju olika alternativ.
    Låt den vara och hoppas att den försvinner. Försök skrämma bort den. Ni kan säkert hitta tips på nätet. Fixa dit en jägare.. Men det är lite drastiskt kanske.
    Än så länge har jag inte sett den igen. Men om vi uppmärksammar att den är kvar, kommer vi kontakta komun så dom får sätta ut fällor.

Vi bor i ett bostadsområde, med mycket barn som leker, och vi vill ju inte att dom riskerar att dom springer på grävlingens gryt.

Men än så länge så har jag inte uppmärksammat att den är kvar.
    Vi får väl ha lite tålamod, och kolla efter dom små tydliga teknen på om den finns här!

Lite spännande är det ju dock att ha ett så skyggt djur i sin närhet.
    Men jag vill ju att mina kaniner ska kunna va ute över natt i sommar och det vågar jag inte om det finns en grävling här.
  • Ruggugglan
    Buster78 skrev 2011-04-16 11:08:58 följande:
    Än så länge har jag inte sett den igen. Men om vi uppmärksammar att den är kvar, kommer vi kontakta komun så dom får sätta ut fällor.

Vi bor i ett bostadsområde, med mycket barn som leker, och vi vill ju inte att dom riskerar att dom springer på grävlingens gryt.

Men än så länge så har jag inte uppmärksammat att den är kvar.
    Vi får väl ha lite tålamod, och kolla efter dom små tydliga teknen på om den finns här!

Lite spännande är det ju dock att ha ett så skyggt djur i sin närhet.
    Men jag vill ju att mina kaniner ska kunna va ute över natt i sommar och det vågar jag inte om det finns en grävling här.
    Ja, det är nog det bästa alternativet. Men frågan är om kommunen gör något åt saken. Vi hade problem med skadade vildkatter i ett bostadsområde men kommunen vägrade ta ansvar.

Håller med om att det är lite spännande! Vi vaknade en natt av att det var något stort som rusade fram och tillbaks på vår tomt och lät jättekonstigt. Vi vågade oss ut för att titta och då står en stor grävling bara två meter ifrån oss! Men vi var försiktiga med att släppa ut katterna den sommaren.
  • Buster78
    litenlitenliten skrev 2011-04-16 17:06:25 följande:
    Ja, det är nog det bästa alternativet. Men frågan är om kommunen gör något åt saken. Vi hade problem med skadade vildkatter i ett bostadsområde men kommunen vägrade ta ansvar.

Håller med om att det är lite spännande! Vi vaknade en natt av att det var något stort som rusade fram och tillbaks på vår tomt och lät jättekonstigt. Vi vågade oss ut för att titta och då står en stor grävling bara två meter ifrån oss! Men vi var försiktiga med att släppa ut katterna den sommaren.
    hehe...förstår jag.

Detta är några år sedan, ca 7-8 år sedan. Då gick det ett LODJUR förbi utanför min mammas vardagsrumsfönster! Då är man inte så kaxig, men stolt över att ha sett ett i vilt tillstånd!
  • Litet My

Man kan skrämma bort dem, alt förstöra deras bo, vi hade grävling under vår altan, den hade tydligen tänkt sig att bygga bo där och hade släpat med mig massor med bomaterial dit, när vi tog bort grejerna och lade ut något som luktade illa där flyttade grävlingen.

var dock läskigt när vår lilla dvärgschanuzer kröp under altan och kom ut alldeles blodig, dock var det hon som bitit grävlingen...de kan de små =)

• VirrigaVerna

Grävlingar är rara djur
    Vi har ett gryt inte långt ifrån vårt hus och då jag bor ute i skogen så har vi även björn och lodjur inpå knutarna.
    Det som kan vara jobbigt med grävlingar är att de kan bli rätt putta om någon råkar komma för nära.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Buster78
    VirrigaVerna skrev 2011-04-16 17:15:39 följande:
    Grävlingar är rara djur
    Vi har ett gryt inte långt ifrån vårt hus och då jag bor ute i skogen så har vi även björn och lodjur inpå knutarna.
    Det som kan vara jobbigt med grävlingar är att de kan bli rätt putta om någon råkar komma för nära.
    ja det är ju det jag är rädd för, vet man vart grytet är kan man ju undvika det, men vet man inte kan man ju gå rätt på det utan att veta!! :-/
  • Buster78

Nu va den här IGEN.....

Men nu jagade den någon annans stackars katt..

Den tog sig upp på en hög sten och sitter nu där och trycker....

Och jag är för feg för att gå ut och "rädda" den...

• Piff
    Buster78 skrev 2011-04-16 23:22:41 följande:
    Nu va den här IGEN.....

Men nu jagade den någon annans stackars katt..

Den tog sig upp på en hög sten och sitter nu där och trycker....

Och jag är för feg för att gå ut och "rädda" den...
    Haha, är det katten eller gravlingen du vill rädda? Om det är katten så kan du väl kasta en vattenfylld petflaska eller något mot grävlingen för att skrämma bort den, inte för att skada.. Dock från säkert avstånd!
  • Buster78
    Piff skrev 2011-04-16 23:38:39 följande:
    Haha, är det katten eller gravlingen du vill rädda? Om det är katten så kan du väl kasta en vattenfylld petflaska eller något mot grävlingen för att skrämma bort den, inte för att skada.. Dock från säkert avstånd!
    Det är katten jag tyckte synd om.....

jag vågar ju knappt gå ut och röka själv, så hur skulle jag våga kasta något emot grävlingen?

Åhh va frustrerande detta är....

vill inte ha den här!
  • Buster78

Dom är två......Tyst

Två grävlingar= bäbisar= ilsken mamma, och pappa!!!

• vivi85

Vi hade en grävling som höll till på tomten i ca 1 v... Gjorde utfall mot hundarna, samt sprang omkribg på tomten på dagarna... Vågade inte gå ut med barnen... Tillslut så sköt min man den( han är jägare).

• Buster78

jag tror jag börjar gilla min nya grannar....

Nu har vi sett den ena i kväll, och den drog sig undan när den såg oss.

Jag och barna vågade oss till och med ut för att titta på den....

däremot har jag talat om för barna att dom inte får gå upp i skogen där vi tror dom bor.

Mitt största problem nu är ju mina kaniner som jag inte vågar släppa ut....

Svar på tråden Jag som tyckte det va illa med fästingar, men detta är nog ändå snäppet värre.....