• valkyria1

Vill donera mina ägg

Hej! Jag har funderat på äggdonation i sisådär ett år och även om det känns konstigt att jag kommer isåntfall kanske ha ett barn som är "mitt" någonstans så är jag en fast supporter av hela konceptet att man blir förälder av att ha barn, inte av att vara genetiskt kopplad till barnet, så ja, kanske konstigt formulerat men ni förstår kanske vad jag menar.. Så ja iallafall, Jag bor i Borås, någon som vet om man kan göra det här eller om man måste åka till göteborg? Ska man ringa eller åka dit(sjukhuset?) för att ta kontakt om att man är intresserad?

Finns det några specifika kriterier man måste uppfylla för att få donera? Läste någonstans att man måste ha egna barn för att få donera men jag känner en tjej som donerade fast hon inte har barn, är det så att vissa kommuner har den regeln eller föredras det bara att man har egna barn för att man ska känna att man endå inte "ska använda dem till något"..

Jaja det blev lite mycket kanske men tacksam för svar!

• Svar på tråden Vill donera mina ägg
  • Hjärtefröjd

Vad fint att du funderar på att donera ägg!

Man kan bara donera ägg på vissa sjukhus i Sverige så för din del är nog Sahlgrenska närmast. Det mesta av behandlingen (t.ex. blodprovstagning och ultraljud)kan du förmodligen göra hos din hemmagynekolog, så det borde inte bli så många resor till Göteborg.

För att donera på Sahlgrenska ska fu uppfylla följande:
    • vara frisk
    • ej ha ärftliga sjukdomar
    • vara mellan 25 och 36 år
    • gärna ha egna barn
    • helst ha regelbunden menstruationscykel
    • Body Mass Index (BMI) <35

Läs mer: sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/%C3%84ggdonatorinformation.pdf

• valkyria1

Tack så jättemycket!

Synd bara att jag är under 25, men det kanske finns någonstans i sverige där de har lägre åldersgräns? Eller är det lag på det eller något sånt löjligt?

• Caspianne

Din ålder är nog inget bekymmer efetrsom det snarare är bra med unga donatorer

Här är lite info från Örebro, som är ett annat universitetsjukhus som utför äggdonatoner:

Du ska
    - vara frisk
    - inte ha ärftliga sjukdomar i släkten
    - vara 24 - 35 år (kvinnor) resp 24 - 45 år (män)
    - helst ha egna barn

http://www.orebroll.org/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Donatorer/

Slutligen: Vi är många som är tacksamma till er som ställer upp och donerar äggceller. {#emotions_dlg.flower}
  • Marelb

Du får gärna följa min blogg om du vill veta mer om själva processen. Ska börja med behandlingen i mitten av maj...

Du får nog ringa sahlgrenska och fråga om åldern osv. Är man säker på sin sak så är det kanske inte ett problem. Men de ser ju hellst att man har egna barn innan man donerar.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden Vill donera mina ägg