• 28032008

Ersättning nattetid för 3 veckors?

Efter snart 3 veckors gråt har jag idag varit i kontakt med barnmorskan ang amningen. (har självklart varit i kontakt med dom flera ggr under dessa tre veckor). Läget är som så... Amningen har varit otroligt tuff från dag 1, fel grepp, såriga, variga vårtor, smärta i brösten, gråt, en tuttgalen pojke osv. Vi har kämpat tillsammans, jag, sambon och sonen, vi har provat amningsnapp, han har fått napp för sitt sugbehov, han får äta så ofta han vill, jag har div salvor, krämer och kupor för att lindra besvären. Men i natt rann bägaren över... Amningen funkar äntligen på dagtid, men natten är hemsk. Vi får inga bra grepp, amningsnappen blir han galen på, sväljer mycket luft. Jag liggammar, jag sitter i sängen och ammar och jag sitter i soffan och ammar samtidigt som jag gråter för att det gör ont, han får fel grepp, för att vi båda är trötta, han gråter och skriker och så vidare... Nu till frågan... Barnmorskan idag sa att vi ska ge tillägg på kvällen och natten för detta är inte hållbart. Sonen mår dåligt för att jag mår dåligt. Hur har ni gjort? Hur mycket? Hur ofta? Hur har det gått då ert barn varit väldigt snuttiga? Vad har ni använt för ersättning och vilken flaska? BM sa något om en speciell flaska för tillägg? Snälla hjälp mig, ge mig lite råd och tips? Jag vill verkligen fortsätta amma men samtidigt måste vi hitta en bra balans för ingen i hushållet mår speciellt bra nu pga nätterna.

• Svar på tråden Ersättning nattetid för 3 veckors?
  • 28032008

Går visst inte att få mellanrum i texten när jag skriver från telefon... :(

• Empiiis

Jag ammade bara 1,5 vecka så har i stort sett kört på ersättning från början.
    Nr hon var 3 veckor åt hon mellan 60-90ml per gång. Hur ofta varierade. Drog on i sig 90 tog det en längre stund innan hon ville ha igen. Väckte inte för att mata, jag vaknade ju ändå när hon började vakna till(göra ljud) och var hungrig.

Vi hade Baby Semp men gillade inte den då hon fick jätte ont i magen och kräktes massor. Nu har vi NAN och det fungerar jättebra.

Vet inget om tilläggsflaska eftersom vi inte behövt det. VI har användr dr brown och MAM.

• 28032008

Tack snälla! Jag hoppas det går bra för dig med din lilla tjej va? :) Min kille går upp bra i vikt, men nattamningen tär för mycket på både han och mig. Skadar mer vår relation än vad den gör nytta. Får man fråga varför du övergick till ersättning?

• SysterYster76

Ja det låter ju vettigt tycker jag. Ge ersättning på kvällen och natten. Hur mkt: fråga BVC-sköterskan alt ring BBet som du låg på och fråga :) kommer inte ihåg riktigt. Hur ofta: var tredje timme gav vi på dagen men natten fick bebin bestämma själv. Det finns ersättning att köpa på ICA t ex Semper eller Nan1. Den där "flaskan" barnsköterskan på BVC nämnde, är nog en sån där tilläggs-kopp, den finns på Apoteket. Man kan även ge med en vanlig liten tesked, men koppen funkar bättre tycker jag. Nu är ju ditt barn snart en månad och då brukar det annars inte vara problem med att köra nappflaska eller napp (eftersom han är snuttig) samtidigt som normal amning. Har jag gjort med alla mina tre utan problem.

Annars tycker jag att du ska försöka slappna av :) förstår och kommer ihåg själv hur jobbigt och stressande det är. Speciellt med alla hormoner som far runt i kroppen och man blir ju ännu mera känslig om man inte får sova. Man känner sig ensammast i världen när man sitter där i mörkret med ett skrikande litet monster ;) och inget man gör duger... Men slappna av! Allt löser sig! Du har ju en karl också som får stötta/turas om så gott det går. Om det är tillägg på natten kanske han kan låta dig sova medans han matar lite. Ni får samarbeta lite :)

Snart är den här jobbigaste tiden förbi, det går fortare än du tror!

Lycka till!

• Alexi

Jag vill bara säga att det är jättevanligt att amningen inte fungerar perfekt efter tre veckor. Ni har ju fått till den på dagtid och det är ju jättebra. Jag som delammat ett barn och alltså blandat amning och flaskor vill rekommendera att verkligen försöka få till amningen helt istället för att börja med flaska på nätterna. Det är så mycket smidigare att bara amma på natten när man fått det att funka. så mitt tips är att ta kontakt med amningsproffs, antingen amningsmottagning på sjukhuset eller amningshjälpen. Jag antar att barnmorskan du skriver att du pratat med är barnsköterskan på bvc och de är sällan särskilt kunniga på amning. Du behöver hjälp från någon som verkligen konkret kan titta på hur ni gör och komma med råd.

som sagt, jag fick min amning att fungera efter en dryg månad tack vare den fantastiska amningsmottagningen på sjukhuset, det underlättare oerhört.

• 28032008

Hej och tack för alla råd. Jag har varit i kontakt med BVC, med BB, men sjukvårdsrådgivningen och med amningsexperter. Alla ger mig olika råd, pumpa, amningsnapp, napp för hans sugbehov och så vidare. Nu är vi så förvirrade båda två... Självklart vill jag att amningen ska fungera dygnet runt, men inte till vilket pris som helst. Självklart älskar jag min lilla kille men nu sitter jag och gråter hela eftermiddagarna/kvällarna för jag har sån ångest inför natten. Den ångesten gör att jag får panik varje gång lillen gnyr på natten. Jag vill bara att vi ska må bra, speciellt lillen!

• anansie

Jag ammade bara i 3 dagar innan vi insåg att det knappt fanns nån mjölk. Lilltjejen fick Baby semp lemolac från början men hade såna problem med magen, nu ger vi henne NAN HA 1 och hennes mage mår toppen Glad Testa att blanda tex 90ml vatten.. du märker ju om han vill ha mer. 
    Har hört att Medela flaskor ska vara som att amma, så han inte ratar ditt bröst sen.
    Lycka till ! 

• orf

Vad jobbigt!

Tänk på att det inte är skrivet i sten hur du gör just nu. Du kan alltid ändra dig senare fram. Du kanske kan ge ersättning några nätter, vila lite mer än du har kunnat göra hittills och sedan prova med nattamning igen. Ert barns grepp kan bli snabbt bättre i och med att det utvecklas och växer så snabbt i början.

Gör ett avbrott med nattamningen någon vecka så kan du se hur du vill göra efter det!

Mitt tips är att känna efter hur dina bröst blir. Du kanske måste pumpa/amma framåt småtimmarna för att inte sprängas eller riskera få mjölkstockning.

Många styrkekramar från en som också kämpade och kämpade.

• Empiiis
    28032008 skrev 2011-04-15 11:40:28 följande:
    Tack snälla! Jag hoppas det går bra för dig med din lilla tjej va? :) Min kille går upp bra i vikt, men nattamningen tär för mycket på både han och mig. Skadar mer vår relation än vad den gör nytta. Får man fråga varför du övergick till ersättning?
    Jo det går jättebra här. Hon är mätt och nöjd och går upp bra i vikt Glad

Amningen fungerade inte bra för oss. Hon var så slö efter förlossningen så såfort jag la henne vid bröstet somnade hon, även med hjälp från bbpersonal och bvc sköterskan. Fösökte koppmata henne men det gick inte heller. Hon VÄGRA! Hon fick inte rätt tag om vårtan heller. Har jättestor tung byst så hon kvädes i bröstet hur hon än låg, även om jag rullade upp handukar under bröstet osv. Hon var ju så liten, endast 2595g och 45 cm.
    Köpte en pump och punpade men fick som mest ut  ca 60ml per dag, även fast jag punpade kanske varannan timma.

Hon låg bara och skrek till slut efter hon blivit piggare. Hon var så hungrig så jag fick i panik bege mig ner till affären och köpa flaska och ersättning. Flaskan tog hon på en gång och sög verkligen i sig allt. Hon var riktigt nöjd och belåten efteråt. Så då fortsatte jag med ersättningen. Visst det är mer omständigt. Hålla på att koka vatten, lagom tempratur, diska flaskor och sterilisera flaskor osv. Extra jobbigt på natten då man måste gå upp och göra i ordning osv. Men helt klart värt det eftersom hon är mätt och mår braGlad
Svar på tråden Ersättning nattetid för 3 veckors?