• Sawah

Plugga via distans som mammaledig?

Jag är sjukt sugen på att börja plugga i höst, men sonen blir inte 1 år fören i november, och innan dess får man inte lämna på dagis om jag fattat det hela rätt.
    Men kan man plugga distanskurser på hösten då?
    Har lite ämnen jag måste läsa upp sen gymnasiet.
    Hur blir det med föräldrapenning mm?

Alla tips, råd och ideér är välkomna! =)

♥ Theodor 11/11-10 ♥
  • Svar på tråden Plugga via distans som mammaledig?
  • Red drum

Jag läste till undersköterska under min mammaledighet. Ta ut fp, men inget CSN och ta hand om barnet, är reglerna. Eller ta ut CSN och ingen fp, men plugga och lämna in i tid så du klarar dina krav utan att bli återbetalningsskyldig.

• Sawah

Okej, det va enklare än jag förväntat  mig ;)
    Tack för hjälpen! 

♥ Theodor 11/11-10 ♥
  • Saaaraa

Jag pluggar på distans och får bidragsdelen från csn. Har själv valt att ej ta lån.
    Jag är samtidigt mammaledig och tar ut FP för alla dagar i veckan. (Har lägsta nivå)
    Man har fribelopp hos csn (och fk?) på hur mycket man får tjäna samtidigt och så länge du inte tar ut mer än vad du får är det inga problem. Var noga med att meddela FK att det är distans, annars blir dom fundersamma om du är föräldraledig samtidigt som du studerar.

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • solida

Du får ta ut fp coh CSN samtidigt, så länge du tar hand om barnet när du ska. Så om du pluggar på distans får du ha fp samtidigt om du vill. Dock ska du ju tjäna mindre än en viss summa för att få ut fullt studiebidrag. Jag gör detta själv just nu och ahr pratat med både fk och csn, så det ska vara helt korrekt.

• Sawah

Tänkte väl att det inte kunde va så enkelt när det gällde fk och csn =P
    Får ring och kolla upp med både fk och csn och prata med skolan så det blir det bästa resultatet!

Tack för alla tips och råd =) 

♥ Theodor 11/11-10 ♥
  • Saaaraa

csn.se kan du se hur mycket du får tjäna. Räkna sedan ut själv hur många dagar du bör ta ut FP på lätt som en plätt.

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
Svar på tråden Plugga via distans som mammaledig?