• Nanniii

Smakportioner. Hur mycket ska man ge till en början?

Hej .
    Min lilla kille blir 4månader nästa vecka.  Jag har försökt få tag på min bvc sköterska , men det verkar omöjligt, så jag frågar er erfarna föräldrar istället :)

Min son får baby semp i ersättning, nu har han börjat studera oss andra så mycket när vi äter och verkar nyfiken. Så vi har beslutat oss för att försöka börja ge honom lite smakportioner.

Hur började ni, och hur mycket ska man ge ?
    Jag tänker framförallt på allergier och så .  Om man ska börja med en tesked och gå igenom alla grönsaker/frukter ?:)

Jätte tacksam för svar. Ser verkligen framemot att börja ge honom lite =)

/Nanni

• Svar på tråden Smakportioner. Hur mycket ska man ge till en början?
  • kimi90

Ska man inte börja med smakportioner när dom är ca 6 månader? Deras mage och sång har väl inte utvecklas ännu för sån mat ännu

• Nanniii
    kimi90 skrev 2011-04-13 14:33:24 följande:
    Ska man inte börja med smakportioner när dom är ca 6 månader? Deras mage och sång har väl inte utvecklas ännu för sån mat ännu
    Jag vet faktiskt inte riktigt, sist jag var på bvc så sa hon iaf att vi skulle prata om smakportioner nästa gång jag kommer, vilket är nästa vecka när han blir 4månader. Kollar man på burkarna i affären med olika pureér som potatis,palsternacka m.m så står de från 4 mån.
  • kimi90

Okej. Men du får väl testa vid 4 månader då. Se om ditt barn gillar det. Har läst
    Många barn som fått magknip och sånt när d fått så tidigt

• Ragnar

Vi har inte gått efter åldern när vi har börjat ge barnen mat, utan efter utveckling, då jag tror på att den fysiska utvecklignen och matsmältningen flöjer varandra rätt bra (om barnet inte har något handikapp eller liknande förståss). När barnen kunnat sitta upprätt i matstol utan kuddar eller annat som stöd och kunnat stoppa in saker själv i munnen har de börjat få smaka mat. Det har varit då de varit 6-7 månader. Men jag har vänner vars barn klarat detta redan då de varit 5 månader, så barn är olika.
    Vi har börjat låta de smaka lite av det som passat från våra talrikar då vi har ätit. Lite mosad potatis, kokta grönsaker, en tesked från frukostgröten och  liknande. De har fått styra mängden själva till en viss gräns. I början har det bara varit en eller två munsbitar och efter 2-3 månader har de ätit vad man kanske kan kalla för hela portioner.
    När det gäller allergier beror det mycket på om och vilka allergier det finns i familjen vad för mat man ska undvika. Finns det tex. fiskallergi i släkten kan det nog vara bra att undvika fisk till att börja med.

• eviz08

Jag började med potatis, kokade och mosade, blandade med lite bröstmjölk(går lika bra med ersättning). En sked räcker gott första gången och antagligen kommer han spotta ut det, men ge en gång om dagen så att han vänjer sig vid konsistensen. Man kan prova med morot och palsternacka också.
    Jag provade nog första gången runt 4 månader, men hon började inte äta på rikigt förens runt 6-7 månader.
    Däremot åt hon gröt lite tidgare, från 5 månader tror jag det var.

• underbaraelias

Jag började när min pojke va 3,5 månad. Min bvc sköterska sa att man skulle börja med två skedar sen dubbla det dagen efter och sen lägga till två skedar till den tredje dagen och hålla på så tills han/hon äter en hel burk vilken min kille gjorde efter 6 dagar.......Sålänge magen fungerar så är det bara att köra på.jag började med potatis/palsternacka...sen när han väl åt en hel burk lät jag honom äta det 1 vecka till, innan hag började med morot..gjorde samma sak.......lycka till

• Jiinii
    underbaraelias skrev 2011-04-14 08:15:39 följande:
    Jag började när min pojke va 3,5 månad. Min bvc sköterska sa att man skulle börja med två skedar sen dubbla det dagen efter och sen lägga till två skedar till den tredje dagen och hålla på så tills han/hon äter en hel burk vilken min kille gjorde efter 6 dagar.......Sålänge magen fungerar så är det bara att köra på.jag började med potatis/palsternacka...sen när han väl åt en hel burk lät jag honom äta det 1 vecka till, innan hag började med morot..gjorde samma sak.......lycka till
    sommartjejen 1?? det är du va
  • Fridell1

Hej. Vår bvc sköterska sa att om bebis verkar intresserad vid 4 månader så kan man börja med smakisar då. Smakisar ersätter inte en måltid utan är bara till för att vänja vid konsistens och annat ätsätt. Vi började med morot (superpoppis) och har sen tagit oss genom diverse grönsaker och frukter. Du får kolla om din bebis mage klara av att ta hand om maten den får - om det funkar så ge så mycket mat som bebisen vill ha.

Vi började också ge gröt som smakisar vid samma tid. Vår lilla fick grötsmakis på förmiddagen och grönsakssmakis på kvällen när vi åt middag - eftersom hon såg ut att vilja äta upp vår mat då. Det har funkat bra och det är först nu vid 5 1/2 månad som gröten nästan är en full portion  som ersätter en måltid.

Prova er fram, ni kommer märka om det funkar eller ej. Ha kul på vägen - det är en kladdig väg, men den är rolig.

• Ester10

Gjorde som underbaraelias!

• elina1012

Vi borjade for en vecka sen nar Julia var 3 manader och 10dgr.
    Forsta 2 dagarna nagra skedar med potatis blandat med ersattning. 
    Sedan har vi provat med apple/mago pure.
    Igar kopte jag en morot/potatis/kyckling pure dar hon ivrigt at minst 10skedar.

Hon far bara smakportion till lunchen och efter maltiden dricker hon fran flaskan men inte mer an 60-80ml istallet for 165ml som hon dricker om hon inte far smakportioner innan.

Det har gatt jattebra, inga magproblem alls.

Lycka till! Glad

Svar på tråden Smakportioner. Hur mycket ska man ge till en början?