• Bettina

Hjälp, min son tar inte flaskan

Har ni några goda råd??

Har en 6 mån kille där jag tänkte introducera välling i flaska.
    Så fort han ser flaskan så blir han ledsen.
    Han tuggar bara på nappen till flaskan och gallskriker.
    Har försökt att doppa nappen i fruktpuréer och annat gott som han gillar.
    Då suger han i sig det goda och får då lite välling (någon ml) också men börjar gallskrika och spotta ut flaskan igen.

Tillsaken hör att han fick ersättning på flaska samtidigt som jag ammade (hade för lite) fram till 3 mån, DÄREFTER kom amningen igång.
    Så han har tagit flaskan tidigare. Nappen tar han inte heller.

I min desperation provade jag med pipmugg. Men det kom överallt eftersom att det inte fanns någon ventil i den.
    Han gillar vällingen om han får äta med tesked...
    Testade även att ge honom välling i en "medicinSpruta" (utan kanyl) och där sög han till och med på själva sprutan.???!!! (samtidigt som jag försökte stoppa flaskan i munnen, men där var det tvärstopp.

Känns verkligen som vi har kommit in i en ond cirkel som jag inte lyckat bryta.

Finns det någon som har några "universal-tips") Flört??
    /B

• Svar på tråden Hjälp, min son tar inte flaskan
  • sallybuse

Försök att prova lite olika nappar.Finns ju en hel del.Vad får han för välling? De är kanske den som inte passar i nappen.Rinner kanske lite dåligt.

• sallybuse
    sallybuse skrev 2011-04-13 10:45:10 följande:
    Försök att prova lite olika nappar.Finns ju en hel del.Vad får han för välling? De är kanske den som inte passar i nappen.Rinner kanske lite dåligt.
    Eller rinner de kanske för fort så han inte hinner med att sväja .
  • Bettina

Vi har Dr Browns flaska med nr 3 nappen som skall klara välling.
    Provade att suga själv och det kommer nog ganska lagom tror jag.
    Han är en glupsk liten kille när han äter i vanliga fall.

Han får välling/gröt till kvällsmålet enligt rekommendationer från bvc.
    Frukost - gröt, lunch - lagad mat , middag-gröt/välling

Ja jag får nog testa lite fler nappa kanske.

/B

• Liniz77

Hade en likadan, inte förrän jag i princip helt slutade amma tog hon flaskan o hon var då ett år. Nummer två var också sån men tog flaska runt 8 mån.

• Tygtiiger

Till avents flaskor finns det en mjuk pipmuggspip man kan sätta dit, och en ventil så att det inte spiller så mycket. Finns ju också spillfria pipmuggar. Prova det. Om han inte gillar flaska får du helt enkelt gilla läget och ge honom hans välling i mugg istället, det funkar bra med pipmugg till en halvåring om han bara får öva lite. Bara bra för hans tänder och matvanor att få vällingen i pipmugg vid bordet istället för att han ska ligga och suga på en flaska i soffan eller sängen, ju!

(Vår son tog heller aldrig flaska men pipmugg gick bra om man hjälpte honom att tippa i försiktigt. Men han gillade inte välling så han fick gröt istället - funkade utmärkt.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Liniz77

Vår dotter vägrade öht vällingen även i pipmuggen. Hon förstod tidigt att då blir det välling o inte bröstmjölk från brösten. Inte ens utpumpad mjölk i flaska tog hon. Barn är knepiga.

• Cloudy

Eh..du har inte tänkt på att han spottar ut vällingen för att han inte gillar vällingen?

• Bettina

Cloudy, han älskar vällingen. Kan mata honom med sked (200ml) utan problem.

Har provat igen vid flera tillfällen.
    Verkar dock som han nu inte förstår att han skall "suga".

• moster helen

Min dotter (7mån) tar inte heller flaska, har testat 4 olika nappar hittills men tror
    inte de spelar någon roll vilken napp vi tar för hon förstår inte hur hon ska suga..
    hon tuggar bara på den, har försökt måååånga ggr med olika innehåll också.

• mom88

Min mjölk har börjat sina allt mer, och min lilla flicka tog flaskan när hon var 2månader och det var inga problem. Men sen höll vi upp flera veckor och sen dess tog hon den inte längre hon bara gallskrek och vände bort huvudet.
    Nu har jag tagit upp flaskan igen då jag knappt har någon mjölk kvar då hon enbart gick upp 60g på 2 veckor. Hon är 4månader nu. Jag började med kylskåps kallt vatten i tommee tippee flaska. Och det verkar hon gilla. Sen byter jag snabbt och lägger i ersättningen. Och visst ibörjan var det BLÄ, men nu har hon smått börjat få i sig 60ml på en gång. Så jag hoppas att tillslut att hon kommer dricka en hel flaska. Så ge inte upp, men kanske ska du hålla upp med flaskan ett tag och försöka igen om några dagar. Lycka till.

• mom88

så lite så, hoppas det fungerar, kom även på att hon sitter i sin babysitter meddans jag ger henne flaskan. går ingen annanstans än.  idag tog hon 150ml på en gång. framsteg =)

Svar på tråden Hjälp, min son tar inte flaskan