• Havsbrus

Ev tips för med upprepade missfall

Hej!

Vill bara ev ge hopp till några som har haft upprepade missfall. Har en son som är 5 1/2 år nu. Vi har försökt att få syskon till honom men det var inte så lätt som vi trodde. Vi har försökt nu i 3år och jag har blivit gravid 3 ggr som slutat i missfall innan v10. Vi har gjort utredning, men de hittade inga fel. Men vid nästa graviditet fick vi rådet att prova Pregnyl utifall jag inte producerade tillräckligt själv med.
    Nu är jag gravid och har tagit Pregnyl sen v5 är i v13. Varit på vul 2ggr och sett hjärtljud och rörelse så just nu ser det positivt ut.

Hoppas det går bra för er också!

Kram!

• Svar på tråden Ev tips för med upprepade missfall
  • Linusida

Dum fråga kanske, men vad är Pregnyl för preparat? Antar att det endast är på recept man kan få det? Grattis förresten!!

• Detmåstegå

linusida
    JAg kan svara på din fråga, min gyn informerade mig nämligen igår om pregnyl.
    Pregnyl är ett preparat som innehåller Hcg, det hormon som kroppen själv producerar när man e gravid.
    Det får man på recept och tas med spruta.

• noon

Tack för tipset. Jag ska snart på utredning...

• gnet

Jag måste bara fråga; är det säkert du inte menar Progesteron? Det är ju nämligen så hormonet heter som kroppen själv producerar vid graviditet och som endel ev. producerar för lite av. Pregnyl är något som jag ska ta som spruta en gång, i slutet av hormonbehandling med Puregon, för att sätta igång själva ägglossningen.

• Tisu

Jag har tagit Pregnyl sprutor och det funkade bra 1 gång. 2:a gången fick jag trots det missfall. Men vet att de flesta klarar sig utan MF då man tar Pregnyl. Progesteron kan också ges, men det är främst till de som genomgår IVF vad jag har förstått... Rätta mig om jag har fel..

• Em1

Jag har haft två missfall och ska troligen får pregnyl om jag lyckas bli gravid igen. Eftersom jag hade hört om det här redan efter första missfallet så frågade jag såklart om inte det var en bra idé då jag blev gravid andra gången. Men då tyckte de att jag skulle försöka utan, men direkt då jag fick mitt andra missfall så föreslog de direkt att om jag lyckas bli gravid igen så skulle jag få pregnyl även efter inseminationen.

Finns det några nackdelar med det eftersom de inte ville ge det min andra graviditet?

• Guldtjejen

Hej!

Även jag har haft 3 missfall..
    Håller nu på och ruvar efter en ivf.
    Om jag blir gravid igen har de lovat att jag ska få Fragmin sprutor.
    Är det ungefär samma sak som Pregnyl??
    Eller är pregnyl bättre???
    De hittar nämligen inga fel på mig heller.
    Har en son på 3½ år.

Mvh
    Guldtjejen

• snattran

Guldtjejen: Fragmin är antitrombosmedel, alltså förebyggande mot blodpropp, inte på något sätt samma sak som Pregnyl. Är du säker på att det var det du skulle få, och det i så fall skulle vara för att försöka motverka missfall?

• Guldtjejen

Hej

Ja, jag är säker på att det är fragmin jag ska få.
    Äter nu trombyl som oxå är blodförtunnande.
    Sen ska jag isåfall gå över till fragmin.
    Jag läste i Fass om Pregnyl och där står det att det ej ska ges till gravida....??
    Om jag får plus så ska jag nog ta en diskussion med min läkare..
    Fragmin eller Pregnyl...
    Något vill jag ha iallafall!
    Då vet man att man har gjort allt man kan för att förhindra missfall..

Kram Guldtjejen

• Tisu

Jag har läst om fler som fått Fragmin vid upprepade missfall och även ätit trombyl. Detta ska vara bra för oss kvinnor som har tendens att få blodproppar, men man tror att det hjälper just vid celldelningen då man blir gravid, att blodet då ska hållas så tunt som möjligt...
    Svammel...nja, minns inte vad som stod men vet att alla fall jag läst om här innen som fått ovan nämnda preparat har också sluppit Mf. Men det är nog så olika detta på hur våra kroppar reagerar....

• Detmåstegå

Guldtjejen:
    Jag har fått börja med både fragmin och pregnyl i den här graviditeten. Har haft 4 MA/MF i år och provat både proggisar och trombyl....
    Fragmin ska vara mycket mer effektivt än trombyl...

• noon

Hej, jag har haft tre mf och nu påbörjat utredning. Frågade min läkare om jag kunde få proggisar eller liknande. Han sa att detta är placebo! Vad säger era läkare?

Svar på tråden Ev tips för med upprepade missfall