• Juno

Du är föräldrarledig - vem städar huset/lägenheten?

Hur löser ni föräldrarlediga det där med städning? Är det den som är hemma som sköter det så att man kan göra saker tillsammans när man är ledig? Eller ska det göras när partnen är hemma och vem av er gör det då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du är föräldrarledig - vem städar huset/lägenheten?
  • Älskarlivet

Går jag hemma så kan jag inte se röran så då småplockar jag så det ser snyggt och fint ut. Dammsugning och mer sådan städning gör vi gemensamt. men mtt svar blev ändå att det är jag som gör det....

• Verkligen

Eftersom jag är hemma mest så sköter jag det. Oavsett om jag är föräldraledig eller jobbar.
    Sambon hjälper till ibland men han vill inte städa lika ofta som mig och då slipper han. Han jobbar ju ändå så mycket.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • hannis

Här har vi gjort så att den som är hemma gör det man hinner och då delar vi på resten. Min man städar mer nu när han är hemma än vad jag gjorde för han gör mindre annat tex så åker han sällan till öppna förskolan eller andra aktiviteter utan är hellre hemma och då har han mer ledig tid helt enkelt.

• Ultima

Svarade Annat.
    Jag röjer och plockar under dagarna när jag är hemma, men är hemma med två ganska små barn - så någon ordentlig städning hinns liksom inte med. Dammsuger jag kan man ge sig tusan på att 2-åringen får tag på ett smaskigt knäckebröd eller nåt - och då är det ju snart "krispigt och återställt" på golvet igen. Skrattande

Så - då städar någon av oss när pappan inte jobbar. Sen vem utav oss det blir - det är olika. Den ena tar barnen och den andre dammtrasan :) 

• Kazeer

Annat: Jag städar en del, när maken jobbar, medan barnet leker själv eller sover. Dessutom städar vi tillsammans, när båda är hemma, medan barnen är med oss alt leker alt sover.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Caranlachiel

Vi försökte göra så att vi hjälptes åt när vi båda var hemma. Och dagen innan en av oss skulle vara föräldraledig så försökte den andra plocka iordning så att den föräldralediga började med ett huset på "noll" så att säga.

BF 20 november
  • Isalel

Oftast städar jag under dagen eftersom jag tycker det ser så tråkigt ut, och att jag skäms när vi får främmande ;) men om jag inte orkar så hjälps vi åt när sambon kommer hem.

• mupparsmupp

det är oftast jag som städar,diskar,tvättar och sånt när sambon jobbar. sonen ger jag något att äta på och sätter i matstolen framför TVn så håller han sig nöjd  medans jag skyndar att dammsuga och skura :P

på helgerna eller om sambon är ledig en längre tid så brukar han ta disken och dammsuga om det behövs medans jag tar sonen :)

matlagningen delar vi på. är det någon enkel vardags mat, som köttbullar och makaroner så kan jag göra det. helgmaten som är lyxigare fixar sambon :)

Bebis 9 maj 2010
  • Bjornis

Det är mest jag som städar. Maken får man tjata på men han gör det då utan gnäll. Han ser tyvärr inte "skiten" på samma sätt som jag. Försöker städa när knoddas sover men eftersom han inte är så förtjust i att sova just nu så får jag städa lite hjälpligt när han roar sig själv en kvart...

• Yoenia

Jag städar mest då jag e mer hemma. Barnen går på dagis och mannen hjälper till när vi båda är hemma. Så annat

• Mrs K

Valde annat:

Vi städar när tillfälle ges. Oftast blir det så att den som är hemma med barnen gör mer just under den perioden för om tex stora tjejen leker själv och lilla sover kan man lika gärna tömma diskmaskinen eller hänga tvätt. Tvätten är förresten en grej som storasyster (2,5 år) gärna hjälper till med, så det kan hon och jag göra tillsammans ibland.

Men, som sagt, vi gör det som beöver göras när tillfälle ges. Vem som gör det är mindre viktigt för oss bara det blir gjort. Men tycker jag tex att jag är riktigt less på att vika tvätt så säger jag det till maken såklart så får han göra det ett tag.

• Miss Cee

Vi hjälps åt när båda är hemma.

Däremot kan jag ju på eget bevåg försöka att starta en disk/tvättmaskin under dagen när jag ändå är hemma eller liknande. Dvs det är fullt möjligt att jag gör någon städning under dagen, men då ska det ska på eget bevåg för att jag känner att jag vill och att jag hinner. Det är isf en BONUS inte något som ska förväntas av mig.

Min uppgift som föräldraledig är att ta hand om barnet, inte att städa. det enda vi avtalat är att den som är hemma med barn lagar middag tills den andra kommer hem (om det inte sker något speciellt som gör att det inte funkar).

• Janice01

Den som varit mamma/pappa-ledig städade och skötte mycket annat i hemmet. Den andra jobbar ju och behöver ta igen sej lite då med.

Svar på tråden Du är föräldrarledig - vem städar huset/lägenheten?