• Parniara

Snitt är inte självklart den enkla vägen ut

Jag är så förundrad när jag läser här om alla som inte vill eller vågar föda barn vaginalt och vill kämpa för att få kejsarsnitt även om man inte har några medicinska orsaker till varför en vaginal förlossning kan vara problematisk.

Jag var livrädd för att föda vaginalt, men försökte. Blev dock snittad på grund av ineffektiva värkar. Jag gick igenom 30 timmar av värkar som var så smärtfulla att jag kräktes. Och ja det hade säkert gjort skitont att klämma ut bebisen, men sedan hade det läkt och blivit bra. Jag ser bara på hur de andra som födde samtidigt som mig var uppe på benen inom ett par timmar eller dagar. Jag har två veckor efter snittet fortfarande så ont att jag knappt kan stå.

För mig är det ett mysterium att man vill bli snittad. Varför är det så många som inte inser att det är en stor bukoperation där smärtan kan vara mycket värre än en vaginal förlossning och det kan ta väldigt lång tid innan man kan stå, gå och leva. Just i födoögonblicket kanske det är en lättare väg ut, men att läka ihop efter kan vara en mardröm.

Hur har den romantiska bilden av kejsarsnitt uppkommit?

• Svar på tråden Snitt är inte självklart den enkla vägen ut
  • Flurgeburg

Det är väl inte en romantisk bild av kejsarsnitt som uppstått utan en kombination av en "felaktig" bild av hur en vaginal förlossning går till och vad den innebär och sen en grov förenkling eller underskattning av hur komplicerat ett snitt är.

Kejsarsnitt är en bukoperation.

Att föda vaginalt är vad våra kroppar är gjorda för.

Det kan vara värt att göra lite research kring födsel, titta på olika ställningar etc - att ligga på rygg är verkligen helt fel t.ex. för att få en lättare förlossning - barnet ska ju helst få hjälp av gravitationen för att komma ut, inte behöva jobba i uppförsbacke.

Sen ska man inte underskatta rädsla - vi gör nog rätt i att utbilda och stötta blivande mödrar att föda vaginalt - men en mor som är skräckslagen för förlossning kommer inte kunna slappna av och föda naturligt. Då är det ju tur att vi har snitt att tillgå.

• Flurgeburg

Sen tror jag att det finns en mediebild av att "massor" av kvinnor planerar kejsarsnitt och allt möjligt, en bild jag är oerhört tveksam till har någon grund i verkligheten - kvällstidningar t.ex. är till 99% ren skit i allt de skriver så de bör man helt enkelt avstå helt.

• Parniara

Ja det är tur att det finns, som en nödutgång.
    Jag hade inte överlevt om jag levt för 100 år sedan, jag och barnet hade dött. Jag fick inte ut henne.

• En Åsa

För mig var snittet verkligen den lätta vägen ut. Jag hade precis som du TS verkningslösa men galet smärtsamma värkar i 30h och blev sedan akutsnittad. Kändes som en befrielse och jag hade inte särskillt ont efteråt heller.

• Sandra O

Och jag blir förundrad över hur otroligt seglivad myten är att efter en vaginal förlossning hoppas man ur sängen efter några timmar medan man efter ett snitt är sängliggande i veckor. 

I VERKLIGHETEN, där jag och många andra lever, är det så att många kvinnor mår jättedåligt och har ont länge efter VAGINALA förlossningar. Medan de flesta faktist mår bra och blir snabbt återställda även efter snitt. Du har ingen aning om hur du hade mått om du fött barnet vaginalt så jag tycker du ska låta bli att uttala dig om det, samt sluta jämföra med andra.

Men om du vill kan vi byta jag kan ta ditt snitt och ha ont i några veckor och du kan få min första vaginala förlossning och ha problem med smärta och läckage resten av livet varsågod! 

• Niveaa

jag skulle kunna ha skrivit ditt inlägg Ts. jag har fött barn på bägge sätten och jag måste föredra en vaginal fl hundra gånger om.
    Jag tycker det var en mardröm att snittas.

• MJ70

Det är precis samma med upplevelser efter snitt som efter en vaginal förlossning. Det är olika upplevelser för alla. Oavsett har du dem som hoppas upp dagen efter och mår toppen och dem som har problem långt efter.

Visst är ett snitt en stor bukoperation och verkligen inget msn ska höra lättvindligt. Och jag kan också bli förbannad när man läser artiklar där snitt framstår som en enklare mindre smärtsam förlossning. Men man kan heller inte bortse från de komplikationer som kan uppstå efter en vaginal förlossning.

När jag födde första barnet blev det ett urakut snitt och jag hade ont som f-n efteråt. Sidan om mig på BB låg en tjej som fött vaginalt och spruckit ända bak till ändtarmen. Bägge hade problem och smärtor i flera veckor. Man kan inte säga att någon av våra förlossningar var varken en bättre upplevelse eller mer naturlig för kroppen.

• J1983

Somliga hävdar ju att det inte alls gör ont i såret efteråt även om jag har svårt att tro det.
    Men endel av den romantiska bilden som jag kan tänka mig är väl det här att man slipper göra det själv och okontrollerat kasta sig ut och låta den vaginala förlossningen ta en dit den vill. Man har ju ganska lite kontroll under en vaginal förlossning och det trygga i kejsarsnittet kan ju vara att någon annan har kontrollen och man behöver inte prestera själv. Det är åtminstone vad jag ser som lättare med ett kejsarsnitt.
    Annars håller jag med dig, jag kände mig väldigt malplacerad på sjukhuset efter min senaste förlossning då jag inte hade ett dugg ont. Förlossningen i sig var fruktansvärd men den lämnade inga fysiska men och pågick inte särskilt länge och även om jag säkert hade tackat ja till kejsarsnitt när den pågick så är det ju i efterhand bra att ingen frågade.

• MJ70

Tyvärr är det bara en falskt känsla av kontroll. Ett kejsarsnitt kan innebära massor av komplikationer som inte läkarna kan ha kontroll över. Tex större blödningar, föreliggande tarmar, sjukhus sjukan för att nämna några.

Visst är det jätte bra att KS finns som alternativt, men om anledning att välja det är kontroll bör man nog tänka en gång till.

• Aniko

Jag är kanske i minoritet men jag är mer rädd för snitt än att föda vaginal. Behöver inte gå in på varför jag är rädd för snitt men det ser jag verkligen som en absolut sista utväg.

Svar på tråden Snitt är inte självklart den enkla vägen ut