• bushbaby

Igångsättning och EDA...

Finns det någon som har prövat att få en igångsättning och haft EDA från början? Vad är skillnaden på att få EDA direkt, och att få den när man känner att gränsen är nådd, liksom? Tar den bättre eller hur är det? Någon som vet eller har hört något?

• Svar på tråden Igångsättning och EDA...
  • snappi81

Får man ens ta den direkt? Har för mig att värkarbetet måste ha gått så långt att du är  4-5 cm öppen innan dom sätter edan..

Linus 070808 Lucas 090707
  • Hoppfull84

jag fick höra på info inför förlossningen idag att de iaf i vårt landsting inte lägger EDA förrän man har fullt etablerade värkar och är öppen minst 4cm. det var för att det är stor risk att förlossningen stannar av pga EDA'n om man tar det innan det är igång "på riktigt".

• Sheldon

Man kan förbereda en EDA så att man inte behöver vänta på narkosläkare när man väl behöver den. Däremot ges ingen bedövning förrän senare (se inlägen ovan). Så skillnaden i själva bedövningen blir ju obefintlig, däremot kan det vara lättare att lägga bedövningen rätt innan mamman har jätteont + då att man är säker på att hinna få den.

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • J1983

Problemet om man väntar tills gränsen är nådd är att det finns risk att narkosläkaren är upptagen med något akut, de jobbar på hela sjukhuset o en trafikolycka går före en förlossning. Därför kan det ju vara bra att det är förberett redan innan så att barnmorskorna bara kan koppla på den sen men jag vet inte hur vanligt det är att man gör så.

• Flisan79

Lite sent in i tråden men....

Jag ska få igångsättning med EDA lagd före. Detta för att kunna få EDA så snabbt jag behöver det och för att de ska hinna kolla att den sitter där den ska. Man kan få en provdos i början bara för att se att den tar. Jag kommer också komplitera med en bäckenbottenbedövning.

Detta är min tredje förlossning och jag får detta pga av dödsångest vid mina två andra. Varav på den andra förlossning så sattes eda:n sent och fel. Den tog inte alls. För mig är det smärtan som är värst så de vill kunna kontrollera smärtlindringen.

• iffis

Flisan79: Hur gick det? är det något att rekomendera?

Svar på tråden Igångsättning och EDA...