• Kaupa Jaur

Ni som jobbar med hästar professionellt!

vad jobbar ni som/med?

Särskilt vill jag höra berättelser från folk som driver ett eget företag, gärna ridskolor/ridlekis/du fattar....

Nackdelar? Fördelar? Hur går det ihop ekonomiskt? Hur mycket kostar din verksamhet i månaden? (om du vet det) Du som undervisar, är du utbildad för det eller gör du det ändå?

Jag drömmer om att starta antingen ett privatstall eller en ridskola, men det är långt dit. Skulle behöva lite mer kött på benen först innan jag gör slag i saken.

• Svar på tråden Ni som jobbar med hästar professionellt!
  • SilverEmma

Jag har jobbat som turridningsguide på islandshästar. Det var ganska kul en period men inget jag kunde se mig själv jobba med året runt i flera år.

• Nyfiken gul

Jobbar som hästskötare på en ridskola - är anställd med avtal via Kommunal.

Jag älskar mitt jobb men jag skulle inte vilja syssla med det som egen företagare, det är för slitit och för mycket jobb för det. Jag ser hur min ridskolechef sliter långt in på småtimmarna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sirisdotter

Knappast ett lätt sätt att försörja sig,  vad jag förstått.   Men har man brinnande hästintresse, så.   Med "svarta"  pratikanter  boende i barack,  som du utfordrar med billigast tänkbara mat och ger lite fickpengar kanske det fungerar.  Någon illegal polack boende  i en annan  barack,   som mockar när ridbarnens föräldrar inte ser honom   kan också krävas....

• Nyfiken gul

om du tänkt försörja dig på detta så är mitt tips att börja i liten skala och se hur mycket du orkar med och klarar av. Det är mer jobb än man tror både med själva hästarna och med allt pappersjobb som ska göras.

det är bra om du har en utbildning i botten som har med hästar att göra så du inte är helt grön på området.

• Nyfiken gul

kan också rekommendera att man har ett praktiskt handlag - räkna med att mycket av det som ska göras rent praktiskt kommer du att få göra själv (bygga hagar, dra elstängsel, fixa med vatten, stallbyggnad, viss traktorkörning, ta hand om gödsel för bortforsling, gå igenom utrustning osv osv... )

• Kaupa Jaur
    Nyfiken gul skrev 2011-04-11 17:33:01 följande:
    om du tänkt försörja dig på detta så är mitt tips att börja i liten skala och se hur mycket du orkar med och klarar av. Det är mer jobb än man tror både med själva hästarna och med allt pappersjobb som ska göras.

det är bra om du har en utbildning i botten som har med hästar att göra så du inte är helt grön på området.
    Jag har ingen utbildning alls (på papper alltså) men 15 års vana av ridskolearbete. Men som du säger så är det ju tungt och jag kan aldrig tänka mig att jag skulle orka allt själv utan då blir det anställda, och det kan man inte fixa förrän man går med rejäl vinst... Hm.
  • sirisdotter
    Kaupa Jaur skrev 2011-04-11 20:12:06 följande:
    Jag har ingen utbildning alls (på papper alltså) men 15 års vana av ridskolearbete. Men som du säger så är det ju tungt och jag kan aldrig tänka mig att jag skulle orka allt själv utan då blir det anställda, och det kan man inte fixa förrän man går med rejäl vinst... Hm.
    Råkade höra vår ridskolechef/'ägare   nämna att allt blivit mycket lättare sedan hon blev sambo (karln verkar händig).
  • Emry

Har eget foretag tillsammans med sambon som ar hovslagare och vi rider in och rider till hastar, koper och saljer lite oxa. Ar ett hart jobb, med langa timmar och det ar varje dag, helger finns inte:), man maste verkligen leva hastar for att ha eget med hastar och det ar ju knappast nat man gor for pengarnas skull:).
    Men lycka till om du drar igang nat, det kan vara valdigt givande!

• zannah

jag har jobbat i trav stall och med ridskole verksamhet. min rekomendation är att ubilda dej på nått vis. det finns en bra häst turist guide utbildning i åre som är ett år lång den kan ge en bra grund. Lär dej gärna en del om eget företagande och se till att ha stöd av ngn typ sambo som kan jobba med dej, O börja litet som de andra skriver.
    Skall du ha ridskola så är det bästa att va ridlärare då du har kompetens både om hästar och didaktik/ hur man lär ut saker.
    Lycka till me ditt hästföretag :)

Svar på tråden Ni som jobbar med hästar professionellt!