• Kaupa Jaur

Ni som jobbar med hästar professionellt!

vad jobbar ni som/med?

Särskilt vill jag höra berättelser från folk som driver ett eget företag, gärna ridskolor/ridlekis/du fattar....

Nackdelar? Fördelar? Hur går det ihop ekonomiskt? Hur mycket kostar din verksamhet i månaden? (om du vet det) Du som undervisar, är du utbildad för det eller gör du det ändå?

Jag drömmer om att starta antingen ett privatstall eller en ridskola, men det är långt dit. Skulle behöva lite mer kött på benen först innan jag gör slag i saken.

• Svar på tråden Ni som jobbar med hästar professionellt!
  • SilverEmma

Jag har jobbat som turridningsguide på islandshästar. Det var ganska kul en period men inget jag kunde se mig själv jobba med året runt i flera år.

• Nyfiken gul

Jobbar som hästskötare på en ridskola - är anställd med avtal via Kommunal.

Jag älskar mitt jobb men jag skulle inte vilja syssla med det som egen företagare, det är för slitit och för mycket jobb för det. Jag ser hur min ridskolechef sliter långt in på småtimmarna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • sirisdotter

Knappast ett lätt sätt att försörja sig,  vad jag förstått.   Men har man brinnande hästintresse, så.   Med "svarta"  pratikanter  boende i barack,  som du utfordrar med billigast tänkbara mat och ger lite fickpengar kanske det fungerar.  Någon illegal polack boende  i en annan  barack,   som mockar när ridbarnens föräldrar inte ser honom   kan också krävas....

• Nyfiken gul

om du tänkt försörja dig på detta så är mitt tips att börja i liten skala och se hur mycket du orkar med och klarar av. Det är mer jobb än man tror både med själva hästarna och med allt pappersjobb som ska göras.

det är bra om du har en utbildning i botten som har med hästar att göra så du inte är helt grön på området.

• Nyfiken gul