• fair

Inga katter i soffan, hur?

Vi har två katter som är ca 20 veckor gamla och nu har vi beställt en ny soffa som kommer om några veckor.
    Är rädd att katterna ska klösa på soffan eftersom det är en tygsoffa, och det vill vi ju inte ska hända!

Har hört folk prata om en fy- / dressyrspray som man kan spraya på möbler men som inte luktar för människor. Vet ni vad det är för slags spray och var den finns att köpa?

Min mamma hade en fyspray till en av sina hundar för flera år sedan men den luktade hemskt!

• Svar på tråden Inga katter i soffan, hur?
  • Rigmor Mortis

Ge dem något bättre att klösa på, de brukar föredra klösmöbler framför människomöbler.

• Rigmor Mortis

Är de på soffan ändå? Testa med Feliway på soffan och kattmynta på klösträdet

• nemo1

Köp ett stort klösträd, golv till tak om ni inte har det. Visar dom tendenser till att vilja klösa på soffan så bär dom till klösträdet VARJE gång det händer. Hur ofta det än händer så är det jättviktigt att ni snabbt lyfter dom till klösträdet och berömmer väl om dom börjar klösa där. Spraya med kattmynta på klösträden.

• fair

ok. Ska testa det ;)
    Feliway, jag läste om det, det står ju att man ska spraya det när katterna koommer till nya miljöer?

• nemo1

Men det lär inte hjälpa mot att dom ev skulle klösa på soffan. Om du ser att dom verkar må bra och trivs så finns ingen anledning att köpa det.

• Rigmor Mortis
    fair skrev 2011-04-11 11:24:16 följande:
    ok. Ska testa det ;)
    Feliway, jag läste om det, det står ju att man ska spraya det när katterna koommer till nya miljöer?
    Ja, det kan användas lugnande i nya miljöer också. Men när katter klöser sätter de samtidigt en doftmarkering, Feliway är syntetiskt framtagna feromoner vilket gör att soffan redan känns doftmarkerad = inget behov av att klösa mer. Fast det funkar bara om det är primärt för doften de klöser, är det bara för klovässningens skull gör det ingen större skillnad.
  • Sannive
    nemo1 skrev 2011-04-11 11:20:19 följande:
    Köp ett stort klösträd, golv till tak om ni inte har det. Visar dom tendenser till att vilja klösa på soffan så bär dom till klösträdet VARJE gång det händer. Hur ofta det än händer så är det jättviktigt att ni snabbt lyfter dom till klösträdet och berömmer väl om dom börjar klösa där. Spraya med kattmynta på klösträden.
    Absolut bästa sättet och skrik inte på katterna när de går på möblerna utan gör som det står ovan. Lyft upp katten och sätt den vid brädan, beröm.
  • Havanna82

ETT klösträd är många gånger inte nog bra. Katter lever i ett revirtänkande och hr hela lägenheten som sitt revir och kan därför behöva några väl valda klösställen för att må bra.
    Svårt att beskriva, men googla lite på kattbeteende och hur man inreder ett katthem så kanske ni förstår.
    Att hålla katterna helt från soffan tror jag faktiskt blir svårt.

• Rigmor Mortis

Just det ja, var har ni placerat klösmöbeln? Eftersom klösning ofta är en revirmarkering vill katten att det ska ske på en framträdande plats i hemmet, gärna en plats där de ofta passerar.

• nemo1

Hoppas du bara menar hur man ska få katterna att inte klösa på soffan och inte som det står i rubriken, inte vara I soffan? För självklart måste katterna få vara i soffan.

• fair

Jag menar såklart att de inte ska klösa på soffan! Att hålla katter helt borta är nog omöjligt, och inte särskilt schysst heller.... Ska nog köpa feliway så får vi se om det fungerar... Klösträdet står just vid vardagsrummet och är väldigt synligt, därifrån ser man ut i hela huset.

• nemo1

Ställ gärna klösträdet vid ett fönster, det gillar katter. Kan rekommendera dig att köpa ett stort golv till tak klösträd på tyska e-bay. Jag beställde ett därifrån och betalade 540:- och levererat till dörren Skrattande 

• Kinya

Om du inte vill ha katter i soffan så ska du inte ha katt. Det går inte att lära dom att inte vara i soffan. Däremot går det att få dom att klösa så lite som möjligt på soffan mha många andra klösmöjligheter nära soffan.

Svar på tråden Inga katter i soffan, hur?