• Mem3

Behöver hjälp

Vår dotter som fyller 2 år i Maj har börjat krångla sig ut ur bältetena på vår isofix stol, även hur hårt vi spänner det så lyckas hon, idag åkte jag från halmstad och man har ju inte alltid koll på vad hon gör när jag nästan kommit ända hem såg jag till min fasa att hon hade krånglat sig ut och hämtat massa saker från sättet jämnte henne... Har någon något tips på hur man kan göra för att hon inte kan göra så mer..

Vi har nästa stol hon ska åka framåt i men jag tycker hon är för liten för att sitta i den nu fast hon väger 15 kilo.

• Svar på tråden Behöver hjälp
  • sol1

i affärerna som säljer bilbarnstolar finns det  ett tillbehör man kan köpa som man sätter på bältet i brösthöjd som gör att barnen inte kan krånga sig ur stolarna. jag har haft ett sånt till alla mina tre barn som alla har lyckats smita från sina stolar. det spännet kostar nånstans runt hundralappen.

• Pickeli

Sätt henne i framsätet?

• Joico

Iomed att hon bara är 2år så ska hon sitta bakåtvänd MINST 2år till. Prata med henne om hur viktigt det är att sitta fastspänd och att ni inte åker nånvart om hon tar sig ur. Sätt henne i framsätet eller ha en spgel så ni kan se henne och stanna direkt hon tar sig ur bältet.

Det finns bröstbandhållare att köpa i de flesta butiker som säljer bilbarnstolar. Det är som ett plastpänne som man sätter i höjd med bröstkorgen som håller ihop bältena så det är svårare att trä ur armarna

• Kodia

Håller med de andra om att det kan vara en bra idé med det där extraspännet. Ni kan också förklara för henne hur viktigt det är att sitta ordentligt i bilen, så man inte slår sig om någon bil kör på er. Det kan ni förstärka genom att köpa (låta henne välja) en extra rolig leksak som man bara får ha när man åker bil, och då sitter ordentligt i sin stol.

Att byta till bältesstol löser ju knappast problemet, för den är ju ännu lättare att ta sig ur... Låt henne sitta säkert i tre år till!

• cicci85

Bröstbandshållare funkade bra för oss! Behövde bara använda det några veckor sen hade han glömt det där med att ta sig loss!

Att barnet väger 15 kg är ingen anledning att vända. Det viktigaste är åldern, barnet ska vara minst 4-5 år innan det åker framåtvänt. Det bästa är såklart att barnet åker bakåtvänt tills den väger 25 kg

">

">

Svar på tråden Behöver hjälp