• Anonym (orkar inte mer..)

Vad i helvete gör jag nu ? Gravid, beroende..

Jag sitter här och vet inte vad jag gör snart,. känner mig som en stor fet idiot bara.

Kan göra en lång historia kort, blev utsatt för en grov misshandel av min dåvarande pojkvän för 2,5 år sedan. Det var nära att jag miste mitt liv. Men jag klarade mig, om man nu kan kalla det så. Ibland önskar jag att han hade fått lyckats med det han ville, då hade jag sluppit så oerhört mycket lidande..

Jag har varit totalt utlämnad från första stund både från läkare och allt ni kan tänka er. Jag flydde även långt bort till ett annat län.

Ingen har brytt sig om att hjälpa mig. Jag har skador i rygg och nacke. jag började självmedicinera tramadol.

Här sitter jag nu, gravid och beroende, vem kan jag vända mig till? Vad fan gör jag?

Jag behöver hjälp och stöttning, men törs inget säga eftersom jag inte har denna medicin på recept..

Döm mig inte på förhand tack. Ingen vet hur det känns att vara jag just nu.

• Svar på tråden Vad i helvete gör jag nu ? Gravid, beroende..
  • Anonym (Lisa)

Det är inte bra att sluta med Tramadol på egen hand, speciellt inte när du är gravid. Ta kontakt med beroendecentrum, där finns hjälp att få. Lycka tillHjärta

• annanas15

Det ska väl inte spela någon roll att du inte har haft det på recept. Det är nog ingen som börjar gräva i det om du söker hjälp. Man borde väl kunna vända sig till sjukården i ett första skede. Men jag har ingen kunskap om sånt här.

Det viktiga är ju att du vill och inser att du måste söka hjälp för att få stöd att förändra ditt och ditt barns liv!
    Du kommer att klara det om du verkligen vill! Lycka till!

• Anonym

vänd dig till sjukvården, de kan hjälpa dig med ditt beroende. Dessutom kan tramadol skada ditt foster, så du behöver hjälp snabbt! Ingen kommer döma dig, de kommer istället göra allt för att hjälp dig och ditt (blivande) barn. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• carnitas01
    Anonym skrev 2011-04-10 14:31:49 följande:
    vänd dig till sjukvården, de kan hjälpa dig med ditt beroende. Dessutom kan tramadol skada ditt foster, så du behöver hjälp snabbt! Ingen kommer döma dig, de kommer istället göra allt för att hjälp dig och ditt (blivande) barn. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Chips kan också skada fostret.

@TS
    Vilka doser pratar vi om?
    Och hur länge har du självmedicinerat?

Det är ju en avgörande roll hur svårt/enkelt det blir för dig.
  • Anonym
    carnitas01 skrev 2011-04-10 14:38:56 följande:
    Chips kan också skada fostret.

@TS
    Vilka doser pratar vi om?
    Och hur länge har du självmedicinerat?

Det är ju en avgörande roll hur svårt/enkelt det blir för dig.
    Men nu självmedicinerar TS med Tramadol, tror det var det tråden handlar om inte chipskonsumtion. Jag skulle iaf vilja sluta med en skadlig medicin så fort som möjligt om det fanns minsta risk för mitt barn.

TS, här är några länkar, kanske hittar du lite svar i dem?

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=782237

http://www.viforaldrar.se/fraga-oss/graviditet/vilka-smartstillande-medic/
  • Anonym (123)

Ta kontakt med beroendecentrum, de är skyldiga att hjälpa dig och ditt barn i magen.
    Säg som det är, att du har blivit beroende och att du behöver akut hjälp.
    Du har tagit dig igenom något oerhört jobbigt och behöver all stöttning du kan få.

• carnitas01
    Anonym skrev 2011-04-10 15:01:22 följande:
    Men nu självmedicinerar TS med Tramadol, tror det var det tråden handlar om inte chipskonsumtion. Jag skulle iaf vilja sluta med en skadlig medicin så fort som möjligt om det fanns minsta risk för mitt barn.

TS, här är några länkar, kanske hittar du lite svar i dem?

www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php...

www.viforaldrar.se/fraga-oss/graviditet/vilka.../
    Gynekologen var ju tydligt "Morfin och morfinliknande medel som kodein kan man använda under graviditet...".
    I forumet kommer dom inte fram till ett skit.
    Utom att vid långvarig medicinering under graviditet, kan då barnet få abstinens.

Du får nog ta och förklara vad du menar med skadligt, för verkar som du har en helt annan benämmning på vad skadligt är.

Men mitt påstående om chips kvarstår, chips är garanterat farligare.
  • Anonym
    carnitas01 skrev 2011-04-10 16:55:10 följande:
    Gynekologen var ju tydligt "Morfin och morfinliknande medel som kodein kan man använda under graviditet...".
    I forumet kommer dom inte fram till ett skit.
    Utom att vid långvarig medicinering under graviditet, kan då barnet få abstinens.

Du får nog ta och förklara vad du menar med skadligt, för verkar som du har en helt annan benämmning på vad skadligt är.

Men mitt påstående om chips kvarstår, chips är garanterat farligare.
    läs i fass
  • Anonym (välj)

Det är nu du måste välja.

Tramadolen eller ditt barn.

Väljer du ditt barn måste du ta kontakt med beroendecentrum. De är vana vid att deras patienter inte har recept på sina mediciner. Jag önskar dig all lycka till!

• Anonym

Prata med en läkare. Vad jag vet kan det gå bra att få barn fast man är beroende av opiater/opioider. Var ju någon här som skrev att de gick typ metadonbehandling men ändå hade typ 50/50 chans att barnet skulle klara sig bra.. Men du behöver absolut prata med läkare iaf. 

Svar på tråden Vad i helvete gör jag nu ? Gravid, beroende..