Ni som gjort äggdonation el embryodonation - vad och hur mycket har ni berättat för familj,släkt, vänner mm?
Som frågan lyder vad och hur mycket har ni berättat. Sj har jag berättat för min mamma hon jobbar inom sjukvården som sjuksköterska så hon har lättare att sätta sig in i alla termer och är possitiv till detta. Min pappa har jag inte nämt om planerna för han är inte så insatt och det jag om det ev blir en graviditet. Min brors fru vet lite, min svägerska är verkligen en snäll och fin människa och hon tycker det är en bra idé. Min bror vet inte alls nåt men tror att han kommer att tycka det är ok. Resten av min släkt vet väldigt lite men hoppas de är possitiva. Mina vänner hoppas jag kommer att vara glada...
Sen har jag en son på nio år m flera handikapp som har en engagerad pappa i sitt liv och snälla farmor o farfar. Hur berättar jag för dem på ett bra sätt?
Försökte o hinta pappan till sonen med att jag kan få fler barn men inte genetiskt men han förstod inte. Han trodde jag skulle inseminera mig i Danmark. Klart han kommer att ställa frågor men hur mycket ska jag berätta? Han tror att sonens handikapp härrör från mig och det kanske stämmer men jag vill inte hamna i diskussion om att " du är inte barnets riktiga mamma, du är surrgator för barnet har ej dina gener" vilket han kommer definitivt att säga då känner han.
Kan man bara säga att " Amadeus kommer att bli storebror om 5 månader" och inte nämn nåt mer om barnets ursprung. Han kommer nog att ställa frågor kan man säga " jag har valt att vara mamma på egen hand och barnet har inte någon pappa men det kommer att gå bra." Kan tänka mig att farmor o farfar blir glada och jag kommer kanske att nämna för dem att" pga Amadeus handikapp valde jag att åka utomlands för göra en behandling så att barnet är friskt/ eftersom man ej får göra sådant i Sverige". Om de kommer att ställa frågor får jag ju besvara så gott det går men att barnet ej kommer att han en pappa samt att det t ex att det finns spermadonation i bilden kan man nämna och att man har gjort ivf för att barnet ej ska få handikapp o skador pga hur sonens problematik? Kanske man ska köra berättelsevarianten för alla då folk mest känner till spermiedonation o ivf?
Inte rätt läge nämna för sonens pappa eller för farmor o farfar att jag kommer att försöka så långt det är möjligt att matcha donatorerna mot sonens utseeende eller att jag möjligen gör PGD för att se så att embryot är friskt. Känns mer som om min mamma o en vännina är mogen för det....
Jag ämnar att göra äggdonation m donerade spermier i första hand o andra hand embryodonation.
Hur mycket har ni berättat för de andra o var har ni fått för reaktioner?
Önskar er alla en bra dag....