• tahira

Ni som blev gravida under gymnasiet och hoppade av? Varför gick ni inte vidare?

Jag har undrat det här ett tag men aldrig tidigare frågat. Vad är det som gör att så många som blir gravida under gymnasietiden väljer att inte läsa vidare?

Jag blev själv gravid när jag var 16 och gick i slutet av ettan på gymnasiet. Inte en sekund tänkte jag på att hoppa av skolan, det fanns inte i min världsbild. Hur resonerade ni som hoppade av?

Jag hoppas att ingen tar illa vid sig. Jag är genuint intresserad av att höra era tankar.

• Svar på tråden Ni som blev gravida under gymnasiet och hoppade av? Varför gick ni inte vidare?
  • MattiasFru

vad gjorde du av bäbisen när den kom då? för jag gissar att det inte var du som tog hand om den om du fortsatte plugga som vanligt?

• Saaaraa

Jag hoppade iof av innan jag fick barn och började studera efteråt.

De som hoppar av kanske tänker att de ska ta igen det på komvux istället när barnen blir större. Många har inte råd att fortsätta studera, kankse behöver en högre inkomst och tar ett skitjobb istället. Ensamstående och gymnasiestudier brukar inte vara lyckade ihop om man bor själv och har barn.

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • tahira
    MattiasFru skrev 2011-04-10 11:20:39 följande:
    vad gjorde du av bäbisen när den kom då? för jag gissar att det inte var du som tog hand om den om du fortsatte plugga som vanligt?
    Naturligtvis var jag mammaledig också, det hade jag aldrig velat missa Jag tog studenten ett år senare än vad jag gjort annars.

Jag gjorde upp en studieplan med mina lärare och med rektorn. Det innebar att jag läste in de kurser hemma som inte krävde grupparbeten. När jag kom tillbaka efter ett år behövde jag bara läsa de kurser som jag inte kunde läsa hemma, vilket innebar att jag bara behövde vara i skolan några timmar i veckan den första terminen och sonen kunde börja på dagis när han var 18 månader då jag återgick till 100% studier.

Att man missar ett år när man får barn är ju naturligt, men det är ju bara att läsa det året igen och ta studenten ett år senare än "vanligt". Det är därför jag inte förstår dem som hoppar av och inte kommer tillbaka.
  • MattiasFru
    tahira skrev 2011-04-10 11:26:51 följande:
    Naturligtvis var jag mammaledig också, det hade jag aldrig velat missa Jag tog studenten ett år senare än vad jag gjort annars.

Jag gjorde upp en studieplan med mina lärare och med rektorn. Det innebar att jag läste in de kurser hemma som inte krävde grupparbeten. När jag kom tillbaka efter ett år behövde jag bara läsa de kurser som jag inte kunde läsa hemma, vilket innebar att jag bara behövde vara i skolan några timmar i veckan den första terminen och sonen kunde börja på dagis när han var 18 månader då jag återgick till 100% studier.

Att man missar ett år när man får barn är ju naturligt, men det är ju bara att läsa det året igen och ta studenten ett år senare än "vanligt". Det är därför jag inte förstår dem som hoppar av och inte kommer tillbaka.
    aha okej, då missförstod jag dig lite jag tror isåfall precis som personen ovanför att det handlar om pengar, att man vill göra rätt för sig och ha en egen ekonomi. Man får ju inte ta csn lån försen man är 18 och de få pengar man får innan det räcker ju inte om man är själv, många vill skafa eget när de får barn och klara sig själva, och det är ju lite svårt på de pengarna man får
  • Benjimom

Jag blev sjuk under min graviditet, var sjuk ungefär halva graviditeten, låg inlagd på sjukhus och massa. Så jag missade nästan ett helt läsår. Så när jag kom tillbaka när det va dags för nytt läsår tyckte min studievägledare att det va bättre att jag hoppasde av och började läsa på ett öppet gymnasie. Så jag fick ju hoppa av men jag slutade inte plugga

• KatinkaK

Jag blev gravid under sista åter i gymnasiet och min son var beräknad att komma den 3 april så jag hade kunna gå färdig och det var också planen. Dock så fick jag hemsk foglossning redan i v 12 och fick därefter hoppa på krykor och gå på starka smärtstillande. Sedan så villa jag hinna med att ta mitt körkort så at prioriterade det. Jag läste även en sådan linje ( turism ) som innehåller mkt praktik och en resa i 3an så jag kunde ju inte följa med på detta. Jag ska plugga uppa min betyg nu i år =)  Jag har en del kvar men endå inget som är speciellt jobbigt

• mclo

Jag flyttade en massa under min skolgång så när jag kom tillbaka till skolan så ville dom att jag skulle gå IV och börja jobba istället vilket jag inte kunde då jag var half sängliggande pga en ryggskada jag fått tidigare.

• Tessaa89

Jag hoppade av just för att jag ändå inte va så speciellt angagerad innan och hade dåliga betyg. Nu är hansnart tre och jag går en yrkesutbildning . :)

Svar på tråden Ni som blev gravida under gymnasiet och hoppade av? Varför gick ni inte vidare?