• Mammahjärta

Hur började era barn peka och som inte pratar än?

Hur gjorde era barn när de började peka och förstod ni vad dom ville då?
    Min son sträcker ut armen i luften ibland mot olika håll men jag fattar ju inte alls vad han menar med detta eller om det är ett sätt att peka? Han pratar inget o säger inga ord utan sträcker bara ut armen så hur har era barn gjort? Är det vanligt att barn försöker  peka på något sätt men utan att säga något och utan att göra något ljud till?
    Tack på förhand

• Svar på tråden Hur började era barn peka och som inte pratar än?
  • Saaaraa

Min son har alltid vart tystlåten. I början pekade han bara när han ville ha någonting och då var det upp till mig att gissa. han visade ju ganska tydligt när det blev rätt.
    Nu är han 13 månader, pratar ingenting men har lärt sig låta när han vill ha något. Fast det är ju ändå samma gissningslek eftersom att han inte kan säga vad han vill. Låter glad när jag tar rätt helt enkelt.

M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • Ema86

min tjej är 1 år. hon pekar på det mesta o jag kan gissa på att hon försöker säga "titta" och "där" ... men hon pekar på allt o säger likadant

hon har pekat i några månader

• Alexe

Vår kille är också lite över året och har pekat i ung tre månader. Beroende på vilet ljud han gör till (om han gör nåt) och hur bestämd han ser ut, tolkar jag pekandet antingen som att han vill gå dit, att han vill ha/känna på den där saken eller bara säga att kolla där, vilka grejor! Men hans pekande är nästan som ett skämt. Han kan peka med båda armarna samtidigt åt olika håll, resa sig upp ur sömnen och börja peka innan han ens fokuserat blicken, peka åt ett håll och sen ett annat innan man själv ens hunnit börja prata om det som fanns åt första hållet. Ser så mycket fram emot att han ska börja prata lite så att man kan få till en något mer givande kommunikation.

• k girl

Hahaha, det där med att peka i sömnen känner jag igen, det gör min son fortfarande (16,5 mån). Han säger "DET DÄR!" och pekar uppfordrande. Han kommunicerar massor via pekandet och det är har ju blivit lättare och lättare att förstå vad han menar.

Svar på tråden Hur började era barn peka och som inte pratar än?