• Jessica85

Oro inför förskoleklass..

Hej hej!

Jag har en son som ska börja förskoleklass till hösten. Han har vissa problem och går hos både psykolog och logoped. Tidigare hade han även en talpedagog på dagis som fick vara med honom på dagis.

Det som är med honom är:

Sen i språket, det börjar bli bättre men en bra bit ifrån fortfarande
    Sen i den psykiska utvecklingen, ligger ca ett år efter mentalt
    Koncentrationssvårigheter
    Inlärnigssvårigheter
    Mår dåligt i stora grupper (han fungear bättre och mår bättre i smågrupperna på dagis)

Nu ska vi samordna en konferens under våren, med oss föräldrar, personalen på dagis, personalen på skolan, pyskologen och logopeden.

Just nu tycker jag att allt känns jättejobbigt och är orolig för dels hur han ska tas emot på skolan och om han kan få den hjälp och stöd han kan behöva. Jag antar att dem har nån plan att gå efter. Lär ju få veta vilken hjälp som finns tillgänglig och jag har bra stöd runt om bland alla som jobbat med honom de senaste åren.

Men ändå, tänk om det blir pannkaka av alltihop, vilka rättigheter har han till stöd och hjälp redan i förskoleklass och så att han inte hamnar i skymundan bara för att det finns 20 andra barn i gruppen som är "normala". Många tankar som maler runt..usch..svamlar kanske lite, men är det någon här inne, personal eller förälder som varit med om något liknande och hur fungerar allt?

• Svar på tråden Oro inför förskoleklass..
  • Medusan

Hur går det för er? Det är väl dags att börja snart?

Önskar er stort lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Jessica85

Det har gått bra, tror jag..väntar på ett bakslag.
    Var på mötet innan sommaren, det var vi föräldrar, sonens psykolog från bvc, en fröken från förskolan och sen rektorn, personal från förskoleklass samt en specialpedagog.
    Dem verkade lyssna och tog till sig allt vi sa och frågade om det fanns några andra barn som skulle börja som han kände och kom överens med så dem fick namnen på hans närmsta vänner.

Dem har hamnat i samma grupp nu, vilket känns bra. Men på inskolningen förra veckan verkade dem inte ha nån koll alls på vad som sagts på mötet, fick upprepa allt och dem fick leta bland sina papper. Men dem verkade lyssna lite iallafall.
    Än så länge går det bra och han är duktig på att gå undan när han känner att det blir för jobbigt, så han inte hinner stressa upp sig. Men man märker lite på personalen att dem tycker att det är jobbigt att han är så rastlös när dem ska göra vissa övningar och sen att det tar längre tid. Och dem verkar tycka att det är lite besvärande att dem inte förstår på en gång vad han vill, men han har blivit duktig på att förklara vad han menar om man inte förstår, han kunde bli väldigt arg tidigare.

Men just nu känns det ok, vet inte riktigt vad jag ska tycka än. Men sonen verkar trivas och må bra och det är det viktigaste..:D

Svar på tråden Oro inför förskoleklass..