Oro inför förskoleklass..
Hej hej!
Jag har en son som ska börja förskoleklass till hösten. Han har vissa problem och går hos både psykolog och logoped. Tidigare hade han även en talpedagog på dagis som fick vara med honom på dagis.
Det som är med honom är:
Sen i språket, det börjar bli bättre men en bra bit ifrån fortfarande
Sen i den psykiska utvecklingen, ligger ca ett år efter mentalt
Koncentrationssvårigheter
Inlärnigssvårigheter
Mår dåligt i stora grupper (han fungear bättre och mår bättre i smågrupperna på dagis)
Nu ska vi samordna en konferens under våren, med oss föräldrar, personalen på dagis, personalen på skolan, pyskologen och logopeden.
Just nu tycker jag att allt känns jättejobbigt och är orolig för dels hur han ska tas emot på skolan och om han kan få den hjälp och stöd han kan behöva. Jag antar att dem har nån plan att gå efter. Lär ju få veta vilken hjälp som finns tillgänglig och jag har bra stöd runt om bland alla som jobbat med honom de senaste åren.
Men ändå, tänk om det blir pannkaka av alltihop, vilka rättigheter har han till stöd och hjälp redan i förskoleklass och så att han inte hamnar i skymundan bara för att det finns 20 andra barn i gruppen som är "normala". Många tankar som maler runt..usch..svamlar kanske lite, men är det någon här inne, personal eller förälder som varit med om något liknande och hur fungerar allt?