• Analoga

Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen

http://svt.se/svttext/web/pages/112.html

Har inte längre något barnvagsbarn, men vet att det varit en och annan diskussion här på fl om detta.

Hade min dotter vänd mot mig länge, hon var nog närmare 3 kanske när vi vände henne framåt. Kommer inte ihåg riktigt. För mig har det varit givet att det är bättre för ett litet barn att kunna kommunicera med sin förälder än att sitta framåtvänd, och nu fick jag det bekräftat.

Mode och trender går ju i allt, och verkar som att det ganska länge nu varit just en trend att ha barnen framåtvända, en del har ju to m små bebisar framåtvända!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 10:34
    svt.se/2.108068/1.2386974/bakatvand_i_vagnen_bast

Lägger in en länk till ifall Text-TV-länken faller bort.
  • Svar på tråden Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen
  • älskarlivet81

Jag håller med dig! Får ofta försvara mig när jag säger att vi inte kommer vända vår dotter framåt! Inte på mycket länge i alla fall, förutom när vi är ute och reser, då vår resesulky bara är framåtvänd.

• hymafr

Hade alltid min dotter sittande vänd mot mig förutom på semestrar då hennes paraplyvagn bara hade en inställning - framåtvänd.

• Lindreas

Jag vill ha mitt barn vänt emot mig så länge det bara går!

• Jiinii

ja det har jag trott hela tiden och kommer vända dottern mot mig när hon använder sittvagn.. nu ligger hon ju ner . vänd mot mig.. för mycket intryck och ingen kontakt möjlighet till ögonkontakt med föräldern är inte bra

• TheCoopers

Ja studier finns det ju om allt och man kanske inte ska tro blint på allt som som skrivs . Hur länge har man ungen i vagnen för att den ska bli stressad ? Dygnet runt ?

Vi har aldrig använt vagn speciellt mycket eftersom jag bar mina barn i sjalar och selen större delen av tiden ... men jag är alltid lite skeptisk till sådana där teorier .

Självklart är det svårare att prata och jag förstår att det är mysigare att ha barnet vänt mot sig . Men att det skulle vara farligt att ha barnet åt andra hållet ... nja kanske inte .

I'm the me I choose to be ...
  • älskarlivet81
    TheCoopers skrev 2011-04-08 10:41:02 följande:
    Ja studier finns det ju om allt och man kanske inte ska tro blint på allt som som skrivs . Hur länge har man ungen i vagnen för att den ska bli stressad ? Dygnet runt ?

Vi har aldrig använt vagn speciellt mycket eftersom jag bar mina barn i sjalar och selen större delen av tiden ... men jag är alltid lite skeptisk till sådana där teorier .

Självklart är det svårare att prata och jag förstår att det är mysigare att ha barnet vänt mot sig . Men att det skulle vara farligt att ha barnet åt andra hållet ... nja kanske inte .
    Så du litar inte på forskning? Det är ju inte en forskning som visar på att barn blir stressat av att åka framåtvänt, det är ju massvis av forskning som visar på det!

Sen gör alla som de själva vill.. MEn personligen blir jag irriterad för alla tror att vi ska köpa ny vagn och vända dottern framåt så fort hon blir 1 år.. 
  • Kinya

Vi hade vår dotter vänd mot oss tills hon tyckte att det var dötrist och bara gnällde. Vi vände på henne strax innan ett års ålder. Sen dess har hon tyckt om att sitta i vagnen igen.

• TheCoopers
    älskarlivet81 skrev 2011-04-08 10:43:05 följande:
    Så du litar inte på forskning? Det är ju inte en forskning som visar på att barn blir stressat av att åka framåtvänt, det är ju massvis av forskning som visar på det!

Sen gör alla som de själva vill.. MEn personligen blir jag irriterad för alla tror att vi ska köpa ny vagn och vända dottern framåt så fort hon blir 1 år.. 
    Det finns mycket forskning som är vinklad .. det kanske du också vet ? Det är omöjligt att dra helt generella slutsatser om alla bebisar bara för att de i studien " visade på " sådana beteenden . Vem vet om de inte hade varit så ändå ? Vem vet det ? Hur vet de att barnet mår dåligt ?

Alla kan få forskning att visa saker som man vill att det ska vara .. ta bara amningens vara eller icke vara . Alla studier och forskning som används av rasister och nazister för att visa sin superioritet .

Jag tror det är individuellt och att det finns saker som är bra mycket värre än att åka framåt i vagnen .
    I'm the me I choose to be ...
  • älskarlivet81
    TheCoopers skrev 2011-04-08 10:47:17 följande:
    Det finns mycket forskning som är vinklad .. det kanske du också vet ? Det är omöjligt att dra helt generella slutsatser om alla bebisar bara för att de i studien " visade på " sådana beteenden . Vem vet om de inte hade varit så ändå ? Vem vet det ? Hur vet de att barnet mår dåligt ?

Alla kan få forskning att visa saker som man vill att det ska vara .. ta bara amningens vara eller icke vara . Alla studier och forskning som används av rasister och nazister för att visa sin superioritet .

Jag tror det är individuellt och att det finns saker som är bra mycket värre än att åka framåt i vagnen .
    Men herre gud, det är väl klart att ALLA bebisar inte mår dåligt av det, men forskningen visar att många gör det.

Jag tycker det är hemskt när så många barn åker framlänges, vill man inte prata med sina barn längre? Alla gör som de själva vill, men när någon nästa gång påpekar om vi inte ska byta vår vagn mot en sulky och vända framåt så kommer jag snäsa av dem. 
  • Thösen

Jag tror inte heller på att det är farligt eller att dom utvecklas sämre för det.
    Vår dotter fick sitta framåtvänd redan vid4-5 månaders ålder. Hon vägrade ligga ner och vår vagn gick inte att ha vänd mot föräldern. Hon har inte tagit någon som heslt skada av det. Hon skrattade och bubblade på som bara den. Hon var aldrig ledsen som när hon fick ligga i liggdelen. Hon verkade trivas alldeles utmärkt med att sitta framåt. Hon är idag en fullt frisk, väldigt artig och väldigt begåvad 4-åring med ett stort ordförråd.

Men alla gör ju naturligtvis som dom känner. är riktigt.

Svar på tråden Barn mår bättre att åka baklänges i vagnen