• emmm28

Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(

Hej alla där ute!
    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i tre år. Efter att vi blivit utredda och att man konstaterat att mina äggstockar slutat fungera (är för övrigt inte 30 fyllda), så står vi i kö till äggdonation.
    Det känns väldigt sorgligt att vänta ytterligare 2 år, då väntetid i äggdonationskön är så pass lång, för att sedan kanske inte ha "turen" att lyckas bli gravida på de tre försök man har. När man har försökt så länge, och sedan fått reda på att det inte kommer att gå att skaffa "biologiska" barn så försvinner man lite för varje dag. Vi är säkert fler än man tror; så ni är nog (tyvärr) en del som känner igen er.

Eftersom vi inte har möjlighet att få donatorshjälp av någon av våra kvinnliga släktingar och vänner, pga för höga åldrar och en del andra problem, så sätter vi en del av det lilla hopp vi just nu har till att kanske kunna få kontakt med någon som funderar på att hjälpa någon i vår situation. Det skulle innebära att väntetiden på att få genomgå behandlingen kortas ner betydligt. Då vi helst inte vill känna till precis vem donatorn är, så önskar vi korsdonation. Korsdonation innebär att donatorn ger ägg till två par (inte oss som fått kontakt med doantorn), och att vi genom att ha bidragit med en donator då får chans att få ägg från en annan korsdonator.
    Det är också så att man med korsdonation matchar den blivande mammans utséende med donatorns, för att barnet skall bli så likt mottagarparet som möjligt.

MER INFO om att bli äggdontaor: http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/%c3%84ggdonatorinformation.pdf

Finns du som funderar på att donera ägg, och som inte bor alltför långt från Göteborg? I så fall får du väldigt gärna höra av dig till oss/mig; det vore en dröm :)

Lycka till till er alla som kämpar mot orättvisorna i livet :)!

• Svar på tråden Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(
  • lyckligtlottad1982

Hej emmm28

Tråkigt att höra att utredningen inte gav några positiva besked. Jag vet hut det känns. Vi har också kommit vidare på Sahlgrenska nu med remiss till äggdonation.  Vi har stått i kö sedan 14 februari. Såg på Sahlgenskas statistik från 2009 att de gör ca 750 IVFer / år dvs ca 3-4/dag (beräknat på årets 220 arbetsdagar) Rena bebisverkstaden!!!Äggdonationer utförde de dock endast 31 st under 2009. Och eftersom en donators ägg ger insättningar till två kvinnor. Det måste ju innebära att ENDAST 16!! kvinnor lämnade ägg det året.  Om bara några ytterligare rekryteras som donatorer skulle det ju påverka kötiderna väsentligt! Jag hoppas verkligen att du hittar en korsdonator, för det gynnar ju även mig med att komma längre fram i kön. :)

Hur är det annars? Har du kommit över värsta chocken än? För mig går det lite som en berg och dalbana. Det finns bra dagar och dåliga dagar. Vi funderar på att åka till Finland som har lite kortare kötider och göra ett försök där i väntan på att man skall komma framåt i kön på SU.

Bor du i Göteborg? Själv bor jag i Majorna. Känns overkligt att det kan finnas någon i samma ålder med detta problemet i denna lilla staden, eftersom det känns helt udda och overkligt på nåt sätt.  

Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • emmm28

Hej lyckligtlottad1982!
    Vad märkligt; vi står också o kö på sahlgrenska sedan mitten av februari :) Bor dessutom inte så långt från Majorna :) Som sagt; två med samma problem i samma stad.
    Ja, det där med 16 kvinnor som lämnat ägg under ett år kan säkert stämma. Det är inte många direkt, och förklarar väl så klart delvis köernas längd. Men som du skriver; vi får hoppas att det är några fler som vill lämna under detta år!

Vi har också tittat lite på de möjligheter som finns utomlands, men väl egentligen inte kommit längre än så med de funderingarna. Vi har försökt "stämma av" möjligheten till donation med våra kvinnliga släktingar o vänner, men det verkar inte finnas någon möjlighet där av olika orsaker. Så som sagt; man får väl acceptera att kön är ett faktum, och att man "så småningom" kommer fram (!)... Tyvärr är det ju den lilla fakta-biten kvar då, att det inte finns några garantier för att det funkar på de tre försöken man får,..

Nu har jag väl på något sätt börja vänja mig vid tanken på att jag inte kommer att få egna biologiska barn, men visst; det går upp och ner. Ena stunden så känns det som det största problemet man har är att det dröjer så länge innan det är vår tur att ens försöka, medans det andra stunden känns så sjukt orättvist att man aldrig kommer att kunna känna igen sig själv (utséendemässigt) i (eventuella) kommande barn. Det konstiga med livet är väl att man på något sätt vänjer sig vid det mesta - för att man måste. På något sätt blir allt till slut verklighet, även om man inte vill det :) Om du förstår...

Har du förstått hur det går framåt sedan när vi väl stått vårat 1,5 år i kö? när den tiden har gått; kommer de först då att matcha oss mot blivande donatorer, och börja med den eftersökningsprocessen då? Tycker inte det varit helt lätt att få en klar bild över hur det går till. Dessutom har jag erfarenhet av en något otrevlig person som skulle svara på frågor via Repromott. :( Det hjälper inte direkt till i den situationen man befinner sig i.

Ha det fint, kram

• Kulan10

Hej tjejer,
    Fler som är i samma deprimerande situation som oss. Bor också i centrala Göteborg men är några år äldre än er. Vi var och pratade med läkaren på SU i torsdags, han ska nu rekommendera oss för äggdonation. Som jag förstod det måste man bli godkänd för att hamna i kön. Fick ni ett brev hem när ni blev godkända? Eller hur fungerar det? Läkaren nämnde att vi kan bli prioriterade i kön då vi inte gjort mer en ett IVF-försök på SU och att kön då inte är mer än ett år. Vi gjorde tre privata försök innan vi började på SU men tyvärr gick alla lika dåligt. Min ägg mognare inte, vi har bara fått tillbaks embryon två gånger och aldrig fått något till frysen.

Vi funderar också på att göra ett privat försök under tiden vi står i kön på SU, jag funderar på AVA kliniken i Riga. Men jag vet inte... Det är många svåra beslut som måste tas. Jag har känt mig ordentligt deppig i helgen över att vi inte kommer kunna få genetiska barn men samtidigt får man vara tacksam för att det finns mycket hjälp att få. På något vis är det ändå skönt att få besked. Förhoppningsvis fungerar det med äggdonation. Vet ni hur stora chanserna är?

Kram. 

• Dina f

Hej på er!

Jag har varit med och korsdonerat ägg en gång redan åt ett svenskt par. Detta gjordes i Finland, här är väntetiderna mycket kortare via privatklinikerna och möjligheten att att hitta en donator är lättare. Största orsaken till att det finns så lite donatorer är antagligen det att man inte får någon kompensation för det man gör, processen är ganska tung för den som donerar. Jag önskar er lycka till i ert försök, och kanske ni också kan kolla läget i Finland eller annat land.. Det är ju inte så dyrt att flyga mellan länderna, och kanske ni den vägen skulle komma snabbare undan..

• Tistel

Hej alla goa och glada!

Här är ännu ett par i Göteborg som ansluter sig till skaran av ÄD beroendeGlad

Vi står också i kö för ÄD på SU sedan november 2010   :o)  Är nu 35 & 40 och bor på Hisingen. Vår karusell började snurra 2008, genom ett utomkvedshavandeskap i vecka 8, då vänster äggledare förstördes och höger saknadess, blev vi hänvisade till IVF på SU. I januari 2010 var det äntligen vår tur att försöka med IVF. Efter 3 misslyckade IVF försök, 3 x äggplock som aldrig gav mer än 1 ägg och där äggen aldrig delade sig normalt, tvingades till och med SU erkänna att det var fel på mina ägg.

I November 2010 kom beskedet att vi beviljats  x1 ÄD försök på SU som ”kompensation” , för att vi efter försök 1 och 2 då vi ville ansöka om ÄD istället för att det kändes som om något var fel. Väntetiden var ca 18 månader sa man till oss senast då vi ringde för att kolla status (mars 2011). Så vi bestämde oss för att söka runt på privata kliniker.  Fastnade för AVA kliniken i RIGA, för att de var väldigt uppriktiga och trevliga med korta köer.  Vår plan är att börja den riktiga behandlingen 1/5, sedan blir det äggplock med vår ängladonator runt den 27/5 och förhoppningsvis (minst) ett litet fint ägg till oss den 1/6. Men det kan ändras lite beroende på hur vår tillvalda donator svarar på behandlingen. Solig

Besökte AVA kliniken i Riga 6/4-2011, och det är väldigt fräscht, modernt och fint där. Trevlig personal som verkligen tar sig tid för er. Visst kostar det, men om man som vi inte kan vänta så kan vi varmt rekommendera dem. Pris 6450 Euro om det blir 2 eller fler bra ägg + 375 för att frysa.  Vid endast 1 bra ägg som kan återföras kostar det 3225 Euro.  Om man väljer blastocystodling (5dg) så betalar man 450 Euro för det.  En del av mediciner och behandling kan man få ersättning från försäkringskassan för om man godkänts för ÄD i Sverige. Kan vara bra att veta.  AVA Riga jobbar med en läkare här i GBG som kan hjälpa till med att skriva ut mediciner, och göra ultraljud, mot vanlig patientavgift 200 SEK. Dessutom ansluten till högkostnadsskydd…. Kan man spara lite pengar på.Cool

Kan dessvärre inte hjälpa till med informationsbiten om hur SU gör när det blir vår tur… Tror att de börjar leta donator när det börjar närma sig för oss.  Inte säker på vem du pratat med på REPMED på SU, men det finns ett par med ”mindre trevlig kompetens”, som har lite svårt att förstå och visa empati för det faktum vi tvingas leva med och acceptera.  Psykologen S. rekommenderas starkt på SU. Hon har fått oss att klara oss igenom 3 tunga och smärtsamma misslyckanden.  Tack vare henne som vi orkat ta nya tag.

Vi finns här om någon vill prata, gråta eller bara ösa ilska och frustration.

Varm Solig kram från en som sitter i samma stad och samma situation!

• lyckligtlottad1982

Hej tjejer, 

Spännande med så många Göteborgare :), även om jag egentligen  hade önskat att ingen oss skulle behöva bekymra oss för såna där saker...  

Vi står som sagt i kö sedan feb 2011, men vi kommer att göra något försök i Tammerfors Finland, medan vi väntar på kötiden.

Emmm28: Ja, det här med "biologiskt" funderade jag också på en del tidigare men nu har jag nu fått definiitionen mer klar och det blev för mig lättare då.   Jag förstår det som  att man bli biologisk mamma till det barn som växer i ens mage. Det man fått hjälp med är första könscellen och i den sitter generna. Man blir alltså inte "genetisk" mamma, men dock "biologisk". Jag förstår det som att biologin är det som händer i din kropp är delning av celler, dvs barnet växer, det är biologi dock med hjälp av den donerade könscellen där genetiken sittter. Utan genetiken skulle ingen biologin kunna starta i din kropp. Se även vad IVF-Sverige skriver i stycket "vad innebär äggdonation"

www.ivfsverige.se/sida.asp&niva=5 

Du kankse bara tycker att det verkar flummigt, men jag tycker att det blir klarare. Inte heller på SU säger de att man inte bli biologisk, utan de använder alltid uttrycket "genetisk". Likadant var det på mitt besök i tammerfors.

Kulan: Vad kul med en tjej till från centrala Götebrog. Jag förstår det som att de skickar in en rimiss och först när man kommit längre fram i kö "blir man godkänd", eller ja har samtal med psykologoch pratar om huruvida man är redo för detta än. Hoppas ni får en remiss snart!. hur gammal är du?

Dina F: Jag skall till Finland, står i kö, hoppas på att de hittar en donator snart! :)

Tistel: Vad kul att gillar Stina! jag har träffat henne en gång. Jag och min man skall till henne imorgon. Skall bli spännande! :)

Allting går... och går det inte så går det ändå!!!
  • lyckligtlottad1982

Hej tjejer!

Nu har ny statstik publicerats på Sahlgrenskas hemsida. För 2009 ledde 11 av 31 insättningar till födslar/ pågående graviditeter. jag har väntat på den nya statistiken för 2010 och hoppats att den bara skall bli bättre ju mer erfarenhet de får på Sahlgrenska. Nu visade det sig att det är 7 av 40 som lyckats. Lite stressande... Men man får inte tappa hoppet... 

Hur mår ni?

Jag har startat en anonym blogg. Ingen av ser som bloggar? Jag hade gärna följt någon i likanande situation... 

Välkomna att följa min blogg.. 

alltinggar.blogspot.com/

• Kulan10

Hej,

Vilken deprimerande statistisk. Jag trodde chansen att få barn vid äggdonation var 40% per försök.

Lyckliglottad1982: Jag såg precis att du ställt några frågor till mig tidigare. Jag är 35 år. Vi har fått vår remiss till Sahlgrenska nu Skrattande så nu står vi i alla fall i kö. Jag har också varit i kontakt med AVA-kliniken i Riga och vi har bestämt oss för att göra ett försök där till hösten. Ska ni göra något privatförsök?

Jag bloggar inte själv men jag vill absolut följa din blogg. Jag håller med om att man gärna vill träffa/parat med tjejer som är i samma situation som en själv. Andra kompisar har svårt att förstå vad man går igenom, även om de naturligtvis försöker. 

• mamma20110506

Hej!

Är ny här på forumet, men var inne och googlade om äggdonation och hittade till er...

Jag och min sambo gjorde först 4 IVF (alla misslyckade) och har fått "diagnosen" oförklarlig infertilitet - det är varken fel på mig eller min sambo. Men något fel är det ju eftersom det inte blir barn. I Sverige får vi inte undersöka äggen vidare eftersom detta strider mot lagen. Vilket fall som helst ville vi inte gå igenom en massa IVF till utan bestämde oss för äggdonation. Hade en del funderingar kring om jag skulle känna mig (eller göra anspråk) som den "riktiga" mamman om det hela skulle lyckas.

Vi åkte till Sydafrika på semester och genomförde under tiden en äggdonation (inte helt gratis - så det gäller att undersöka exakt vad allt kostar!!!). Det var inga problem att få mediciner innan avresa här i Sverige. Vi kunde själva titta ut äggdonator eftersom det finns agenturer som lever på detta i Sydafrika. Vill tillägga att det är donation i Sydafrika också och att man inte kan köpa ägg som i vissa andra delar av världen. Den som donerar äggen för självklart gratis sjukvård som vi bekostar (betalar för hennes IVF kan man säga) och sedan får hon en liten summa för sveda och värk ca.6000 kr (de verkar alltså inte få för förlorad arbetsinkomst). Den som genomgått IVF vet att det är en skitsumma för vad man få utstå. Agencyn som förmedlar äggdonatorn tar ut en summa för detta - i vårt fall 12500 kr (ingår screening av donationskvinnorna mm.).

Miraklet skedde i Sydafrika och vi blev gravida. Vår son har nu kommit till världen och jag kan säga att vi alla känner oss lyckligt lottade. Jag kan inte tänka mig ett liv utan vår son, som under andra omständigheter inte funnits hos oss (hemska tanke). Jag ÄR (och KÄNNER mig som) hans mamma.

Jag önskar er alla LYCKA TILL med era kommande äggdonationsinsättningar. Jag vet hur det känns att stå på båda sidor av skiljelinjen att inte kunna få barn och sedan ha turen och lyckan att sitta med ett nyfött barn i famnen som är alldeles din egen =)

Svar på tråden Vill inte vänta mer på barn, hjälp! livet är orättvist :(