• Lilli77

Ni som gjort planerat snitt

Hej,

Är gravid i v.30 efter flera IVF och 2 missfall. Bor utomlands och var klinik här rekommenderar planerat snitt pga var bakgrund. Vet inte riktigt vad jag känner och undrar om det finns nagra andra där ute som gjort planerat snitt som kan dela med sig av erfarenheter kring detta.

Hur lang tid tar ett planerat snitt? När fick ni halla er bebis, direkt när han/hon kom ut eller när operationen var klar? Hur var det efterat? Tog det lang tid att aterhämta sig? Om er partner arbetade, var det nan annan som hjälpte er hemma ett tag efter snittet?

Tacksam för all info jag kan fa!

• Svar på tråden Ni som gjort planerat snitt
  • Girle

Hej! Jag gjorde ett plan snitt den 11 feb. Operationen tog 30 min från start tills jag rullades till uppvaket. Vi fick se honom direkt, o jag kunde hålla honom medan de sydde klart, men det var trångt o jag var rädd att tappa honom så min kille höll i honom. Ks är en stor op o det gör ont, jag hade en tuff första Förl o jobbig återhämtning så jag blev positivt överraskad. Jag fick bra smärtlindring o även om jag känner av snittet ibland nu sju veckor efter så tycker jag att det har gått fint o läkt bra. M rätt smärtlindring i början o om du är försiktig o inte tar i/lyfter för tidigt ska det gå bra. Min pojkvän var ledig fyra veckor efter förlossningen o det var super ( vi har även en treåring som behöver uppmärksamhet). Nu fixar jag båda barnen själv. Lycka till o fråga gärna mer om det är något du undrar!

• Lilli77

Tack Girle för att du delar med dig! Later som en helt ok upplevelse trots stor operation. Vet att de har stor erfarenhet av snitt pa den kliniken där jag gar och att manga vänder sig dit för snitt sa det borde ju vara ett gott tecken.

När var du tillräcklig ok för att ga ut pa sma promenader t.ex? Och vad händer pa uppvaket? Hade du er son nära dig da med?

Om jag ska vara ärlig sa är det som oroar mig mest att jag inte ska kunna halla och vara nära bebisen när hon kommer ut.. Kanske later urfanigt men vi har väntat sa länge.

• Superkex

Jag har gjort 3 snitt. Sist var jag inte ens sövd utan bara ryggmärgsbedövad och då fick vi hålla henne medan de tråcklade ihop mig och maken fick klippa navelsträngen. Jag låg inte ens på uppvaket utan rullades tillbaka till förlossningen och sedan vidare till BB.

Första dagen var hemsk mest pga eftervärkarna (de blir värre för varje barn kan jag säga) men sen gick det bra. Märta-My är född tidigt lördag morgon och måndag eftermiddag åkte vi hem. Min man var hemma i 6 veckor, mest för att han ville vara med från början och få chansen att mysa med bebisen från scratch. Och så var det inte helt fel med hjälp att få iväg de stora barnen i tid till skolan på morgonen.

Med de båda stora barnen har maken varit hemma några veckor extra utöver de 10 pappadagarna men det har berott dels på sjukskrivning och dels att jobbet har haft storhelgsstängt över jul och nyår.

Efter en vecka var jag ute och tog försiktiga korta promenader med hund och barnvagn kan tilläggas.

• Två små Larssons

Jag gjorde visserligen akut snitt, men det var inte akut, så räknar det nästan som planerat. Jag var vaken under hela tiden och fick höra första skriket och fick se henne på en gång. Sen gick bm och maken ut med henne och vägde, mätte och maken fick klippa navelsträngen. Sen kom dom tillbaka med henne och maken satt med henne i famnen bredvid mig ett tag. Sen gick han iväg med henne och satt med henne och myste i en timme medans dom sydde klart och jag var på uppvaket. När bedövningen började släppa gjorde det inte alls så ont som jag trott, blev positivt överraskad Sen kom maken ner med dottern till uppvaket och hon la sig vid mitt bröst och började amma på en gång. Vi åkte sen upp till vårt rum, det var fullt men maken fick stanna första natten. Den natten låg vi bara och mös. Nästa kväll var maken tvungen att åka hem och jag fick ta hand om allt själv, men det gick jättebra. Hade varit uppe och gått och duschat och så under dagen. Självklart gjorde det lite ont i snittet, men man fick ju smärtstillande. Jag tyckte dock inte att det behövdes morfin, så slutade med det redan några timmar efter fl. Snittet gjordes söndag kväll och jag fick åka hem onsdag f-m. Hade gärna åkt hem på tisdagen redan, men det hanns inte med läkarundersökning och allt. Min man var hemma med mig i 3 veckor och det var skönt med sällskap och stöd, men hade absolut klarat det själv tidigare. Vi var ute och gick en kortare promenad dan efter vi kom hem, och en vecka efter snittet gick vi längre promenader. Dock var det skönt med någon bänk på vägen så man kunde vila lite då och då Det jag tyckte var jobbigast var att få igång nr 2 igen, fick kämpa ngn vecka och det gjorde ont i tarmarna, men sen löste det sig oxå. Nu ligger jag inne och väntar på att idag få göra mitt andra snitt, var tvungen att bli så denna gång oxå, men det känns bara bra. Ser fram emot en fin upplevelse och hoppas på att det går lika bra den här gången, men framförallt längtar jag efter att få träffa min andra dotter Fråga gärna om det är något du undrar över!

• Lilli77

Vad gulliga ni är som delar med er! Det lutar mer och mer mot snitt nu när även en svensk läkare som är vän till familjen har rekommenderat det.

Antar att det är lite som med vanlig förlossning, att det kan variera väldigt fran person till person, men era erfarenheter later ända ganska positiva. Och om jag klarar mig sa bra som du Tva Sma Larssons och kan ga pa sma promenader bara dagar efterat sa skulle jag bli jätteglad.

Min man ska vara ledig i tva veckor efterat, vad vi än väljer. Och sen kommer antingen mina eller hans föräldrar och hälsar pa. Sa jag kan fa hjälp om det behövs.

Superkex, angaende de onda eftervärkarna, gav de dig nat smärtstillande pa sjukhuset?

Tva Sma Larssons, stort lycka till idag! Vad spännande!! Jag är säker pa att det kommer ga lika bra, skriv gärna en rad när du har ork och tid.

• Superkex

TS: Man får smärtstillande. För min del räckte det med Panodil och Diklofenak som är receptfria.  Efter andra snittet slutade jag med de smärtstillande redan på sjukhuset (snittades efter lunch den 22:a och åkte hem efter frukost den 24:e) och kunde ge mig ut och gå hyfsade promenader efter bara några dagar.

Det heter att det är en stor bukoperation och visst, det är det ju men man är i ganska bra form efteråt ändå.

• Girle

Jag började så smått att röra på mig 4-5 dagar efter snittet, riktiga promenader kunde jag ta ca tre-fyra veckor efter, men då är jag ganska lat o kunde säkert ha gjort det tidigare om jag velat
    Tyvärr tappade bebis färg o blev blå, så han fick åka upp m sin pappa till bb för observation en timme. Precis när de skulle åka ner till mig igen blev jag "frisläppt" från uppvaket o vi kunde återförenas på bb. Du får ligga på uppvaket tills bedövningen släppt. De kollar blodtryck o du får smärtstillande morfin (som jag blev hemsk luddig av). När du kan röra dig ordentligt får du åka till bb. Man ligger där ca två timmar, jag var där 1,5 timmar.

• mmmiikaela

de är inte alltid man ligger på uppvak, oftast får man komma tillbaka till ett vanligt förlossningsrum och va med sin familj om snittet gått bra, men har man förlorat mycket blod eller de blivit några komplikationer så körs man till uppvaket. så är det iaf här i västerås :)

son född 09, & lillebror med BF 7/7-11
  • Schönberg

Jag födde mina tvillingar med planerat snitt för ca 4 månader sen.
    Allt gick superbra!
    Operationen tog ca 45 min och dom la barnen vid mig och pappan direkt när dom kom ut. Sen fick pappan och barnen gå iväg och mätas m.m. Sen låg vi på uppvaket tillsammans hela familjen.
    Jag tog endast alvedon som smärtstillande efter operationen. Behövde inte mer.
    efter 3 dagar kunde jag gå ordenligt och efter en vecka va jag ute och promenerade för fullt ;)

Lycka till med allt!

• Lilli77

Hej!

Tack alla ni för all info. Det blev snitt för oss och vår lilla tjej är född den 6/6. Allt gick bra även om jag tyckte att det var ganska obehagligt. Återhämtningen var också tuff tycker jag, förlorade en del blod och fick en transfusion. Men nu är äntligen stygnen borta och jag känner mig redo för en lite längre promenad :)

Schömberg, imponerande att du klarade dig på Alvedon!

Svar på tråden Ni som gjort planerat snitt