• Endast jag

Blir galen på montering av bilbarnstol

Vi har en Brio zento som jag inte blir klok på :) det står såhär "Viktigt är att se till så att bilbarnstolen har kontakt med bilstolen framför." helt klart vad som menas, men sedan står det längre ner förkortat "godkänd europeisk standard även när den monteras fristående, men vi rekomenderar att om den är monterad nära framstolarna bör bilstolen ha kontakt med sätet framför." och hur vet man vad som menas med nära?
    Står den bakom förarsätet och sambon kör så står bilbarnstolen mot framsätet men kör jag drar jag fram stolen så det blir ett mellanrum. Är det lika säkert?
    Kanske bara jag som är trögfattad.

Finns det något ställe som man verkligen vet att det finns utbildad personal som kan kolla så man satt stolarna helt rätt?

• Svar på tråden Blir galen på montering av bilbarnstol
  • crazy mom

Kan ni inte sätta barnstolen på andra sidan då? Så den alltid får kontakt med passagerarframstolen?

• ingensignatur

Vi hade en likadan o satte den på andra sidan, tyckte inte alls den var stabil när den inte stod mot sätet. Andra sidan är juh iaf lättare att inte flytta på :)

• Endast jag

Borde skrivit att vi även har en britax hi-way i bak :)
    som du skriver ingensignatur, tycker inte den blir riktigt stabil utan sätet framför.

• Emmaoez

Vi har en besafe izi kid x3 som är köpt på mekonomen, där hade dom en kille som installerade den och lärde oss hur man gör själv. Kolla med någon återförsäljareGlad

• cicci85

Den är som det står godkänd fristående. Men det är såklart bättre att den lutar mot sätet.

• Cecci78
    Endast jag skrev 2011-04-07 13:11:48 följande:

Borde skrivit att vi även har en britax hi-way i bak :)
    som du skriver ingensignatur, tycker inte den blir riktigt stabil utan sätet framför.

Hi way har ju stöden och blir mer stabil fristående, kan ni inte ha den bakom förarsätet o zenton på andra sidan?
  • mapo51

Vi har alltid haft vår Zento monterad så att den lutar mot stolen framför när vi hade den i baksätet (just nu är den fram och monterad så att den lutar mot instrumentpanelen, naturligtvis på plats utan airbag.).

• Endast jag

Tack för era svar.

Blir nog så att jag flyttar briostolen till andra sidan (där den stog först) och försöker få in britaxstolen bakom förarsätet, tycker bara att jag inte fick den lutningen på stolen som jag velat ha till yngsta barnet men kanske kan gå ändå eller så får dom byta stol eller ha en i mitten eller ja hur vi ska göra

Svar på tråden Blir galen på montering av bilbarnstol