• Cecilia1986

Vilken stol? Hjälp med mitt frågetecken!

Min dotter blir 3 år i sommar, hon är runt 90 cm lång och väger 14 kg.
    Just nu har hon denna stol som hon suttit i sedan 9 mån ålder.
    barnibil.if-sakerhet.se/ifbibizikid.aspx

Den andra stolen nr 3, som gäller från 4 - 10 åriga barn, samt (från 15 kg), kommer hon kunna ha ifrån nästa sommar. Men nu är jag lite fundersam, hon kommer nog väga 15 kg till sommaren, och hon börjar växa ur stolen hon har nu, hon börjar bli för lång för den, tex börjar hennes huvud vara över kanten på stolen, samt hennes fötter o ben får inte plats.. detta kan inte vara bekvämt för henne! Hur ska man göra? KAN man byta till stol nr 3? Eller ska man behöva vänta 1 år? Tacksam för svar från kunniga med erfarenhet! (Er med fler barn).

Varför hata när man kan älska?
  • Svar på tråden Vilken stol? Hjälp med mitt frågetecken!
  • Tonx

Låt henne sitta bakåtvänt sålänge det går. Byt hellre till en ny bakåtvänd stol, Britax Two-way är den rymligaste som finns på marknaden.

Och det gör verkligen ingen om de sitter med böjda ben, hellre brutna ben än en bruten nacke.

• Cecilia1986
    Tonx skrev 2011-04-07 03:05:58 följande:
    Låt henne sitta bakåtvänt sålänge det går. Byt hellre till en ny bakåtvänd stol, Britax Two-way är den rymligaste som finns på marknaden.

Och det gör verkligen ingen om de sitter med böjda ben, hellre brutna ben än en bruten nacke.
    OK. Tack för svaret.
    De skriver på babyproffsen ang stol Barn ska åka i bakåtvänt bilbarnstol så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Bilbarnstolen är urvuxen först när barnets huvud sticker upp cirka en tredjedel över bilbarnstolens kant, eller när stolens viktgräns har passerats.

Alltså barnets ben krossas ju när de är 4+ och sitter bakåtvända.
  • myskatt
    Cecilia1986 skrev 2011-04-07 03:27:42 följande:
    OK. Tack för svaret.
    De skriver på babyproffsen ang stol Barn ska åka i bakåtvänt bilbarnstol så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder. Bilbarnstolen är urvuxen först när barnets huvud sticker upp cirka en tredjedel över bilbarnstolens kant, eller när stolens viktgräns har passerats.

Den är lättare att reparera än en bruten nacke.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Nifelheim
    OK. Tack för svaret.

Benen krossas inte alls. Barn har mjuka leder och lider inte av att sitta i skräddarställning eller liknande i bilen. Min son är drygt 4 år, 106 cm lång och väger 16 kg och kommer få sitta bakåtvänd länge till.

En 3-årings nacke tål inte en krock vid framåtvänt åkande så vill du inte ha ditt barn kvar efter en eventuell krock så är det bara att vända. Är du rädd om ditt barn så inser du nog relativt fort att det är vansinne att vända innan MINST 4 år och absolut MINST 15 kg (bilens eget bälte löser inte ut för barn under 15 kg).
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • cicci85

Nej, barnets ben krossar inte alls om de sitter bakåtvända. Om de sitter framåtvända kan de däremot bryta nacken!!

Det finns bakåtvända stolar som funkar till 25 kg, Britax twoway är som sagt den största, det finns ingen anledning att sätta barnet framåtvänt innan den vuxit ur stolen på längd eller vikt.

Om du vill att din dotter ska åka så säkert som möjligt så har du henne bakåtvänd flera år till! Vända vid 15 kg/4 år och en abslout lägsta gräns.

Här ser du skillnad:
    ">

har läst nånstans att den krocken är i ca 50 km/h...
    Här kan du se en infofilm:
    ">

• skruttan82

Vi har acta graco som är från 6 månader upp till 25 kilo, man kan alltså använda den både bakåtvänd och framåtvänd... Med andra ord ända till man kan byta till en liten bilkudde...
    Vi är jättenöjda...

• tinis77
    skruttan82 skrev 2011-04-07 09:53:45 följande:
    Vi har acta graco som är från 6 månader upp till 25 kilo, man kan alltså använda den både bakåtvänd och framåtvänd... Med andra ord ända till man kan byta till en liten bilkudde...
    Vi är jättenöjda...
    Men eftersom man bör använda stolen bakåt tills den är urvuxen så måste man ändå köpa en bältesstol...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • clembke

Nu har jag inte så gamla o stora barn riktigt än, men prova en ny stol i bilen innan ni köper den.
    Vi hade en BeSAfe izikids till den äldsta o när 2:an behövde sin andra stol köpte vi en ny till 1:an o så skulle 2:an ta över besafen. Detta pga att besafe är godkänd till 18 kg så vi ville ha en som va upp till 25 kg, så vi köpte en Britax hi-way. Men den äldsta sitter redan illa i den med riktigt böjda ben o då är han inte så lång (han är 2.5 år o ligger strax under medelkurvan i längd o vikt). Vilket gör att han fick ta tillbaka besafen där det är mer benutrymme för honom o så få lilleman ta britaxen så länge så få vi se hur vi löser det sen när han börjar växa till sig oxå.
    Britaxen har vi så långt ut på sätet som den är godkänd för så det är inte så mkt mer vi kan göra för att skapa mer benutrymme för dom. Med andra ord, är inte längre så nöjd med den men den få funka så länge tills 2:an sitter illa i den me.

• cicci85
    Vi är jättenöjda...
    Eftersom den är godkänd till 25 kg även bakåtvänt finns väl ingen anledning till att vända den framåt? Det rekommenderas inte att man använder en kombistol framåtvänd, bältet hamnar fel, en riktig bältesstol är säkrare och funkar tills barnet kan sitta utan bilstol/kudde. Att bara använda en bilkudde ger ju inget skydd.
    Bäst är att använda stolen bakåtvänt till 25 kg sen köper man en bältesstol som används tills barnet är för långt.
  • skruttan82

Tack för uppläxningen,
    Annars kan kan man ju alltid läsa NTF's råd...

• MrsGustafsson

Det finns en från britax som vi ska köpa. den kan man både ha bakåt o sen kan man ändra den till framåt. det går även att fälla upp ett stöd så att den bli längre o det finns nackskydd på den

• Cecilia1986
    Vi är jättenöjda...
    Det va de ja tänkte. Har hört och sett om denna stol, men som alla säger, barnets nacke är inte "hållbart" vid framåtvänd.. undrar då hur de som skapar dessa stolar tänker? Dom gör ju inte det osäkra för barn.
  • Cecilia1986

Tack för era alla svar. Glad
    det har hjälpt mig med mitt stoooora frågetecken nu!

• Jumbopolly

De flästa stolarna som är bakåtvända så måste barnen sitta med benen i kors när de är lite äldre..
    Men de tär bäst o barnen kan sitta bakåtvända så länge som möjligt.
    På våran stol står det dessutom att såvida inte barnet vuxit ur den på längden så skall barnet sitta i stolen fram till 4,5 år.

• Cecilia1986
    Jumbopolly skrev 2011-04-08 03:28:53 följande:
    De flästa stolarna som är bakåtvända så måste barnen sitta med benen i kors när de är lite äldre..
    Men de tär bäst o barnen kan sitta bakåtvända så länge som möjligt.
    På våran stol står det dessutom att såvida inte barnet vuxit ur den på längden så skall barnet sitta i stolen fram till 4,5 år.
    Ah, okej.

Men när ett barn är åksjukt (som min tös) så har läkarna sagt att det går att ha henne framåtvänd, eftersom det inte finns åksjukemedel till henne i den åldern. Mycket prob Tungan ute
  • Jumbopolly
    Cecilia1986 skrev 2011-04-08 03:33:13 följande:
    Ah, okej.

Men när ett barn är åksjukt (som min tös) så har läkarna sagt att det går att ha henne framåtvänd, eftersom det inte finns åksjukemedel till henne i den åldern. Mycket prob Tungan ute
    Ja i det fallet har jag ingen aning om hur man löser det...
    Jobbigt när barnen är åksjuka.
    Då vår man väl gå på läkarens råd antar jag.. Även om det inte är lika säkert för barnet.. Jag kan tyvärr inte råda dig i det fallet.
    Läste på postafen men det skulle ej ges till barn under 5 år utan att läkaren ordinerat det så det var inget till hjälp heller...
    Hoppas det löser sig för dig då!!!
  • clembke
    Ah, okej.

Få du inte ge henne postafen??
    Det få jag ge till båda mina pojkar o dom är 2 1/2 år (ätit sen han va 1 år o 8 mån) o lillfisen som är 1 år (ätit sen han va 10 mån) - men rekomendationer från läkare.
    Jag skulle aldrig vända mina barn framåt för det, hade inte tabletterna funkat så hade vi inte åkt alls ist. Men det är ju jag... Har sagt att säkerheten går före det.
  • Cecci78
    Ah, okej.

läkare är långt ifrån pålästa tyvärr. Vilket dumt råd. Visst kan man sätt vilket barn som helst framåt och det går ju bra tills det händer något... Min stora var åksjuk tills han var 4½, då försvann det plötsligt, han satt fortfarande bakåt så det är ju inte säkert att det går bättre för att man vänder framåt.
  • Cecci78
    OK. Tack för svaret.

Inte alls, min pojk är 122,5 cm för att vara exakt o han sitter helt ok bakåtvänt, har långa ben dessutom
Svar på tråden Vilken stol? Hjälp med mitt frågetecken!