• Cocarola

Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?

Har två vintervita dvärghamstrar, bröder som är 10 månader. De har alltid kommit väl överens och har tex alltid valt att sova tillsammans trots tillgång till flera sovplatser. De har en stor bur med massor av pryttlar som vi byter ut med jämna mellanrum för att de ska få stimulans. De har delat på matskålar, flaska etc utan problem, men haft varsit hjul. Trodde i min enfald att om de inte började slåss när de blev könsmogna så var faran över.. Varför börjar de slåss nu, nät de kommit överens så länge? Har inrett badkaret åt den ena så länge, så får jag väl köpa en bur till imorgon. Ska jag göra några försök att introducera dem som om de vore främlingar? Det känns sorgligt om de ska tillbringa resten av livet ensamma. Tror ni att de kan bli kompisar igen?

• Svar på tråden Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?
  • Sunblast

Kan egentligen inget om hamstrar men det är inte så att dom blir könsmogna nu?

• mammsilon

hejsan..jag har själv en vintervit hamster och dom sa på butiken att om man köpte 2 stycken som var under 8 veckor skulle det inte vara några problem. om dom då levt ihop sedan dom föddes skulle det inte heller vara några problem därimot om man skulle köpa en till efter ett par veckor, efter att den första var 12 veckor skulle det troligtvis inte funka. har läst och googlat mycket och fick även med ett faktablad på flera sidor om sködsel och allt...men det står inte att dom brukar börja bråka efter så lång tid...

• Pussakaninen
    mammsilon skrev 2011-04-07 01:42:05 följande:
    hejsan..jag har själv en vintervit hamster och dom sa på butiken att om man köpte 2 stycken som var under 8 veckor skulle det inte vara några problem. om dom då levt ihop sedan dom föddes skulle det inte heller vara några problem därimot om man skulle köpa en till efter ett par veckor, efter att den första var 12 veckor skulle det troligtvis inte funka. har läst och googlat mycket och fick även med ett faktablad på flera sidor om sködsel och allt...men det står inte att dom brukar börja bråka efter så lång tid...
    ännu ett bevis på att de flesta djuraffärerna kan noll om djur, och ännu ett bevis på att dagens människor inte planerar sina djurköp.

Varför läser folk inte på INNAN dom skaffar djur?
    http://www.hamsterforeningen.se/
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • mammsilon
    Pussakaninen skrev 2011-04-07 01:53:38 följande:
    ännu ett bevis på att de flesta djuraffärerna kan noll om djur, och ännu ett bevis på att dagens människor inte planerar sina djurköp.

Varför läser folk inte på INNAN dom skaffar djur?
    www.hamsterforeningen.se/
    människor som inte planerar sina djurköp? tack för den!
  • Jenny Hä

Man ska inte ha två vuxna hamstar i samma bur . Dom har ihjäl varandra då. Det borde djuraffären upplyst om när ni skaffade dom .

• Cocarola
    Sunblast skrev 2011-04-07 00:50:28 följande:
    Kan egentligen inget om hamstrar men det är inte så att dom blir könsmogna nu?
    Pussakaninen skrev 2011-04-07 01:26:23 följande:
    för att de är vuxna nu
    De har varit vuxna i mer än ett halvår och könsmogna ännu längre (inte så lång livslängd på de små liven).
    Det tycks vara vanligast att de börjar bråka när de blir könsmogna, OM de börjar bråka överhuvudtaget.
    Jenny Hä skrev 2011-04-07 06:34:48 följande:
    Man ska inte ha två vuxna hamstar i samma bur . Dom har ihjäl varandra då. Det borde djuraffären upplyst om när ni skaffade dom .
    Uppfödare, djuraffär, hamsterskötselböcker och andra förståstigpåare säger att just dvärghamstrar gärna ska vara i samkönade par (förutom kinesisk dvärghamster), hanar ska tydligen ha lättare att kampera ihop än honor. Du kanske tänker på guldhamstrar, de vill bo själv! 
  • Cocarola

Kan inte komma på något som kan ha börjat stressa dem. Har läst att understimulans kan leda till aggressioner, ska prova att "muntra upp" dem med ommöblering och nya aktiviteter. Nya buren som kommer idag har dessutom ett avancerat rörsystem mm. Jag var beredd på att vi kanske skulle vara tvungen att sära på dem, jag är bara förvånad över att de blev osams så "sent i livet" : )

Men frågan kvarstår, ska jag våga mig på att prova sätta ihop dem igen?

Någon dvärghamsteruppfödare eller dito entusiast som kan råda mig?
    Någon som lyckats medla fred mellan vuxna syskon, dvärghamstersyskon vill säga?

• Jenny Hä

Jag har o har haft dvärghamstar i många år nu o djuraffären har alltid sagt att dom inte kann vara flera vid vuxen ålder.

• Loviii

Enligt lag ska man egentligen hålla dv.hamstrar i par. Men det funkar väldigt sällan.
    Testade du att ställa i dubbla matskålar, dubbla vattenskålar, dubbelt av allting?
    Ibland kan det underlätta men i regel så får man sära på dom när dom blivit vuxna.

Svar på tråden Varför börjar dvärghamstrarna slåss NU?