• Mamma till Olle

Semper eller NAN - vilket föredrar du?

Hej! Min 6 veckor gamla son får ersättning på flaska. Han får Semper i nuläget, men tänkte höra lite med er andra vad ni har för erfarenheter av Sempers resp NAN:s modersmjölkersättning? Är det samma sak eller föredrar ni det ena framför det andra? Vår son har blivit hårdare i magen sen jag helt slutade amma. Han bajsar en gång per dygn nu, ibland vartannat dygn, och förut bajsade han flera gånger per dygn. Han är också väldigt gasig i magen, stackaren. Har ibland hört att NAN ska vara snällare mot magen än Semper.. Stämmer detta??

• Svar på tråden Semper eller NAN - vilket föredrar du?
  • Snooze

Jag ratar semper totalt, har alltid gjort och kommer alltid göra. Både när det gäller ersättning och välling. Gillar det inte helt enkelt för att pulvret är för "dammigt" och det är skitsvårt att blanda det (om man blandar direkt i flaskan iallafall) Det klumpar sej och fastnar i nappen och fan va arg jag brukar vara när vi måste ge sempers...

• thegoddess

Jag har börjat med den senaste NAN PRO 1. den ska dom ha till 6 mån utan att behöva byta. Den innehållet även bifidus mot förstoppning. Kör på den. Min tös blev en ny tjej från att haft semp

• samara

Vi gav oxå semper (baby semp 1) i början till vår lilla tjej...men efter ett tag började hon bli hård i magen och fick då höra att vissa barn kan bli det av just semper då den tydligen kan vara lite "hård" mot små magar...

Bytte då till Nan HA 1, just för att den innehåller bifidus som är bra för tarmfloran...den har funkat toppen för henne, och tillsammans med semper´s magdroppar så har hon en väl fungerande mage nu =)

Kan ju inte säga säkert att det verkligen var bytet av ersättning som gjorde susen, men hon har ju inte haft några magproblem sen dess så...och hon bajsar också ungefär varannan dag...

Och de blir ju hårdare i magen utav ersättning än när de enbart ammas...bajset kan få en "fastare" och lite "grynig konsistens"...men det är helt normalt =)

• anansie

MIn flicka fick Baby Semp lemolac från att hon föddes.. Hon bajsade varannan och ibland var tredje dag och hade mycket gaser. För 2,5 vecka sej bytte vi till NAN HA 1 och sen dess har hon bajsat nästan varje dag och är inte alls lika gasig Glad Mycket nöjdare bebis. Och precis som Snooze  skriver så är BS pulver mycket svårare att blanda och det klumpar sej.
    Givetvis är ju alla barn olika men jag rekommenderar definitivt NAN, du kan ju alltid prova iallafall.
    Sen kan du alltid testa Sempers magdroppar med, de har funkat fint för oss. 

Hoppas lillkillen blir bättre i magen snart. 

• Mamma till Olle

Tack för era svar!

Jag ska prova NAN framöver. Ni skriver om NAN PRO 1 respektive NAN HA 1.. Är det olika ersättning? Vad är skillnaden?

Jag har även hört att lite rapsolja eller messmör blandat i ersättningen ska vara till hjälp mot hårda bebismagar. Har någon testat detta?

• Jiinii
    Snooze skrev 2011-04-06 21:28:36 följande:
    Jag ratar semper totalt, har alltid gjort och kommer alltid göra. Både när det gäller ersättning och välling. Gillar det inte helt enkelt för att pulvret är för "dammigt" och det är skitsvårt att blanda det (om man blandar direkt i flaskan iallafall) Det klumpar sej och fastnar i nappen och fan va arg jag brukar vara när vi måste ge sempers...
    håller med semper är helt hopplöst..
    ändå så höll jag på med det ett bra tag till lillan och det var inet skoj att tillreda den
  • anansie
    Mamma till Olle skrev 2011-04-07 19:44:46 följande:
    Tack för era svar!

Jag ska prova NAN framöver. Ni skriver om NAN PRO 1 respektive NAN HA 1.. Är det olika ersättning? Vad är skillnaden?

Jag har även hört att lite rapsolja eller messmör blandat i ersättningen ska vara till hjälp mot hårda bebismagar. Har någon testat detta?
    www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/

Till mej sa BVC att de inte rekommenderar messmör då det innehåller salt och socker har jag för mej.
    Vi har ibland använt lite rapsolja när vi gav henne BC Lemolac och hon var hård i magen, har funkat bra. Testa det Glad 
  • Mamma till Olle

Okej, jag får höra med min bvc-sköterska om det där med messmör. Tänker inte ge honom det i första taget iaf.

• Majaajasvensson

Va på barnmottagningen idag min son nu två månader men är prematur skulle vart född för tre veckor sen, har inte bajsat själv på tre veckor skrikit dygnet runt och haft det allmänt jobbigt!
    Fick utskrivet komjölksfri ersättning samt tipset om 1 ml raps olja till varje måltid kan säga att det redan funkar han har knappt skrikit idag och fiser som bara den så jag hoppas att jag slipper ge honom mer mickrolax!!!

Svar på tråden Semper eller NAN - vilket föredrar du?