Skolan visar film med åldersgränser?!
Min dotter är nio bast och går alltså i andra klass. I hennes skola och på fritids brukar de titta på film ibland, och det är ofta filmer med typ 12 eller 15årsgränser...! Min dotter är tålig och väldigt förståndig, så hon får titta på dessa filmer för mig, men det vet ju inte skolan om. Vi föräldrar har inte fått höra ett ljud från skolan om att dessa filmer visas, utan enda anledningen till att jag vet att min dotter sett filmer som hon "egentligen är för liten för" är för att hon själv har berättat det.
Så jag undrar om skolan/fritids egentligen FÅR visa filmer med åldersgränser för barnen utan föräldrarnas tillåtelse? Det är inga direkt olämpliga filmer, men vissa barn kan ju vara känsliga och gränserna finns ju där av en anledning liksom. Dessutom vet ju inte skolan vad jag har för regler och principer för mitt barns filmtittande....
Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 18:08
Ps. Ja, jag vet att de flesta ungar nuförtiden ser på filmer som inte alls skulle klassas som barnfilmer, och de flesta ungarna får säkert titta på dessafilmer...det jag undrar över är om det verkligen är skolan/fritids sak att bestämma om det är okej eller inte?