• TheStrange

Skolan visar film med åldersgränser?!

Min dotter är nio bast och går alltså i andra klass. I hennes skola och på fritids brukar de titta på film ibland, och det är ofta filmer med typ 12 eller 15årsgränser...! Min dotter är tålig och väldigt förståndig, så hon får titta på dessa filmer för mig, men det vet ju inte skolan om. Vi föräldrar har inte fått höra ett ljud från skolan om att dessa filmer visas, utan enda anledningen till att jag vet att min dotter sett filmer som hon "egentligen är för liten för" är för att hon själv har berättat det.

Så jag undrar om skolan/fritids egentligen FÅR visa filmer med åldersgränser för barnen utan föräldrarnas tillåtelse? Det är inga direkt olämpliga filmer, men vissa barn kan ju vara känsliga och gränserna finns ju där av en anledning liksom. Dessutom vet ju inte skolan vad jag har för regler och principer för mitt barns filmtittande....

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 18:08
    Ps. Ja, jag vet att de flesta ungar nuförtiden ser på filmer som inte alls skulle klassas som barnfilmer, och de flesta ungarna får säkert titta på dessafilmer...det jag undrar över är om det verkligen är skolan/fritids sak att bestämma om det är okej eller inte?

• Svar på tråden Skolan visar film med åldersgränser?!
  • Prospero

Det finns förmodlingen inget skrivet om det men jag skulle ta upp det och argumentera för ändring.

• Fluffskalle

15-årsgräns för en 9-åring? I skolan? Kan ju vara riktigt grova filmer. Tänk Requiem for a Dream t ex.

Nej, ta upp det. 11-årsgräns är väl okej som Harry Potter t ex eller Twilight men inte 15 år.

• Tinnys

Nej det får de inte. De får bara visa film som är anpassat för åldern. Ta upp det med rektorn.

• TheStrange
    Tinnys skrev 2011-04-06 18:13:35 följande:
    Nej det får de inte. De får bara visa film som är anpassat för åldern. Ta upp det med rektorn.
    Visst är det så? Tyckte liksom att det kändes så ologiskt att skolan skulle få visa filmer för äldre barn...inte för att jag är så petig med det själv när det kommer till dotterns filmer, men då är det ju jag som förälder som bestämmer det. Nån annan unges förälder kanske inte har samma uppfattning liksom...

Och Harry Potter kan nog vara ganska otäck för en 9åring också. Det är ju sjukt individuellt, och jag tycker nog att man ska ha koll på att alla föräldrar är okej med 11årsgräns också innan man visar filmen för ungarna...eller tänker jag tokigt nu?
  • Hannajo

Filmer med 11-årsgräns är väl ok på bio om man har sällskap av någon vuxen, medan filmer med 15-årsgräns inte får ses på bio förrän man är 15. Filmer med 15-årsgräns skulle jag inte tycka var ok att visa på fritids för barn i 8-9-årsåldern, filmer med 11-årsgräns skulle jag nog inte bry mig om som förälder. Som personal skulle jag nog ändå informera föräldrarna innan.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Punkster

Ska man hårddra det så får man i skolan egentligen inte visa filmer alls utan att ha köpt en licens. Skolan räknas som offentlig miljö. Sen ska man ju såklart följa åldersgränserna.

Å andra sidan så ska jag villigt erkänna att skolan jag jobbar på fuskar ganska friskt med det där. Vi visar massa filmer. Mina elever är 6-7 år gamla, och vi brukar även visa filmer som har sjuårsgräns för de mindre barnen. Det rör sig dock om väldigt harmlösa saker, disneyfilmer och liknande. Föräldrarna är medvetna om detta och ingen har sagt ett knyst.

Men att visa en film med 15-årsgräns för en nioåring? Nja, det ska föräldern och inte skolan avgöra.

• Pickeli

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på åldergränsen som sådan. Däremot ska ju läraren kunna ta ett beslut efter att ha sett filmen om den är lämplig att visa, och jag skulle lita på lärarens omdöme. Jag kan tycka att Tom o Jerry kan vara väldig gtov i jämförelse med en film som är rek från 15 år.. tex..

Men om det ska vara helt svart eller vitt så skulle jag säga att man inte ska visa några filmer alls om inte barnen har åldern inne. Om man måste välja det ena eller det andra.

Dock hoppas jag att läraren kan vara mer nyanserad än så.

Google it!
  • Kodia

Självklart ska skolan respektera åldersgränserna! Det gör vi på mitt jobb, och det tycker alla är självklart.

• niemand

Överallt där jag jobbat både i skolan och på fritids har vi inte fått visa filmer överhuvudtaget, det är förbjudet om man inte har licens. Vet en skola som åkte dit på skadestånd. Tycker det är väldigt märkligt att de visar film och med åldersgräns över barnens ålder är helt oacceptabelt. Ta kontakt med rektorn, detta får han inte godkänna.

• fröken

För det första måste man ha licens för att få visa film alls. För det andra ska man såklart följa åldersgränserna!

Ta upp det med personalen på skolan.

Svar på tråden Skolan visar film med åldersgränser?!