• Kravmärkt

Keratosis Pilaris-systrar finns ni?

Någon som är drabbad av Keratosis Pilaris och har tips på hur man kan lindra symptomen?  Jag blir galen och ska dit och klämma och pilla på dem vid första tillfälle vilket resulterar i rödflammiga och acneliknande överarmar.

Någon?? Vi måste ju vara fler som har dessa små vidriga prickar...

• Svar på tråden Keratosis Pilaris-systrar finns ni?
  • Barbastella

Enligt vad jag har läst så har ca 50% av jordens befolkning detta.En del av dem vet inte ens om det.Jag har dock vetat det sen jag var barn och har lidit av det något fruktansvärt.Hade alltid långärmade tröjor etc. Nu är jag 28 och det har blivit bättre med åren,men vintern är alltid jobbig då det känns som att knottrorna kommer tillbaka :S

• Kravmärkt

Usch så trist :(
    Jag vet inte hur länge jag haft dem, troligtvis sen puberteten. Har pillat så pass att jag numera har ett stort ärr på ena överarmen som ser ut som en finne. Jag upplever att det blir bättre på sommaren då de blir färre, men större ändå (?).

• Kär i brevbärarn

Jag har också Keratosis Pilaris och har också haft det sen tidiga tonåren..
    Lyckades efter många om och men googla mig till min "diagnos" när jag inte fått något vettigt svar av läkare.
    Har också hittat ett sätt att lindra det hela!

- Jag börjar med att skrubba mina armar med bodyscrub ett par gånger i veckan.
    - De dagar jag inte skrubbar använder jag ett ansiktsvatten på armarna med AHA-syror i som exfolierar huden varsamt. Den här använder jag för den är relativt billig om man jämför med andra produkter med AHA www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
    - Sen smörjer jag armarna nästan varje dag med Caress kräm från apoteket, den brukar finnas i deras kyl så den får man fråga efter. Den innehåller karbamid som ska vara bra för oss med KP.
    - Jag har också tidigare bara kliat bort mina vita prickar (talg som blir kvar i huden eftersom hornlagret inte funkar som det ska på oss, därför måste man vara noga med att hjälpa huden på traven med att peela). Ser jag en vit prick nu för tiden så drar jag med nageln försiktigt från sidan av pricken mot mitten, då kommer talgsamlingen ut och det blir inget ärr iaf, men helst ska man nog låta de vara och hålla sig till den här lilla checklistan.

Hoppas det hjälpte! :)

• Kär i brevbärarn

Hejsan igen! Tänkte kolla hur det gått? Har du hunnit prova några av mina tips? Är nyfiken på om det fungerar på fler än mig :)

• Barbastella

Jag använder Doves body butter och det är den enda jag tycker funkar bra!
    Ska dock prova tipset här från tråden,men av min erfarenhet brukar body scrub irritera min hud..Knottrorna försvinner hyfsat bra men jag blir helt rödprickig istället :;

• Kravmärkt

Marielle! Har skrubbat men får, precis som Barbastella säger, röda fläckar och flammor på hela armarna. Verkar som om sol är bäst för då minskar de i antal varje fall

• Barbastella

UV-behandling funkar absolut bäst!På sommaren försvinner knottrorna nästan helt.Man kan gå till en hudläkare och få UV-behandlingar.Fick det gratis när jag var yngre,men slutade gå av ren lathet.Kändes jobbigt att gå dit och klä av sig för 3 minuters behandling:)
    Jag vet inte vad det kan vara med Dove Body Butter som är så bra..Läste innehållsförteckningen,men eftersom jag inte är så påläst vet jag inte vad som är det som lindrar..

• alexander2011

vet att tråden inte ahr varit såå aktiv de senaste månaderna men jag vet inte vilken tråd jag ska annars skriva i

FINALLY vet jag vad för satans prickar jag har på hela överarmarna. känner mi så lättatd. för mig är det ett jätteproblem. ser hemsk ut med alla plit liknande prickar som ALDRIG går att få bort. de bli värre på vintern o bättre på sommaren. VAD tror ni kan lindra? skrub gör bara saken värre o flir flammig, röd och så kommer det frm ÄNNU mer ist. solningen kan jag köpa för jag märker att det lindras på sommaren.
    har ni några knep?  

• Kravmärkt

Jag har inga knep men nu ska jag köra det som Kär i brevbärarn skriver; scrub, AHA-vatten och Caress. Mina armar är så flammiga och prickiga så jag mår illa av dem

Ta ut glädjen i förskott - går det bra blir du glad två gånger, går det åt helvete så har du åtminstone varit glad en gång
Svar på tråden Keratosis Pilaris-systrar finns ni?