• Lovely Miia

Rädd att bebis nr två ska bli lika stor som sonen!!

Hej!

Visste inte vart jag skulle lägga tråden så jag lägger den här..

Jag är gravid med barn nr 2 o har BF på Lördag!!

Jag är inställd på att gå över tiden även denna gången, jag gick över 10 dagar med sonen
    Jag har en liten rädsla liggandes i kroppen.. Jag e så rädd att denna bebis ska bli lika stor som min son när han föddes
    Han vägde 4710 gr o var 55 lång,..
    Hade en lååång o jobbig förlossning, jag sprack illa o sonen fick slitas ut mer eller mindre då han satt fast med axlarna..

Att han blev så stor var för att jag hade gravdiabetes, jag samlade vatten, gick upp 11 kg, levde på socker o fett mer eller mindre..

Denna grav har jag ätit nyttigt, har ingen gravdiabetes, gått upp 1,6 kg o enligt UL e bebis 13% mindre än vanligt..

Min BM har sagt att risken för en bebis på nästan 5 kg till är mkt liten med tabske på att jag har skött min kost o motionerat..

Men ändå har jag den där rädslan, för en bebis igen på nästan 5 kg
    ska träffa min BM på fre om inte lilltjejen i magen har behagat titta ut..

Ni som fick ett stort första barn, hur stor var 2an?
    Hur mycket lägger bebisen på sig på övertid?

Jag e sjukt rädd =( har tom gråtit över paniken, att tänk om hon blir en på 5 kg..

Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • Svar på tråden Rädd att bebis nr två ska bli lika stor som sonen!!
  • Lovely Miia

Ingen?? =/

• hoppis01

Min första dam vägde 4600 g och var 55 cm(föddes 15 d över tid).Min andra dam vägde 3656 och var 52 cm(föddes på utsatt datum) och min tredje dam vägde 3865 och var 54 cm(föddes 7 dagar före bf). Det är dock olika pappor till första tjejen och dom andra två. Hade också panik då jag väntade andra barnet just pga storleken.
    Då jag väntade första tjejen gjorde jag ett UL i v 40 då dom räknade att hon vägde ca 4300g, gick över 15 dagar och ja vägde då 300 g mer.

Ingen kan säga hur förlossningen kommer att bli och OM du nu skulle få en stor bebbe i gen betyder inte det att förlossningen blir hemsk. Men jag tycker att du ska försöka sluta oroa dig (lätt att säga;) och tänka att du får ta det som det kommer.Tänk om förlossningen går jättebra...då har du oroat dig i onödan :)

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

• Lexie77

Är också lite orolig. Första barnet på 39+2 vägde 4240 och var 54 cm och de säger att andra brukar bli större... Och då låg min mage under kurvan, mycket märkligt så de där mätningarna litar jag verkligen inte på. Är på V37+3 och bebben får gärna komma nu...

• Mejamus

Du kan ju inte jämföra med andra, för visst, det är väl vanligt att andra barnet blit stort, om inte större, än första. Men du hade ju graviditetsdiabetes med första och det gör väl att bebisen blir stor!? Om du inte har det nu,så finns det ju inget som säger att denna bebis blir så stor. Speciellt inte om du gjort TUL och bebisen ligger på minus 13%! Man ska inte stirra sej blind på det men tycker det ger en rätt god hänvisning till att bebisen inte är enorm!

Min 2a vägde 90g mer än min 1a men kom oxå ut en vecka senare.. och så hade jag inte diabetes med nån utav dom :)

När har du BF?
    Nu ser jag att det var ett tag sen du posta tråden, så du kanske redan fått den lilla Drömmer

• Lovely Miia
    Mejamus skrev 2011-04-14 13:08:28 följande:
    Du kan ju inte jämföra med andra, för visst, det är väl vanligt att andra barnet blit stort, om inte större, än första. Men du hade ju graviditetsdiabetes med första och det gör väl att bebisen blir stor!? Om du inte har det nu,så finns det ju inget som säger att denna bebis blir så stor. Speciellt inte om du gjort TUL och bebisen ligger på minus 13%! Man ska inte stirra sej blind på det men tycker det ger en rätt god hänvisning till att bebisen inte är enorm!

Min 2a vägde 90g mer än min 1a men kom oxå ut en vecka senare.. och så hade jag inte diabetes med nån utav dom :)

När har du BF?
    Nu ser jag att det var ett tag sen du posta tråden, så du kanske redan fått den lilla Drömmer
    har gått 5 dagar över tiden, hade BF den 9e.. ska få hinnsvepning imorgon av min bm
  • 3 barns mamma84

1:a 4140g och 52cm (normal stor)
    Henne födde jag vaginalt men en jobbig förlossning 24 tim sen var hon ute sprack massor och hennes axel gick urled med sugklockan som skulle hjälpa till när hennes hjärta gick ner på slutet.

2:a 5810g och 62cm (Stor utan diabetes)
    Honom tog man ut med kejsarsnitt 10 dagar över tiden

3:a 4150g och 51cm (stor för tiden)
    v 37+5 fick han komma ut med kejsarsnitt 2 veckor innan.

Ingen vet än idag varför och hur han och dom andra kunde bli stora.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ BLOGG mamma84.bloggagratis.se/
  • pernillal

första vägde 4430g och var 54cm lång. han är född på bf.
    inför andra förlossningen var jag också rädd att det skulle bli en jätte bebis. vi var på ul i runt v 32 där bebisen vägde mycket mer än vad som anses normalt. de tyckte inte att vi skulle oroa oss, utan lät oss gå över tiden med 17 dagar innan förlossningen startade spontant. som tur var växte hon inte mycket det sista utan vägde "bara" 4450 och var 53 cm lång..
    men då har båda mina graviditeter varit precis likadana, inga komplikationer eller liknande, så har man haft diabetes vid ena graviditeten och inte vid den andra så skiljer sig säkert vikten en hel del..!
    lycka till=)

• Lexie77

Nu är vårt andra barn fött, SF måttet var 2 cm större den här ggn men bebben var mindre!

Barn 1: 4240 gram 54 cm
    Barn 2: 4086 gram 53 cm

• Tiriana

TS hur gick det för dig?

• Maxbox

Min första son vägde 5,2 kg (ingen grav. diabetes, och jag är normalviktig liksom pappan) Jag gick upp 12 kg med honom. Det slutade med akutsnitt.

Andra barnet följdes noga med TUL. Och även hon beräknades bli större än normalt. Vid första TUL beräknades hon vara 19 % större än genomsnittet eller något sådant. Hon kom en vecka efter BF och vägde knappt 4,4 kg. Det tror jag är mindre än man uppskattade.

Är din bebis 13 % MINDRE än genomsnittet så torde det ju båda för att han/hon faktiskt blir mycket mindre än ditt första barn. Har ni någon förlossningsplan? Vi  (läkare + jag och min man) sa att jag inte skulle gå över tiden så mycket denna gång, utan i så fall skulle det bli ett planerat snitt senast v. 42+0 för att inte riskera ett för stort barn.

Skulle det mot förmodan visa sig att din bebis blir stor kanske du kan bli igångsatt lite före BF tex?

• Lovely Miia

min dotter föddes på bf+18 efter igångsättning

52 cm lång o 4090 gr

Julian December 2007 & Lovis April 2011
  • Maxbox

GRATTIS!!! Då blev hon inte så stor i alla fall! Hoppas allt gick bra!

• Lovely Miia
    Maxbox skrev 2011-05-19 22:08:31 följande:
    GRATTIS!!! Då blev hon inte så stor i alla fall! Hoppas allt gick bra!
    tack o allt gick superbra
    Julian December 2007 & Lovis April 2011
Svar på tråden Rädd att bebis nr två ska bli lika stor som sonen!!