-
-
Svar på tråden Har försökt bli gravid i snart ett år.
-
Ca 15 % av alla som försöker få barn råkar ut för samma. Tråkig siffra
Av de så finns felet hos kvinnan i en tredjedel av fallen, hos mannen i en tredjedel och hos båda i en tredjedel. Felet är fysiskt så du ska inte intala dig att det är dina tankar och längtan som är orsaken till att det inte funkat ännu.
Vad har du fått för tips av svärmor?
-
Det är nog rätt många som har vart med om det..
Vi har försökt 1 år men inte lyckats men å andra sidan har vi bägge två barn sen innan..Det är väl skillnad om man inga barn har från början...
Lycka till -
Hon väntade själv i 3 år innan hon fick min sambo så hon hade lite erfarenhet. Men hon sa till oss att inte stressa eller oroa oss. Både jag och min sambo funderar på att börja ta vitaminer. Vill helst inte att Lizabell ska va för gammal när hon får sitt första riktiga syskon.Oron sitter alltid hos mig. "Och många säger att du är för ung för att det ska vara fel på dig" ..
-
Jo men jag har en bonusdotter och hon önskar mer än något att få ett syskon. Och det känns om inte man kan ge henne det. Hoppas att jag snart får ett barn.
-
För det första, stress och oro är inget du behöver tänka på. Du kan inte tänka eller oroa dig till en infertilitet. Det går inteMaLiN9105 skrev 2011-04-04 08:25:35 följande:Hon väntade själv i 3 år innan hon fick min sambo så hon hade lite erfarenhet. Men hon sa till oss att inte stressa eller oroa oss. Både jag och min sambo funderar på att börja ta vitaminer. Vill helst inte att Lizabell ska va för gammal när hon får sitt första riktiga syskon.Oron sitter alltid hos mig. "Och många säger att du är för ung för att det ska vara fel på dig" ..
Enda anledningen till att man ska stressa ner är för att lusten och potensen kan svikta när det blir för mycket "göra barn" över sexet men sånt där märker ni ju själva utan att nån behöver säga det åt er
Att ta vitamintillskott är bra om ni inte äter allsidigt och får i er allt den vägen.
Ni röker inte hoppas jag, det är en riktigt fertilitetssänkare hos båda. Detsamma gäller stor över- eller undervikt för dig.
Och att du är för ung för att ha något fel? Ack, om det vore så trevligt. Blockerade äggledare, hormonstörningar som tex PCO, dålig slemhinnetillväxt etc är inte direkt åldersrelaterat. -
Röker gör jag men inte min sambo. Han snusar. Och vet att det gör väldigt mycket. Och jag själv tycker att jag ligger normalt i min vikt. Ska sluta så fort jag får ett jobb och kanske kan tänka på annat!
-
Bra att du slutarMaLiN9105 skrev 2011-04-04 08:35:36 följande:Röker gör jag men inte min sambo. Han snusar. Och vet att det gör väldigt mycket. Och jag själv tycker att jag ligger normalt i min vikt. Ska sluta så fort jag får ett jobb och kanske kan tänka på annat!
Rökning sänker kvaliten på äggen så att de inte klarar befruktning och celldelning lika bra. Rökning gör även att blodcirkulationen sänks och den vill man ha på topp så att livmoderslemhinnan ska kunna ta emot ett befruktat ägg.
Om ni kommer till det stadiet att ni ska göra assisterad befruktning tar det 50 % längre tid för rökare att bli gravida. Vem orkar det när man väntat har länge som helst redan? -
vad är assisterad befruktning?
-
Insemination och alla varianter på provrörsbefruktning.MaLiN9105 skrev 2011-04-04 08:44:12 följande:vad är assisterad befruktning?
-
Ahaa....Men de vill jag slippa.Vill ha barn på naturlig väg.