• Nallebjörnis

Smärta

Har sedan början av året haft ont. Började med att det gjorde ont i höger skulderblad, det kändes lite som att det inte riktigt satt fast utan att det "glappad". Har sedan spritt sig till hela övre delen av ryggen på båda sidorna, upp i nacken och i huvudet och fram i brösten. Gör ont när jag andas. Har konstant huvudvärk. Strålar ut i höger arm ner i handen. Vaknar på mornarna att det känns som att vänster hand är helt svullen och kan knappt böja fingrarna men det är den inte. Har lika länge haft problem med båda mina fötter, känns som att när man går är alla ben i hela foten av eller som att man går på krossat glas, kan inte böja tårna på min vänstra fot och på min högra kan ja böja tårna med det gör mycket ont, känns åxå som att hälsenan är av. Har ont  i min högra knä, känns varmt och svullet.
    Har konstant ont så får ta värktabletter för att sova, men sover ändå inte bra så är konstant trött.
    Har varit hos en naprapat som trodde det var diskbråck. Skickades till min läkare som trodde det var nåt med nån muskel, skickades därifrån till en sjukgymnast som gav mig 3 behandligar sen ville ändå göra en MR pga mina smärtor i fötterna,. Fick en remiss till en MR samtidigt ville läkaren ge mig en kortisonspruta i axeln och ja sa nej! MR visade inget.. nu imorgon ska ja typ ta alla prover som finns.. han vet inte vad det är som är fel på mig.. nån som känner sig som mig???

*Michaela Victoria 091216* www.familjenmillberg.bloggplatsen.se
  • Svar på tråden Smärta
  • Tizia

Känner igen mig i en hel del, har hela tiden värk i kroppen och fötterna känns inte som om de är en del av mig. Känns som att gå på glas vissa dagar och har jag varit stilla en längre tid och suttit ner är de stela och gör ont. Känns som om de är spröda som knäckebröd och tar ett tag innan de sviktar. Har fått gå till sjukgymnast som säger att jag är överrörlig i mina leder så det orsakar en massa värk i kroppen min. Sen fötterna så tog doktorn prover på mig som visade att jag led av bvitamin brist. Började knapra b tabletter och det känns lite bättre i fötterna. Det påverkar visst senorna i fötterna. Kan vara värt att kolla upp det.

• samban

Jag har lite samma som du beskriver i dina fötter. Det har jag haft sedan jag var fem sex år gammal. Har alltid haft problem med onda knän, stela ben och ont i fötterna i princip. För drygt ett år sedan fick jag jätteont i ryggen. Sjukgymnasten pratade om överrörligt bäcken, svag rygg osv. Fick övningar, men det var så smärtsamt att göra dem att jag inte klarade av det. Övningarna skulle jag göra på golvet hemma.
    Jag vet inte om alla känner som jag, men att stå på knä på ett golv är tortyr för mig, känns som om knäna ska krossas. Att sitta i skräddarställning gör otroligt ont i fotknölarna.
    En annan sjukgymnast menade att jag skulle jobba med att hitta magstödet (för att få bort ryggsmärtan). Fick övningar som inte funkade något vidare.
    Sista gången jag var hos läkaren menade han att jag har fibromyalgi. Äter medicin mot det nu. Ryggen är bättre, men fortfarande kan jag inte sitta längre stunder och har ont i princip dygnet runt.

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro om min diagnos. När jag läser på olika forum om fobromyalgi låter det ju som att jag är väldigt lindrigt drabbad. Många beskriver ju att de inte kan arbeta, att de är konstant trötta, inte kan motionera och inte laga mat. Jag brukar få ont i händerna av att tex skala potatis och när jag äter vill jag hellre ha bestick med tjocka plasthandtag än tunna i metall.

Ja, detta hjälper väl inte dig kanske. Men du kan ju googla runt lite på fibromyalgi och se om det är något som passar in på dig.

• Nallebjörnis
    samban skrev 2011-04-07 18:00:32 följande:
    Jag har lite samma som du beskriver i dina fötter. Det har jag haft sedan jag var fem sex år gammal. Har alltid haft problem med onda knän, stela ben och ont i fötterna i princip. För drygt ett år sedan fick jag jätteont i ryggen. Sjukgymnasten pratade om överrörligt bäcken, svag rygg osv. Fick övningar, men det var så smärtsamt att göra dem att jag inte klarade av det. Övningarna skulle jag göra på golvet hemma.
    Jag vet inte om alla känner som jag, men att stå på knä på ett golv är tortyr för mig, känns som om knäna ska krossas. Att sitta i skräddarställning gör otroligt ont i fotknölarna.
    En annan sjukgymnast menade att jag skulle jobba med att hitta magstödet (för att få bort ryggsmärtan). Fick övningar som inte funkade något vidare.
    Sista gången jag var hos läkaren menade han att jag har fibromyalgi. Äter medicin mot det nu. Ryggen är bättre, men fortfarande kan jag inte sitta längre stunder och har ont i princip dygnet runt.

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro om min diagnos. När jag läser på olika forum om fobromyalgi låter det ju som att jag är väldigt lindrigt drabbad. Många beskriver ju att de inte kan arbeta, att de är konstant trötta, inte kan motionera och inte laga mat. Jag brukar få ont i händerna av att tex skala potatis och när jag äter vill jag hellre ha bestick med tjocka plasthandtag än tunna i metall.

Ja, detta hjälper väl inte dig kanske. Men du kan ju googla runt lite på fibromyalgi och se om det är något som passar in på dig.
    har googlat innan och alla mina symtom lutar åt FM så nu är det bara vänta och se vad proverna säger och sen föreslå detta till min läkare..
  • samban

Håller tummarna för att det inte är FM. Jäkligt knepig sjukdom att hantera. Jag funkar tex inte på smärtstillande, utan får äta tryptizol istället. Biverkningar är svettningar, muntorrhet och viktuppgång. Jag har styrketränat i många år, men nu klarar jag knappt av det längre. Två dagar efter träningen har jag svårt att gå upprätt.
    Samtidigt förstår jag att du längtar efter en diagnos så du kan börja arbeta utifrån den.

• Nallebjörnis
    samban skrev 2011-04-07 19:20:34 följande:
    Håller tummarna för att det inte är FM. Jäkligt knepig sjukdom att hantera. Jag funkar tex inte på smärtstillande, utan får äta tryptizol istället. Biverkningar är svettningar, muntorrhet och viktuppgång. Jag har styrketränat i många år, men nu klarar jag knappt av det längre. Två dagar efter träningen har jag svårt att gå upprätt.
    Samtidigt förstår jag att du längtar efter en diagnos så du kan börja arbeta utifrån den.
    tack tjejen! <Jag med såklart.. en av mina bästa kompisar har det.
    Jag har ju varit sjukskriven nu i 1 månad snart.. tråkigt att bara gå hemma! tycker inte värktabletterna hjälper för mig med.. men tar bara till natten för att få sova.. men nu sista tiden har det inte hjälpt heller.. vaknar väl varannan timme och har ont.. suck...
    Ja träna faktiskt första dagen ida på mycket länge.. får se hur ja mår lite senare... fötterna gilla det inte alls :( ja körde 10 min rodmaskin och 10 min crosstrainer.. rod gick bra men cross gick sämre kände lixom att fötterna domna bort och gjorde ont :(
  • samban

Eftersom FM är en neurologisk sjukdom biter ofta inte smärtstillande. Jag har fått diklofenak utskrivet men det hjälpte inte ett dugg, inte ens om jag kombinerade med alvedon. Fick sedan Tiparol men det mådde jag så jäkla dåligt av att det bara inte gick. Blev illamående, svettig, bäng och darrig av det.
    Du får berätta sen vad proverna visade.

• Nallebjörnis
    samban skrev 2011-04-08 19:22:12 följande:
    Eftersom FM är en neurologisk sjukdom biter ofta inte smärtstillande. Jag har fått diklofenak utskrivet men det hjälpte inte ett dugg, inte ens om jag kombinerade med alvedon. Fick sedan Tiparol men det mådde jag så jäkla dåligt av att det bara inte gick. Blev illamående, svettig, bäng och darrig av det.
    Du får berätta sen vad proverna visade.

ja äter ju parafelx ett muskelavslappnade ihop med citadion... först fick ja bara citadon.. hjälpte 1 vecka sen inte längre.. så då fick ja paraflex som ja ska ta tillsammans med citadion.. nu hjälper inte det heller..

och denna huvudvärk!!!

Hur har du det med de??
    Det ska ja göra.. 1 vecka kvar ida...

• Nallebjörnis

Ojojoj värsta natten på länge... lillan vakna 1 gång i timmen och skrek allt vad hon hade resulterade ju att man såklart vakna... tänkte att ja testar att inte ta några värkisar innan ja går och lägger mig och ser om dom verkligen hjälper.. då ja har ont ändå men inte lika mycket... resulterade i nästan ingen sömn så kl 3 gick ja upp tog mina värkisar och efter 1 timme kände ja att dom började värka så kunde ja somna om... ja alltså dom hjälper ju inte helt har ju fortfarande ont men inte lika mycket ju...
    nya symtom åxå.. haft dom ett tag men inte tänkt så mycket på dom... ont  halsen, känns helt svullen och ont när ja äter och ont i öronen.. och denna konstanta huvudvärk blir galen!!!!!
    Hoppas det blir bättre mot eftermiddagen då det är tjejkväll! Resturang och bio ju ;)

• samban

Jag har inte problem med huvudvärk. Kan få små migränattacker ibland, typ varannan månad. Då blir jag ljus- och ljudkänslig och har svårt att koncentrera mig. Men jag är inte så att jag kräks eller svimmar eller så.

Ont i halsen kan ju vara ett symptom på fibromyalgi, men det kan lika gärna vara en vanlig vårförkylning.

• Nallebjörnis

jaha så då har man varit hos sjukgymnasten ida som inte riktigt vissta vad han skulle göra...
    fråga honom vad han trodde
    han trodde att det var nåt reumatism lik grej..
    så nu är det bara vänta... kommer bli en låååång vecka tills fredag då provsvaren kommer!!!

• Nallebjörnis

Japps. provsvaren var inge fel på alls.. så då var vi tillbaka på ruta 1 igen...
    men mina fötter.. han titta på dom och sa att ja har för korta muskler i fötterna.. men då säger min man men hon har ju ont där och där åxå.. då påstår han att ja har förkorta muskler i hela kroppen... kan man ens ha det?!?!
    Blev skickad till sjukgymnasten och han sa att det kan man inte ha så det är nåt annat.. så mera prover måste tas... nu tillbaka till ruta 1 igen :(

• samban

Lade du fram din teori om FM då? Det syns ju inte på prover.

Finns olika reumatiska sjukdomar som inte heller syns på prover. 

• Nallebjörnis
    samban skrev 2011-04-20 17:13:58 följande:

Lade du fram din teori om FM då? Det syns ju inte på prover.

Finns olika reumatiska sjukdomar som inte heller syns på prover. 

ja det gjorde ja och det trodde han inte på :(
    Får se vad han har att säga nu när vi är tillbaka på ruta 1 igen
Svar på tråden Smärta