Tung bebis - överviktigt barn???
Hur kan jag förvänta mej att yngsta dotterns vikt kommer att utveckla sig? I stort sett alla kvinnor i pappans familj är överviktiga, vår dotter har även en fyraårig halvsyster på sin pappas sida som börjar bli lite väl rund. Detta gör att jag oroar mej för att även vår dotter ska få problem med övervikt. Jag har själv en syster som alltid varit överviktig, det var ett elände att se hur hon led som barn.
Jag har sedan tidigare två långa och smala barn men de har en annan pappa så det går ju inte riktigt att jämföra.
Vid födseln vägde vår dotter 4330 gram och var 53 cm lång. Nu vid tio månader väger hon 10500 g och är 74 cm lång. Hon är alltså även hon lång men betydligt tyngre än sin storasyster som vägde knappt 11 kg vid två år.
Dotterns vikt och längd följer i och för sig samma kurva så det är kanske en indikation att jag inte behöver vara orolig för övervikt...
Men så till min fråga. Ni som har barn vars födelsevikt är ungef'är som vår dotters, har era barn blivit normalviktiga. Och ni som har överviktiga barn, hur vägde de som bebisar?