• taxsandra

Förtidigt född?

Ni som har förtidigt född hur har era varigt i motoriska utveckling mot barn som födds då de ska?

Min dotter är född 6½ vecka förtidigt.
    Hur förtidigt födda är ert barn och hur upplever ni att era barn har varigt i sin utklning?

Tex när kunnde era sitta själv vända sig mm?

• Svar på tråden Förtidigt född?
  • Carin82

Hejsan!

Min dotter är 6 veckor för tidigt född, hon fick komma ut med akut kejsarsnitt för att hon var 35% för liten för den graviditets vecka jag befann mig i och detta skulle innebära att hon inte skulle klara en vanlig  förlossning. Därför valde läkaren att ta ut henne med detsamma.

När hon var förlöst så visade det sig att det inte var något tokigt med henne, förutom att hon var så liten.
    Min moderkaka var helt igenkalkad så det  var det som gjorde att hon inte fick den näring som hon behövde.
    Hon andades själv och var en riktig hejare på att amma redan från början.
    Dock orkade hon inte amma så länge så de första veckorna fick jag pumpa ut mjölk och ge henne den via en sond.

Såna där saker som att lära sig sitt själv och gå var hon kanske  en aning lite sen med om man ska jämföra med när de flesta lär sig detta.

Jag tror att hon var runt 8 månader när hon lärde sig sitta själv och sen var hon nästan 1 år och 4 månader innan hon gick själv.
    Sen vet inte jag om hon hade varit lika "sen" om man nu ska säga så även om hon hade fått komma som det var planerat. Det vet man ju aldrig,  men efter som jag  har en son sen tidigare så hade jag ju lite att jämföra med. Även om man inte ska jämföra så gör man det iallafall... och då var han ju lite tidigare på dessa sakerna än vad min dotter var...

Nu är hon 22 månader och hon precis som vilken 22 månaders som helst, man märker  inte på något sätt att hon kom 6 veckor förtidigt...

Så oroa dig inte, tror inte hon kommer få några men av att vara 6 veckor för tidigt född, men jag ställde oxå dessa frågorna när min dotter var i din dotters ålder...
    Man oroar ju sig lite för detta då... men det gör jag inte längre, utan nu vet jag att hon kommer bli  precis som vilket fullgånget barn som helst...

Lycka till!

• sahara sahara

Min dotter är snart 1,5 och det märks inte alls att hon är född fem veckor för tidigt. Hon har följt "normalutvecklingen" och varit inom spannet för allting, både om man har räknat med faktisk ålder och korrigerad ålder. De första månaderna märktes det att hon inte var lika "framåt" som kompisarna som var födda ungefär samtidigt, men fullgångna, men ganska snart, när alla började utveckla olika saker, så var det inte alls lika tydligt längre.

Grovmotoriskt har hon följt mallen. Inte särskilt tidig, men inte särskilt sen heller. Hon satt utan stöd när hon var åtta månader, kröp när hon var nio månader, stod utan stöd när hon var tio månader, tog första stegen utan stöd när hon var elva månader och gick på heltid när hon var femton månader. Faktisk ålder.

Finmotoriskt har hon snarare varit lite tidig, och verbalt lite senare. Styrkor och svagheter som alla andra barn, men som sagt, nu märks det inte ens att hon är född för tidigt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • taxsandra

tack för era svar skönt att få svar hur det varigt för er.

Svar på tråden Förtidigt född?