• summertime123

kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?

Vi åker väldigt sällan bil dels för att vi inte äger någon och dels för att sonen är åksjuk så vi undviker helt enkelt alla "onödiga" resor. Dock så kommer sonen att åka bil med min mamma i sommar lite då och då och den bilstol vi har nu är en kombi som varit bakåtvänd tidigare men vill vända den framåt eftersom han fyller 4 år och att de inte ska bli inlåsta på landet p.g.a. hans åksjuka. Tabletter har jag gett tidigare men han blir helt utslagen så funkar inte att ge om man ska vara "aktiv" under dagen.

Läste någonstans att kombistolar inte är lika säkra framtvända som bältesstolar är så min undran är nu hur jag ska göra. Stämmer det jag läst och är en bältesstol bättre isf? Eller kan man vända kombistolen framåt? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?
  • cicci85

Det du hört stämmer. En bältesstol ger bättre skydd, dels runt huvudet och så har den bättre bältesstyrning så bältet hamnar närmre kroppen. Eftersom ni inte har egen bil och åker sällan skulle jag rekommendera Britax adventure, en lätt och smidig bältesstol som ändå har bra huvudskydd.

Tänk på att barnet även måste väga minst 15 kg, helst 18 kg innan det sitter framåt.

• alvide
    summertime123 skrev 2011-04-01 11:42:52 följande:
    Vi åker väldigt sällan bil dels för att vi inte äger någon och dels för att sonen är åksjuk så vi undviker helt enkelt alla "onödiga" resor. Dock så kommer sonen att åka bil med min mamma i sommar lite då och då och den bilstol vi har nu är en kombi som varit bakåtvänd tidigare men vill vända den framåt eftersom han fyller 4 år och att de inte ska bli inlåsta på landet p.g.a. hans åksjuka. Tabletter har jag gett tidigare men han blir helt utslagen så funkar inte att ge om man ska vara "aktiv" under dagen.

Läste någonstans att kombistolar inte är lika säkra framtvända som bältesstolar är så min undran är nu hur jag ska göra. Stämmer det jag läst och är en bältesstol bättre isf? Eller kan man vända kombistolen framåt? Hur har ni gjort?
    Min sambo fick tidningen "Vi bilägare" och där står det om att en kombistol ska vara den säkraste framåtvända stolen av alla. Vilken vet jag inte för det får man läsa om i nästa nummer.
    Det du tänker på är egentligen tvärtom. Att de som är vändbara är inte lika säkra som de som bara är bakåtvända men det är bara en liten marginell skillnad. Alla är säkra och har gått igenom tester innan det släpps på den svenska marknaden.
    Så har du en vändbar så använd den framåt. Den är säker.
  • morochmer
    alvide skrev 2011-04-01 11:49:10 följande:
    Min sambo fick tidningen "Vi bilägare" och där står det om att en kombistol ska vara den säkraste framåtvända stolen av alla. Vilken vet jag inte för det får man läsa om i nästa nummer.
    Det du tänker på är egentligen tvärtom. Att de som är vändbara är inte lika säkra som de som bara är bakåtvända men det är bara en liten marginell skillnad. Alla är säkra och har gått igenom tester innan det släpps på den svenska marknaden.
    www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp

Här kan du läsa varför det är bättre med bältesstol.
  • alvide
    Jaha där ser man.
    En kombistol är inte lika ombonad som en bakåtvänd har jag läst och är för rymlig för ett mindre barn.
    Det är attans att det står så olika överallt.
  • cicci85
    Men det där stämmer ju inte alls. VTI och NTF säger att en bältesstol är att föredra. Det är bara att prova att sätta ungen i en kombistol och i en bältesstol så ser man ju själv i vilken barnet sitter bäst, ingen svårt val En bältesstol kan du dessutom använda tills barnet kan åka utan skydd vid 10-12 år. Finns ingen anledning att använda en kombistol istället för en riktig bältesstol.
  • cicci85
    alvide skrev 2011-04-01 11:54:39 följande:
    Jaha där ser man.
    En kombistol är inte lika ombonad som en bakåtvänd har jag läst och är för rymlig för ett mindre barn.
    Det är attans att det står så olika överallt.
    Det finns olika kombistolar... Britax twoway är inte lika ombonad som vissa andra och passar bäst från ca 2 år...
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-01 11:54:41 följande:
    Men det där stämmer ju inte alls. VTI och NTF säger att en bältesstol är att föredra. Det är bara att prova att sätta ungen i en kombistol och i en bältesstol så ser man ju själv i vilken barnet sitter bäst, ingen svårt val En bältesstol kan du dessutom använda tills barnet kan åka utan skydd vid 10-12 år. Finns ingen anledning att använda en kombistol istället för en riktig bältesstol.
    Jag var inne just på NTF och kollade. Det stämmer som du skriver.
    Men det finns sidor som hävdar tvärtom. Fast man litar på NTF mer iaf.
  • morochmer
    alvide skrev 2011-04-01 11:57:05 följande:
    Jag var inne just på NTF och kollade. Det stämmer som du skriver.
    Men det finns sidor som hävdar tvärtom. Fast man litar på NTF mer iaf.
    Kan du hänvisa till de sidorna?
  • alvide

Vi kollade upp det där när vi skulle byta från babyskydd till annan stol och då var det år 2007. Då var det inget om att kombistolar inte bra bra att ha framåt.
    Vi har iaf Britax Hi-way bakåtvända stolar och äldsta dottern är nu 4, 5 år nu och vi har inte en tanke på att byta ännu på långa vägar.

• GulTussilago

Jag hade köpt en framåtvänd bältesstol (med skydd på sidorna av huvudet och absolut med ryggstöd!)
    De ska ju sitta bakåtvända så länge som möjligt, men eftersom ni inte åker bil särskilt ofta och han är 4 år och framför allt eftersom han lätt blir åksjuk tror jag att det är smartare om ni köper en framåtvänd stol.

Kombistolar funkar bäst bakåtvända! De är oftast för klumpiga och tunga för att ha framåtvända. Och framför allt är de oftast urväxta när det är dags att vända dem framåt (man använder dem ju bakåtvända så länge det går)

Så kika runt på bilbarnstolar! Det finns billiga, enkla varianter, och dyrare mer ombonade som åtminstone ser bekvämare ut

Svar på tråden kombistol framvänd eller bältesstol till 4-åring?