• DizNick

Montering av Britax Multi-Tech

Både jag och min syster har en Britax Multi-Tech till våra barn. Stolen är köpt på samma ställe och moterad av samma person. Men stolarna sitter helt olika!

Vår stol sitter stenhårt och går inte rubba alls. Och är dessutom väldigt lutad bakåt. + att det är ca 3 cm mellan bilstolen och sätet framör.

Min systers stol satt så den flyttade på sig när man spände barnets bälte, sitter nästan spikrak och lutar dessutom mot sätet framför. (Vi har nu spänt åt remmarna på den stolen)

Men min fråga är ska den eller ska den inte ligga an mot sätet framför? Båda stolarna är moterade bakom passargerarsätet fram. 

Tycker det är väldigt konstigt att samma affär/person moterar dem så olika!  Vi kör en Citroen C5 kombi (årsmodell -05) och min systers bil är en Ford Modeo kombi (årsmodell -99).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 08:36

Alltså ingen av stolarna har hela sin vikt mot sätet framför. Men den ena rör sätet framför och den andra inte

• Svar på tråden Montering av Britax Multi-Tech
  • Ettantian

Stolen ska inte nudda stolen framför, sen ska det gå att justera lutningen på stolen.
    Min sambo har skött monteringen så kan inte jättemycket men jag vet att Britax har en jättebra support som gärna guidar över telefon om man vill ha hjälp eller undrar något.

Vad jag har förstått är det iaf viktigt att bilstolen inte nuddar stolen framför.

• cicci85

Om man först monterar den så den står stadigt och stabilt mot stödbenet så kan man skjuta bak framsätet så den ligger emot, men den ska inte ha tyngden mot sätet så som en stol som monterad utan stödben...

Min stol är inte så lutad, man vill ju ha den så rakt det går utan att barnets huvud ramlar ner, den skyddar bättre vid en krock om den inte är så väldigt lutad. Min sitter stenhårt fast, som den sak, man ska inte kunna röra stolen i sidled såklart, den ska absolut inte flytta på sig när man sätter in barnet!

• DizNick
    cicci85 skrev 2011-04-01 08:27:59 följande:
    Om man först monterar den så den står stadigt och stabilt mot stödbenet så kan man skjuta bak framsätet så den ligger emot, men den ska inte ha tyngden mot sätet så som en stol som monterad utan stödben...

Min stol är inte så lutad, man vill ju ha den så rakt det går utan att barnets huvud ramlar ner, den skyddar bättre vid en krock om den inte är så väldigt lutad. Min sitter stenhårt fast, som den sak, man ska inte kunna röra stolen i sidled såklart, den ska absolut inte flytta på sig när man sätter in barnet!
    Ja vår är så lutad att han kan sova utan att huvudet tippar. Eller ja ibland tippar det ändå. Så den sitter ook. Det var min systers stol som satt så rak i jämförelse med vår.
  • DizNick

Ok nu blev jag inte klokare. En som säger att  den absolut inte ska röra sätet framför och en som säger det är ok.... hur ska det vara?

• Ettantian

Jag kollade i vår manual och där står det att stolen inte får nudda sätet framför, sen kan jag inte svara på om det ändå är okej som Nikkie skriver.

• DizNick
    Ettantian skrev 2011-04-01 08:37:36 följande:
    Jag kollade i vår manual och där står det att stolen inte får nudda sätet framför, sen kan jag inte svara på om det ändå är okej som Nikkie skriver.
    Detta är vad jag fått fram också. Att den inte alls ska vara i kontakt med stolen framför. Men blir ju fundersam när de moterat den ena stolen mot sätet och den andra inte.
  • cicci85

Mejla Robert Bell på säkerhetsbutiken, har har varit chef för Britax och svara med största sannolikhet att stolen kan vara lutad mot sätet om den har tyngden mot sätet. Det är bara bra om den även är lutad mot sätet. Att det står tvärtom i bruxen är för att folk är så värdelösa på att montera stolar så det är större risk för felmontering om det står att den ska luta mot både stödben och säte

• DizNick
    cicci85 skrev 2011-04-01 08:40:01 följande:
    Mejla Robert Bell på säkerhetsbutiken, har har varit chef för Britax och svara med största sannolikhet att stolen kan vara lutad mot sätet om den har tyngden mot sätet. Det är bara bra om den även är lutad mot sätet. Att det står tvärtom i bruxen är för att folk är så värdelösa på att montera stolar så det är större risk för felmontering om det står att den ska luta mot både stödben och säte
    Ja att den inte ska luta mot stolen framför det vet vi men om den ska röra stolen framför verkar det ju svårt att få fram;) Får vel ringa Britax och fråga dem.
  • cicci85
    DizNick skrev 2011-04-01 08:44:34 följande:
    Ja att den inte ska luta mot stolen framför det vet vi men om den ska röra stolen framför verkar det ju svårt att få fram;) Får vel ringa Britax och fråga dem.
    Det är flera i faktatråden under säkerhet som har frågat ifall Britaxstolar som har stödben får nudda sätet framför och alla har fått till svar att så länge tyngden är på stödbenen så är det bara bra att även sätet är tryckt mot stolen.
  • cicci85
    cicci85 skrev 2011-04-01 08:40:01 följande:
    Mejla Robert Bell på säkerhetsbutiken, har har varit chef för Britax och svara med största sannolikhet att stolen kan vara lutad mot sätet om den har tyngden mot sätet.
    Tyngden på stödbenet såklart!
  • DizNick
    cicci85 skrev 2011-04-01 09:20:16 följande:
    Tyngden på stödbenet såklart!
    Tänkte vel att det var så!
  • norgesessan

Precis, så har vi med...Får inte stöd, bara lutar mot.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Montering av Britax Multi-Tech