• Anonym (Trådstartaren)

Vad "bör" en sjuåring kunna?

Hej! Tråden ligger väl kanske inte helt rätt men ville skriva i känsliga rummet för att vara anonym.

Som rubriken lyder, vad bör en sjuåring kunna? Har några punkter jag är fundersam över:

Bör en sjuåring kunna;

* Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
    * Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
    * Ta på sig kläder och skor själv (knäppa byxor, jacka m.m) ?
    * Kunna borsta tänderna själv?
    * Ta på sig bilbältet själv och stänga bildörren inifrån?
    * Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    * Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?

• Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?
  • Vissla

Om jag har en 7 åring som inte klarar nåt på listan skulle jag bli riktigt orolig.
    Men tänderna ska man som förälder hjälpa till med till 10 år är rekomendationerna

• sextiotalist

* Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
    Jodå, de flesta 7-åringar fixar det, men vissa 7-åringar har problemet med att tanken är betydligt snabbare än talet, jag var en sådan.

* Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
    Nja, när mitt barn var i den åldern så var detta nog mer regel än undantag.

* Ta på sig kläder och skor själv (knäppa byxor, jacka m.m) ?
    Japp, men det kan ju vara såååå jobbigt

* Kunna borsta tänderna själv?
    Det beror på vem man frågar, enligt tandläkarna så är det först vid 12, men min 7-åring fixade det

* Ta på sig bilbältet själv och stänga bildörren inifrån?
    Jo, men det kan vara sååååååå jobbigt

* Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    Inte helt självklart, det är nog inte så viktigt för dom och då bryr de sig inte

* Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?
    Jodå, men det kan samtidigt bli en utmaning för att kolla om det verkligen stämmer

• Flygfotogen

Förutom det där med tandborstning så tycker jag att en fullt fungerande sjuåring ska klara av det där behjälpligt. Med vissa undantag såklart eftersom vi alla är olika. Jag tror nog att det skulle vara en varningsklocka ringandes i mitt bakhuvud om jag kände barnet och jag skulle ta reda på lite mer.

• 071001

Det tycker jag. Min 4-åring klarar nästan alla punkter (inte bälta sig själv än och tänderna borstar vi) så ja, jag skulle ta mig en funderare om en 7-åring inte gjorde det.

• 010306

7 åringen har kan allt utom att säga R rent..  borsta tänder hjälper vi med  självfallet men ganska bra kan hon det med.. ,
    äldre tjejen som är 9 nu kunde oxå allt det ..
    vissa av grejerna kunde dem långt innan 7 ! som att gå på toa ( 2 1/2  år-3 år max) klä på sig, släktingar ( de flesta iaf dem de umgås mkt med ). Saker som att elden är farlig osv fattar även 4 åringen här även att gå på toa, tala nästan rent, släkten klä på sig ( lite problem med nån dragkedja ibland bara).

• Anonym

Självklart ska en vuxen hjälpa till med tandborstningen, syftade mer på om en sjuåring inte vet hur man gör eller inte ens kan försöka borsta tänderna själv

• MajaVira

Min femåring klarar allt detta, förutom bilbältet (men kan ta sig loss själv).

• sextiotalist
    071001 skrev 2011-03-30 13:49:15 följande:
    Det tycker jag. Min 4-åring klarar nästan alla punkter (inte bälta sig själv än och tänderna borstar vi) så ja, jag skulle ta mig en funderare om en 7-åring inte gjorde det.
    När mitt barn var 4 hade han precis blivit natttorr, så där var det ständiga olyckor, däremot så pratade han rent och hade ett bra ordförråd som 2-åring. Vid 6-7-års-åldern kom det tillbaka med olyckorna igen.
    Kläder och sådant har han helt enkelt varit för lat för.
  • 071001

sextiotalist, Siri är inte helt torr om natten så minuspoäng på mig , men jag tänkte mer dagtid, kissnödig i en lek, ja då avbryter hon och går och kissar. Jag var själv en sängvätare rätt länge.

Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?