• camilla1979

Slutligen dags att försöka bli föräldrar "trotts PCO" råd?

Hejsan

Har skrivit här inne tidigare men av annan anledning. (Viktnedgång)  vi har i allafall funderat fram och tillbaka jag och min sambo. Efter drygt tre år tillsammans kan vi konstatera att vi älskar varandra över allt annat och att vår högsta önskan är att bilda familj. Jag är snart 32år gammal och fick diagnosen PCO då jag sökte läkare för utebliven mens då jag slutade med mina P-piller 2008. Då var det mer ett konstaterande att "jaha" det var tråkigt men just nu vill vi inte ha barn, nu har tiden tickat på och ett frö har vuxit sig stort, vi vet att vi "gamblar" med våra odds och känner inte för att vänta längre.

jag är 171cm lång och väger 68 kilo. Jag är cyklist på elitnivå och uppfattas nog av andra som väldigt vältränad men alla ser inte sanningen och sanningen är att det döljer sig en typisk "Pco mage" under mina kläder (var som ung ganska överviktig) sedan jag gått ner mina kilon har jag frenetiskt försökt att få bort magen men mycket motvilligt fått konstatera att det är omöjligt. Nu till min egentliga fråga:

Har varit på Carl Fon Linne kliniken i Uppsala där jag träffat dr Jan Holte, då åt jag P-piller och han påstog att det "dolde" min PCO och att jag för att han skulle se tydigare vara tvungen att sluta med mina P-piller i 3-4 månader för att han skulle se om blåsorna trädde fram (annan läkare hade tidigare konstaterat det då jag INTE åt P-piller)

Vi vill som sagt sakterliga påbörja våra försök eller åtminstonde sluta med P-piller, kan man göra det bara sådär eller får man symtom då?? har också¨hört att det inte är bra för en kvinna att inte ha mens (vilket jag inte fick på närmare ett år sist jag slutade) ska jag söka kontakt för att få något annat utskrivet?? vad äter ni? är det lång utredningstid så man bör skynda på??

min tanke är att sluta med P-piller nu, vara ute i 3-4 månader och se vad som händer. Om ännu inget inträffat till sommaren kontaktar jag Dr Jan Holte för en undersökning och sedan kanske få Gulkroppshormon utskrivet??

Snälla hjälp två villrådiga förhoppningsvis blivande föräldrar (hur ska vi tänka)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-30 21:30
    30/3
    Har varit i kontakt med Dr Holte idag och vi bestämmde att jag slutar med P-pillerna från och med idag och skall därefter ta tempen varje dag i en månad och sedan ringa honom, kan vi då konstatera att det varit " varmare" vissa dagar så är det förmodligen ett tecken på ägglossning, har det inte det så skall vi boka in en tid för "igångsättning av såväl mens som ägglossning"
  • Svar på tråden Slutligen dags att försöka bli föräldrar "trotts PCO" råd?
  • Yrja M

Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, du hade ju så många funderingar. Men att sluta med p-piller låter väl som en bra början om ni vill ha barn. Jag vet inte vad det är för symtom du är rädd att få? Själv har jag inte ätit p-piller på över 10 år och jag upplever inga större besvär förutom att mensen är oregelbunden då.

Om ägglossningen inte kommer igång så kan du ju söka hjälp då, kanske kan du få pergotime utskrivet. Fast reglerna är ju ofta så att man måste ha försökt ett år själva innan man får söka hjälp för barnlöshet, och sen ska mannen utredas också..

• camilla1979
    Yrja M skrev 2011-03-29 19:56:13 följande:
    Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, du hade ju så många funderingar. Men att sluta med p-piller låter väl som en bra början om ni vill ha barn. Jag vet inte vad det är för symtom du är rädd att få? Själv har jag inte ätit p-piller på över 10 år och jag upplever inga större besvär förutom att mensen är oregelbunden då.

Om ägglossningen inte kommer igång så kan du ju söka hjälp då, kanske kan du få pergotime utskrivet. Fast reglerna är ju ofta så att man måste ha försökt ett år själva innan man får söka hjälp för barnlöshet, och sen ska mannen utredas också..
    Hej Mollina
    När jag var utan P-piller fick jag ingen mens alls (på nästan ett år) fick en del (dock inte så allvarliga) problem med hyn. Det som besvärar mig mest dock är att läkaren berättade att det är viktigt att få mens för en kvinna då chansen att drabbas av livmoderhalscanser ökar med upp till 50% om man inte har en ordentlig genomblödning mellan varven. (Jag har haft Cellförändringar på livmodertappen för lite drygt 10 år sedan)

Men det är intressant det du skriver, innebär det att trotts att man diagnosticerats med PCO tidigare är tvungen att stå i ett års kö innan man kan få exempelvis hjälp via Pergotime? /Tacksam för all hjälp
  • Yrja M
    camilla1979 skrev 2011-03-29 20:06:34 följande:
    Hej Mollina
    När jag var utan P-piller fick jag ingen mens alls (på nästan ett år) fick en del (dock inte så allvarliga) problem med hyn. Det som besvärar mig mest dock är att läkaren berättade att det är viktigt att få mens för en kvinna då chansen att drabbas av livmoderhalscanser ökar med upp till 50% om man inte har en ordentlig genomblödning mellan varven. (Jag har haft Cellförändringar på livmodertappen för lite drygt 10 år sedan)

Men det är intressant det du skriver, innebär det att trotts att man diagnosticerats med PCO tidigare är tvungen att stå i ett års kö innan man kan få exempelvis hjälp via Pergotime? /Tacksam för all hjälp
    Jag menar inte att man ska stå i kö ett år, utan att de brukar vilja att man ska försöka bli gravid på "egen hand" först innan man söker hjälp.. innan man får ställa sig i kön för fertilitetsproblem alltså. Så funkar det i alla fall är i Västerbotten, men det kan ju vara andra regler inom ditt landsting.  

Men jag tycker det låter som en bra plan att du kontaktar Jan Holte om några månader. Lycka till Glad

Föresten så finns det ju en tråd här för just pcoare som försöker skaffa barn. (bara ett tips)
  • mullemuppan

Alltså jag tror inte att ni behöver försöka ett år på egen hand om du slutar med p-piller och det dröjer länge innan din mens kommer tillbaka. Att vänta 3-4 månader på en undersökning och låta Holte undersöka dig verkar ju OK, men konstaterar han PCO då så borde du kunna få Primolut (tror jag att de heter, ger dig mensblödning) och Pergotime för att stimulera fram ägglossning. Det är ju liksom ingen idé att försöka bli gravida om du inte har några ägglossningar.
    Jag fick min PCO-diagnos efter att jag inte fått tillbaka min mens efter ett tidigt missfall (och då hade vi bara försökt bli gravida i 3-4 månader). Den läkaren som jag träffade då skrev ut Metformin (diabetesmedicin som ökar insulinkänsligheten) och efter mindre än en månad fick jag mens efter att den uteblivit 10 veckor efter missfallet. Jag fick därefter utskrivet Pergotime för att få starkare ägglossning och efter tre enkeldoser (varav en slutade i ett tidigt missfall) blev vi gravida. Jag måste kanske tillägga att vi gick på en privat (men landstingsansluten) klinik och att det är värt att kolla upp alternativ om det är någon som propsar på att ni måste försöka själva minst ett år först. Är du tveksam på att vänta 3-4 månader på en undersökning kan du ju alltid be om en undersökning på något annat ställe.
    PCO:n brukar förändras med åren, eller förbättras om man säger så, och det är kanske därför som Holte vill konstatera PCO själv och inte lita på den "gamla" undersökningen. Det sägs ju att vi PCO-tjejer är som mest fertila efter 35, att vi är fertila som 20-åringar då...

• camilla1979
    mullemuppan skrev 2011-03-30 11:19:02 följande:
    Alltså jag tror inte att ni behöver försöka ett år på egen hand om du slutar med p-piller och det dröjer länge innan din mens kommer tillbaka. Att vänta 3-4 månader på en undersökning och låta Holte undersöka dig verkar ju OK, men konstaterar han PCO då så borde du kunna få Primolut (tror jag att de heter, ger dig mensblödning) och Pergotime för att stimulera fram ägglossning. Det är ju liksom ingen idé att försöka bli gravida om du inte har några ägglossningar.
    Jag fick min PCO-diagnos efter att jag inte fått tillbaka min mens efter ett tidigt missfall (och då hade vi bara försökt bli gravida i 3-4 månader). Den läkaren som jag träffade då skrev ut Metformin (diabetesmedicin som ökar insulinkänsligheten) och efter mindre än en månad fick jag mens efter att den uteblivit 10 veckor efter missfallet. Jag fick därefter utskrivet Pergotime för att få starkare ägglossning och efter tre enkeldoser (varav en slutade i ett tidigt missfall) blev vi gravida. Jag måste kanske tillägga att vi gick på en privat (men landstingsansluten) klinik och att det är värt att kolla upp alternativ om det är någon som propsar på att ni måste försöka själva minst ett år först. Är du tveksam på att vänta 3-4 månader på en undersökning kan du ju alltid be om en undersökning på något annat ställe.
    PCO:n brukar förändras med åren, eller förbättras om man säger så, och det är kanske därför som Holte vill konstatera PCO själv och inte lita på den "gamla" undersökningen. Det sägs ju att vi PCO-tjejer är som mest fertila efter 35, att vi är fertila som 20-åringar då...
    Hej Mullemuppan
    Det där var väldigt intressant, så det sägs att vi PCO tjejer är mest fertila "efter" 35 år? Jag hade förstått det som att det var dags att "skynda på" om man med PCO vill ha barn och börjar närma sig 32 (som jag är)
    Jag skall följa ditt råd och kontakta en klinik (kanske börja med Carl Fon Linne (fertilitetsklinik här i Uppsala) för att se om Mr Holte kan ta emot mig och annars söka mig vidare, kanske bör göra detta nu iställlet för att vänta och se, som sagt förra gången fick jag ju inte mens alls på nästan ett år så Primolut var ett bra tipps, tack så mycket
  • camilla1979
    Yrja M skrev 2011-03-29 23:28:38 följande:
    Jag menar inte att man ska stå i kö ett år, utan att de brukar vilja att man ska försöka bli gravid på "egen hand" först innan man söker hjälp.. innan man får ställa sig i kön för fertilitetsproblem alltså. Så funkar det i alla fall är i Västerbotten, men det kan ju vara andra regler inom ditt landsting.  

Men jag tycker det låter som en bra plan att du kontaktar Jan Holte om några månader. Lycka till Glad

Föresten så finns det ju en tråd här för just pcoare som försöker skaffa barn. (bara ett tips)
    Jag hittade tråden
    Tack så mycket för tippset Glad
  • JWN

Min erfarenhet av att sluta med p-piller (visserligen innan jag visste att jag hade pco-s) var att jag gick upp i vikt. Och kan nu i efterhand konstatera att det har stört mensen. FÖr efter min diagnos har kämpat med vikten och så fort jag gått ner ett antal kilo så har ÄL kommit i gång igen.

VIlket för oss har resulterat i två spontangravidter.

Så det jag vill säga är att om du haft problem med övervikt tidigare så när du nu slutar med p-piller håller koll på vikten och inte drar på dig extra kilon och framförallt inte pco-magen (bukfetman) för den stör Äl så som jag har förstått det.

Även är det värt att tänka på kosten, hålla en bra  blodsockernivå så att inte insulinet hoppar upp och ner, eftersom med en ev viktökning ökar risken för insulinrestisten och den påverkar ÄL.

Även träningen kan man kanske reflektera över. Vad jag läste mig till när jag själv satte i gång med ordentlig träning och kostförändring när vi var i fertilitetsbehandlingssvängen så bygger vi PCO muskler lättare eftersom vi på nått sätt producerar/har mer teostoteron i kroppen vilket också stör ÄL.
    Så jag själv valde att inte alls träna någon styrka i syfte att få mer muskelmassa utan endast fettförbränningstränning för att minimera risken att utsöndra extra testosteron.

Alla dessa tankar är såndant som jag tänkte på när jag fick min diagnos och utfrån det jag läste mig till i läkarböcker och på internet vad det gällde pco-s, metabolasyndromet osv....

Lycka till!

Och jag har också hört att vi blir mer fertila med åren ;)

• camilla1979

Hej Witin och tack för ditt svar.
    Har varit i kontakt med Dr Holte idag och vi bestämmde att jag slutar med P-pillerna från dags dato och skall därefter ta tempen varje dag i en månad och sedan ringa honom, kan vi då konstatera att det varit " varmare" vissa dagar så är det förmodligen ett tecken på ägglossning, har det inte det så skall vi boka in en tid för "igångsättning av såväl mens som ägglossning"
    Vikten lär nog inte vara något egentligt problem då jag ju varit utan P-piller i närmare året ganska nyligen utan tendenser och dessutom tränar jag 6 dagar i veckan på rätt hög nivå och äter alltid mat med lågt glykemiskt index. Vad som däremot är VÄLDIGT intressant och oroar mig i det du berättar är detta om träningens efekt på Testosteronet... Det är ju ingen nyhet direkt att PCO kvinnor som sattsar inom idrott oftast är högpresterande och detta ofta för att vi just har denna extra "injektion" till fördel mot andra kvinnor (om man ska se något possetivt med det) har aldrig sett det  från ett barnlöshetsperspektiv dock men det är klart att ju mer och större muskler man har ju mer Testosteron producerar kroppen!! Foten i munnen
    Detta måste jag forska mer kring så tusen tack för din hint jag ska genast "Googla" vidare

Svar på tråden Slutligen dags att försöka bli föräldrar "trotts PCO" råd?