Slutligen dags att försöka bli föräldrar "trotts PCO" råd?
Hejsan
Har skrivit här inne tidigare men av annan anledning. (Viktnedgång) vi har i allafall funderat fram och tillbaka jag och min sambo. Efter drygt tre år tillsammans kan vi konstatera att vi älskar varandra över allt annat och att vår högsta önskan är att bilda familj. Jag är snart 32år gammal och fick diagnosen PCO då jag sökte läkare för utebliven mens då jag slutade med mina P-piller 2008. Då var det mer ett konstaterande att "jaha" det var tråkigt men just nu vill vi inte ha barn, nu har tiden tickat på och ett frö har vuxit sig stort, vi vet att vi "gamblar" med våra odds och känner inte för att vänta längre.
jag är 171cm lång och väger 68 kilo. Jag är cyklist på elitnivå och uppfattas nog av andra som väldigt vältränad men alla ser inte sanningen och sanningen är att det döljer sig en typisk "Pco mage" under mina kläder (var som ung ganska överviktig) sedan jag gått ner mina kilon har jag frenetiskt försökt att få bort magen men mycket motvilligt fått konstatera att det är omöjligt. Nu till min egentliga fråga:
Har varit på Carl Fon Linne kliniken i Uppsala där jag träffat dr Jan Holte, då åt jag P-piller och han påstog att det "dolde" min PCO och att jag för att han skulle se tydigare vara tvungen att sluta med mina P-piller i 3-4 månader för att han skulle se om blåsorna trädde fram (annan läkare hade tidigare konstaterat det då jag INTE åt P-piller)
Vi vill som sagt sakterliga påbörja våra försök eller åtminstonde sluta med P-piller, kan man göra det bara sådär eller får man symtom då?? har också¨hört att det inte är bra för en kvinna att inte ha mens (vilket jag inte fick på närmare ett år sist jag slutade) ska jag söka kontakt för att få något annat utskrivet?? vad äter ni? är det lång utredningstid så man bör skynda på??
min tanke är att sluta med P-piller nu, vara ute i 3-4 månader och se vad som händer. Om ännu inget inträffat till sommaren kontaktar jag Dr Jan Holte för en undersökning och sedan kanske få Gulkroppshormon utskrivet??
Snälla hjälp två villrådiga förhoppningsvis blivande föräldrar (hur ska vi tänka)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-30 21:30
30/3
Har varit i kontakt med Dr Holte idag och vi bestämmde att jag slutar med P-pillerna från och med idag och skall därefter ta tempen varje dag i en månad och sedan ringa honom, kan vi då konstatera att det varit " varmare" vissa dagar så är det förmodligen ett tecken på ägglossning, har det inte det så skall vi boka in en tid för "igångsättning av såväl mens som ägglossning"