• Neko

Kan man skriva över vårdbidraget på den andra föräldern?

Vi ansökte om vårdbidrag till vår son och fick beviljat idag men insåg att det var så dumt att ansöka i pappans namn då han har högre inkomst och vi därför måste betala 30% skatt på vårdbidraget. Mammans inkomst är lägre än vårdbidraget och därför skulle det inte dras någon skatt ifall vårdbidraget istället gick till henne. Vi har delad vårdnad om barnet och är sambos. Går det att bara skriva över det eller måste vi göra en helt ny ansökan eller går det inte alls? Hjälp, snälla? =/

Vi hade ingen aning om det här i förväg och skulle verkligen behöva de extra pengarna eftersom pappan troligtvis måste gå ner i tid på jobbet pga sonens diagnos.

• Svar på tråden Kan man skriva över vårdbidraget på den andra föräldern?
  • Philippa

Ja, ni kan ringa och skriva över det till mamman....ska inte vara några problem.

• Neko

Kan vi kanske göra en omprövning och ändra till vem det ska komma? Vi fick just beslutet så det är inom tiden för det.

• Neko

Oj, vad bra! Ska ringa och höra direkt! Men det stod på ansökningspapprena att en söker och sedan kan den skriva över att det ska komma till någon annan, är det det du menar? Tror att den som ansöker måste ha den lägre inkomsten... ^^

• Philippa
    Neko skrev 2011-03-29 13:27:17 följande:
    Oj, vad bra! Ska ringa och höra direkt! Men det stod på ansökningspapprena att en söker och sedan kan den skriva över att det ska komma till någon annan, är det det du menar? Tror att den som ansöker måste ha den lägre inkomsten... ^^
    Ingen aning om den som ansöker måste ha en lägre inkomst.... vi skrev automatiskt på pappan oavsett inkomstfrågan.... ring dom och fråga.
  • Neko

Har ringt nu, de skulle kolla upp det och ringa tillbaka... ^^ Tack för dina svar! =)

• Flejsboden

inkomsten baseras på hur mycket skatt dom ska dra på vårdbidraget som ni har skrivit här. min man tjänar mycket mer än mig så för oss va det ingen disskution genom att söka vårdbidraget på mig då jag inte kan jobba heltid för att ta hand om dottern och han tjänar så pass bra att han inte kan gå ner halvtid.
    hoppas det löser sig för dig =)

• pcalma

Vad fick du för svar?
    Jag skulle vilja plugga men får inget CSN med vb.

• Busbellan

Får du inget csn när du har vb? Jag har helt vb och får fullt csn, var bara några kronor för mycket i inkomst under vt. Nu har de ju dessutom höjt summan man får tjäna rejält så även om du har mer än ett helt vb så borde du kunna få csn.

Mamma till Nora, August och Ella
  • pcalma

Vad är taket? Jag har 1 helt och 3/4. Har 3 barn med funktionshinder av samt lite annat som astma o mag o tarmproblem, eksem etc.

• Busbellan

Jag vet inte exakt vad taket är nu men har för mig ätt det nästan dubblades och jag har ju klarat mig precis med ett vb innan höjningen. Är dock inte helt säker, men höjt är det i alla fall. Kolla på csn:s sida

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Kan man skriva över vårdbidraget på den andra föräldern?