• Pyris

Barn som behöver särskilt stöd i skolan

Ni som har barn som behöver särskilt stöd i skolan.
    Har erat barn fått den hjälpen dom behöver från skolan?

Hur gick det till?
    Var det lätt eller svårt?
    Fick ni "bråka" med dom eller var det en självklarhet?

Om ni fick motstånd från skolan, hur gjorde ni så att dom ändrade sig?

Berätta gärna. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn som behöver särskilt stöd i skolan
  • LottaRos

Jag undrar oxå hur du menar.

Mina barn går i alla fall hos specialpedagog/talpedagog 30 min var 1 gång per vecka.
    Det var inget jag behövde kämpa för alls, på "screeningen" som görs av alla barn när de börjar F-klass hörde hon själv att det behövdes.
    De går dessutom på specialgympa 1 gång i veckan för att de är lite osäkra motoriskt.

• MrsHW

Min bror behövde stödundervisning i skolan då han hade MBD/DAMP/ADHD (han fick väl alla bokstäver tillslut), men tyvärr så fick min mor slåss om det... Kräva det, gråta, skrika... Nu är detta några år sen så man hoppas ju att folk ska ha bättre förståelse nuförtiden då var o varannan unge får diagnos och behöver särskilt stöd.

• Pyris
    WhiteAngels skrev 2011-03-28 16:17:01 följande:
    Vad menar du med särskilt stöd?
    I behov av extrahjälp, exempel om barnet har svårt läsning, räkning, har någon form av bokstavskombination, som gör att dom inte kommer att klara sina mål i skolan.
  • WhiteAngels
    Pyris skrev 2011-03-28 16:32:18 följande:
    I behov av extrahjälp, exempel om barnet har svårt läsning, räkning, har någon form av bokstavskombination, som gör att dom inte kommer att klara sina mål i skolan.
    Aha ok.Då förstår jag.Ja min dotter har det men hon fick extra stöd redan under förskoletiden med logoped och annan träning och det har fortsatt nu när hon kom upp på skolan.Hon har extra stöd och logoped.Men jag känner lixom inte att det nånsin varit problem.
  • Pyris
    MrsHW skrev 2011-03-28 16:25:26 följande:
    Min bror behövde stödundervisning i skolan då han hade MBD/DAMP/ADHD (han fick väl alla bokstäver tillslut), men tyvärr så fick min mor slåss om det... Kräva det, gråta, skrika... Nu är detta några år sen så man hoppas ju att folk ska ha bättre förståelse nuförtiden då var o varannan unge får diagnos och behöver särskilt stöd.
    Fick han hjälp till slut då?

• MrsHW
    Pyris skrev 2011-03-28 21:26:32 följande:
    Fick han hjälp till slut då?
    Yes. Min mamma hade hellre dött än o gett med sig. Hon fick tillomed en rektor att avgå, men min bror fick extrahjälp i skolan!
  • Pyris
    MrsHW skrev 2011-03-28 22:02:42 följande:
    Yes. Min mamma hade hellre dött än o gett med sig. Hon fick tillomed en rektor att avgå, men min bror fick extrahjälp i skolan!
    Starkt jobbat av din mamma!! Det är synd att hon ens skulle behöva...
Svar på tråden Barn som behöver särskilt stöd i skolan