14 åring stjäl i hemmet!
Har en 14-åring hemma. Han tar allt han kommer åt och skäms inte för något. Han ser bara sig själv hela tiden. Tar han inte mobiltelefoner så går han i våra plånböcker.
Det värsta av allt är att varj gång det fattas något som vi vet han har tagit så blå nekar han och ljuger. Men man får inte ge sig för efter en liten stund kommer sanningen fram och tex så ligger mobilen i hans klädlåda på rummet.
Vi låser vårt sovrum för annars går han igenom allt som finns där. Så nu för tiden måste vi lägga allt vi är lite rädda om i sovrummet så vi kan låsa om det, annars är det snart borta.
Jag får konstant gå runt och tänka på vad jag lagt i min jackficka, i plånboken, vart jag hängt min väska eller jag la min mobil. Till och med mina nycklar tar han så han kan gå in till förådet och snoka och stjäla grejer.
Och många vänder till hans kompisar har det blivit där han fått stått och förklarat varför han plötsligt har kompisens tröja eller mobil.
Jag blir tokig på hans stjäleri och hans ljugande!
Vi har provat med alla sorters "straff" som ingen tv, ingen mobil, utegångdförbud, inget playstation osv osv.
Han säger varje gång "det här var sista gången jag lovar" och "jag har fattat, får jag gå ut nu".
Det har gått så långt nu att han inte har någon egen hemnyckel utan får vänta utanför den kvarten innan vi kommer hem på eftermiddagen. (det är otroligt vad en 14 åring kan ihitta på på en kvart)
Så här ska det inte behöva vara. Varken vi eller barnet mår ju bra av det här. Men det är så här det ser ut.
Jag är så nära att bara ta mitt pick och pack och dra. (inte biologisk mamma) för detta tär så otroligt mycket på vårat förhållande. Vi har pratat om det och han skäms så för sin sons beteende. Vilket jag kan förstå. Han har verkligen inte uppfostrat honom så, det vet jag för så pass länge har jag funnits där hos dom.
Så, hur ändrar man hans beteende? Det är inge "fel" på killen i övrigt. Hur go och snäll som helst. Men det är bara det att detta beteendet han håller på med har tagit över våra liv. Vi mår inte bra av detta.
Snälla, någon som har något tips? Så att han slutar upp med detta. Jag är så orolig att detta kommer följa honom när han är straffmyndig och det tycker jag är synd på en sån go kille.